W dniach 17–20 maja w Brukseli odbyła się coroczna konferencja EISA poświęcona najnowszym produktom firm branży foto, wideo, audio i kina domowego, oraz car audio.
Dwudziestolecie Foto-Kuriera to okazja do specjalnego wywiadu. Dzięki uprzejmości Daniela Dasha z tej okazji powstała specjalna sesja z udziałem Marty Gut,...
Na targach Photokina 2004 Nikon zaprezentował nową „flagową” lustrzankę przeznaczoną dla zawodowców – model D2x. Ponad 4 lata później zaprezentowano Nikona,...
Pół roku temu przeprowadzliśmy wywiad z Mariuszem Adamskim dotyczący fotografowania w powietrzu. W jego podsumowaniu autor wyjawił, że jego marzeniem jest polecieć w kosmos. Nie...
W poprzednim wydaniu przedstawiliśmy oznaczenia, jakie możemy znaleźć na obiektywach dwóch największych producentów lustrzanek: Canona i Nikona. W dzisiejszej drugiej...
W marcu, w 18 krajach Europy organizacja EISA ogłosiła IV edycję konkursu fotograficznego EISA Maestro Photo Contest 2010-2011, pod tytułem „Mój kraj”. Prace...
Ciepło, słońce świeci – jednym słowem raj dla dzieci oraz miłośników fotografii makro i plenerowych portretów. Dla tych, co zastanawiają się nad kupnem do tego...
W poprzednim wydaniu Foto-
-Kuriera (5/2011) testowaliśmy superzoomy czyli obiektywy o bardzo dużym zakresie ogniskowych. Jak wynika z testu, w tego typu...
W tym roku firma CSI (centrum Serwisowo Informacyjne), zlokalizowana przy ul. Żytniej 15 w Warszawie, obchodzi, podobnie jak Foto-Kurier, 20lecie powstania. Z tej okazji...
Podczas ostatnich targów Film Video Foto na stoisku firmy Epson sporym zainteresowaniem cieszył się duplikator płyt CD/DVD. Wiele osób świadczących usługi wideo oraz...
Przy okazji jubileuszowego wydania Foto-Kuriera postanowiliśmy zmienić nazwę Galerii Młodych na Galerię Prezentacji, aby otworzyć ją również dla dojrzalszych wiekiem...
Po obejrzeniu nadesłanych fotografii znamy już wszystkie możliwe skojarzenia z „piątką”. Wielu dotychczasowych uczestników konkursu zmierzyło się w tym temacie, ale...
VII Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej okazuje się o wiele skromniejszy, niż poprzednie. Tylko kilkanaście wystaw plus imprezy towarzyszące, a więc o wiele mniej, niż w latach poprzednich i mniej, niż na odbywających się równolegle Łódzkim Festiwalu Fotografii i Krakowskim Miesiącu Fotografii. Ale przyszłoroczny festiwal zapowiada się o wiele ciekawiej – będzie początkiem przejścia na formę biennale.
Celem festiwalu jest popularyzacja fotografii jako specyficznej dziedziny sztuki. Na wystawach prezentowane są różne kierunki fotografii, zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Festiwal szczególnie zwraca się do młodych twórców.
Na obecnym festiwalu przyznano następujące nagrody: Grand Prix - Dariusz Zatoka (UA, Poznań), I nagroda – Orli Perel Nir (Wizo Design Academy, Haifa, Izrael), II nagroda – Agnieszka Ziobro (ASP, Warszawa), III nagroda – Elizaveta Voronina (Bezalel Academy of Arts and Design, Jerozolima, Izrael), nagroda pisma „mediaart” – Krzysztof Ćwiertniewski (ASP, Warszawa). Wyróżnienia honorowe: Marta Streng (Sopocka Szkoła Fotografii) oraz duet: Bat El Emma Dayan / Dorian Gottlieb (Bezalel Academy of Arts and Design, Jerozolima, Izrael). Wyróżnienia kuratorskie: Maja Zembrzuska, Agnieszka Lucyna Jaźwińska, Anna Tomczyńska (absolwentki warszawskiej ASP) .
Z ciekawszych wystaw należy odnotować przede wszystkim wystawę fotografii słowackiej z lat 1939–1945. Ówczesna „niepodległa” Słowacja była państwem satelitarnym związanym z Trzecią Rzeszą. Na wystawie pokazano zdjęcia wykonane w tych latach przez oficjalnych fotoreporterów rządowych. Fotografowali oni aparatami formaty 6×6 cm (zapewne Rolleiflex). Na wystawie pokazano powiększone całe kadry. A fotografowali uroczystości państwowe, wydarzenia specjalnie aranżowane do celów propagandowych, jak również trochę zwykłego reportażu z życia zwykłych ludzi. Zdjęcia niezwykle ciekawe. O ile wiem, udostępnione po raz pierwszy przez Słowackie Archiwum Narodowe.
Druga interesująca wystawa, również zagraniczna, to wystawa prac studentów Opavskiej Szkoły Fotograficznej. Zdjęcia doskonałe technicznie, świetnie kadrowane, interesujące. Zdziwiła mnie tylko niezrozumiała dla mnie tendencja do udziwniania zdjęć. Moją szczególną uwagę zwróciły zwłaszcza portrety. Z wystaw krajowych wymienię wystawę portretów, których autorami byli Joanna Chudy, Anna Nowicka, Katarzyna Kryńska, Anna Tomczyńska, Arkadiusz Wiedeński, Aleksandra Wrońska, Mkhitaryan Vahram. Wszystkie portrety jednakowo fotografowane en face, jednakowo kadrowane, jednakowo oświetlane. Bardzo ciekawa wystawa prac dyplomowych studentów Pracowni Fotografii Ekspresyjnej i Kreacyjnej dr Izabeli Jaroszewskiej.
Wystawa historyczna: Zofii Rydet „Początek” – przede wszystkim proste portrety etnograficzne o wielkiej sile wyrazu. Jeszcze kilka innych wystaw, również w Krakowie i Sopocie. W sumie ciekawa i pouczająca impreza, choć nie zaspokajająca mojego apetytu.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024