W dniach 17–20 maja w Brukseli odbyła się coroczna konferencja EISA poświęcona najnowszym produktom firm branży foto, wideo, audio i kina domowego, oraz car audio.
Dwudziestolecie Foto-Kuriera to okazja do specjalnego wywiadu. Dzięki uprzejmości Daniela Dasha z tej okazji powstała specjalna sesja z udziałem Marty Gut,...
Na targach Photokina 2004 Nikon zaprezentował nową „flagową” lustrzankę przeznaczoną dla zawodowców – model D2x. Ponad 4 lata później zaprezentowano Nikona,...
Pół roku temu przeprowadzliśmy wywiad z Mariuszem Adamskim dotyczący fotografowania w powietrzu. W jego podsumowaniu autor wyjawił, że jego marzeniem jest polecieć w kosmos. Nie...
W poprzednim wydaniu przedstawiliśmy oznaczenia, jakie możemy znaleźć na obiektywach dwóch największych producentów lustrzanek: Canona i Nikona. W dzisiejszej drugiej...
W marcu, w 18 krajach Europy organizacja EISA ogłosiła IV edycję konkursu fotograficznego EISA Maestro Photo Contest 2010-2011, pod tytułem „Mój kraj”. Prace...
Ciepło, słońce świeci – jednym słowem raj dla dzieci oraz miłośników fotografii makro i plenerowych portretów. Dla tych, co zastanawiają się nad kupnem do tego...
W poprzednim wydaniu Foto-
-Kuriera (5/2011) testowaliśmy superzoomy czyli obiektywy o bardzo dużym zakresie ogniskowych. Jak wynika z testu, w tego typu...
W tym roku firma CSI (centrum Serwisowo Informacyjne), zlokalizowana przy ul. Żytniej 15 w Warszawie, obchodzi, podobnie jak Foto-Kurier, 20lecie powstania. Z tej okazji...
Podczas ostatnich targów Film Video Foto na stoisku firmy Epson sporym zainteresowaniem cieszył się duplikator płyt CD/DVD. Wiele osób świadczących usługi wideo oraz...
Przy okazji jubileuszowego wydania Foto-Kuriera postanowiliśmy zmienić nazwę Galerii Młodych na Galerię Prezentacji, aby otworzyć ją również dla dojrzalszych wiekiem...
Po obejrzeniu nadesłanych fotografii znamy już wszystkie możliwe skojarzenia z „piątką”. Wielu dotychczasowych uczestników konkursu zmierzyło się w tym temacie, ale...
Pół roku temu przeprowadzliśmy wywiad z Mariuszem Adamskim dotyczący fotografowania w powietrzu. W jego podsumowaniu autor wyjawił, że jego marzeniem jest polecieć w kosmos. Nie powiedział jednak, że był już o krok od „zrealizowania swoich planów”, a mianowicie że jako jedyny Polak miał możliwość fotografowania startu promu kosmicznego. O tej nietypowej sesji fotograficznej opowiada ten artykuł, który warto przeczytać, tym bardziej, że prawdopodobnie 8 lipca odbędzie się ostatni lot promu Atlantis.
Jak fotografować promy
Fotografowanie startu wahadłowca, czy jakiejkolwiek innej rakiety kosmicznej znacząco różni się od – na przykład – fotografowania statków powietrznych na pokazach lotniczych lub lotniskach.
Przede wszystkim ogranicza fotografa czas. Taki start nadaje się do fotografowania jedynie przez kilka-kilkanaście sekund. Nie będzie powtórki. Nie będzie też drugiego przelotu. Oprócz tego poprzeczkę podwyższają również ograniczenia proceduralne. Proces przygotowania zdjęć ze startu Atlantisa do misji STS-132 rozpoczął się niespełna półtora roku wcześniej. Aby sprostać wymaganiom NASA, musiałem otrzymać specjalną wizę oraz zgodę wydawaną przez FBI. Projekt ten był wspierany przez pracowników NASA, Canon USA oraz Smithsonin Air & Space Museum w Waszyngtonie. Scott Andrews, na którego mogłem liczyć podczas całego procesu przygotowawczego do tej sesji, bardzo mi pomógł swoją wiedzą, doświadczeniem oraz wsparciem sprzętowym. Scott fotografuje dla NASA misje wahadłowców od prawie 30 lat i jego wiedza na ten temat jest niezastąpiona.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024