Od 8 do 11 stycznia w Las Vegas odbyły się targi Consumer Electronics Show. To jedna z najstarszych imprez elektroniki użytkowej na świecie. Wbrew obawom,...
Nie narzeka na brak fotograficznych zleceń. Lubi lać wodę i fotografuje ją. Wykonuje zdjęcia dla największych agencji reklamowych w kraju i poza nim. Wśród jego klientów są...
W 4 dni po premierze Nikona D600 Canon, 17 września 2012 r., przedstawił najnowszą pełnoklatkową lustrzankę oznaczoną symbolem EOS 6D. Model ten trafił do naszej...
Aby wykonać zdjęcie packshotowe (np. na serwisy aukcyjne), niekoniecznie musimy mieć profesjonalne studio. Wystarczy biała ściana i kartka papieru w tym samym kolorze....
12 września firma Sony zapowiedziała wprowadzenie, od połowy listopada 2012, pełnoklatkowego kompaktu Sony Cyber-shot RX1. Aparat trafił do naszej redakcji na początku...
Czerwień jest najgorętszą ze wszystkich barw, kojarzona z kolorem życia i skrajnych uczuć od miłości po złość. Jest kolorem najsilniej oddziaływującym na psychikę człowieka,...
W poprzednim odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się programowym stabilizowaniem ujęć oraz korektą balansu bieli. Dziś zajmiemy się korektą ekspozycji oraz...
W położonej na południu Afryki Namibii, której stolicą jest Windhuk, na powierzchni prawie trzykrotnie większej od Polski, mieszka zaledwie 2 miliony ludzi....
Po opisaniu „jasnego pola” i oświetlenia skośnego zajmijmy się kolejną techniką oświetlenia, jaką jest „ciemne pole”.
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Mikrofotografia cz. VI
Po opisaniu „jasnego pola” i oświetlenia skośnego zajmijmy się kolejną techniką oświetlenia, jaką jest „ciemne pole”.
„Ciemne pole” to technika oświetlenia, przy użyciu której pole widzenia jest ciemne, natomiast szczegóły preparatu są jaśniejsze. Obiekty oświetlone tą techniką często wyglądają bardzo ciekawie, a ich kolorystyka wygląda inaczej niż w „jasnym polu” (patrz FK 2/2013). Techniki tej bardzo często używa się wtedy, gdy chcemy uwidocznić bardzo drobne i delikatne struktury, które w jasnym polu są słabo widoczne. Preparat jest oświetlony zupełnie inaczej niż przy „jasnym polu”, bowiem światło bezpośrednie, padające prostopadle na preparat, w ogóle nie dociera do niego. Do obiektywu natomiast wpada jedynie światło ugięte i rozproszone na szczegółach preparatu, a tło pozostaje ciemne. Do realizacji takiego oświetlenia używa się albo specjalnych kondensorów* do „ciemnego pola” albo odpowiednich przesłon. Kondensory do „ciemnego pola” zapewniają lepszy efekt aniżeli przesłony. Tym niemniej, do pewnego stopnia, stosunkowo drogi kondensor można zastąpić właśnie odpowiednią przesłoną, której koszt jest praktycznie zerowy.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024