Od 8 do 11 stycznia w Las Vegas odbyły się targi Consumer Electronics Show. To jedna z najstarszych imprez elektroniki użytkowej na świecie. Wbrew obawom,...
Nie narzeka na brak fotograficznych zleceń. Lubi lać wodę i fotografuje ją. Wykonuje zdjęcia dla największych agencji reklamowych w kraju i poza nim. Wśród jego klientów są...
W 4 dni po premierze Nikona D600 Canon, 17 września 2012 r., przedstawił najnowszą pełnoklatkową lustrzankę oznaczoną symbolem EOS 6D. Model ten trafił do naszej...
Aby wykonać zdjęcie packshotowe (np. na serwisy aukcyjne), niekoniecznie musimy mieć profesjonalne studio. Wystarczy biała ściana i kartka papieru w tym samym kolorze....
12 września firma Sony zapowiedziała wprowadzenie, od połowy listopada 2012, pełnoklatkowego kompaktu Sony Cyber-shot RX1. Aparat trafił do naszej redakcji na początku...
Czerwień jest najgorętszą ze wszystkich barw, kojarzona z kolorem życia i skrajnych uczuć od miłości po złość. Jest kolorem najsilniej oddziaływującym na psychikę człowieka,...
W poprzednim odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się programowym stabilizowaniem ujęć oraz korektą balansu bieli. Dziś zajmiemy się korektą ekspozycji oraz...
W położonej na południu Afryki Namibii, której stolicą jest Windhuk, na powierzchni prawie trzykrotnie większej od Polski, mieszka zaledwie 2 miliony ludzi....
Po opisaniu „jasnego pola” i oświetlenia skośnego zajmijmy się kolejną techniką oświetlenia, jaką jest „ciemne pole”.
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Mikrofotografia
W poprzednim odcinku rozpoczęliśmy opisywanie technik oświetlenia. Po przedstawianiu techniki „jasnego pola” przyszedł czas na oświetlenie skośne.
Oświetlenie skośne
Od techniki „jasnego pola” bardzo łatwo możemy przejść do kolejnej, będącej w istocie niewielką modyfikacją „jasnego pola”, czyli do „oświetlenia skośnego”. Oświetlenie skośne tym różni się od wcześniej opisanej techniki „jasnego pola”, że obraz mikroskopowy wzbogaca o wrażenie pewnego rodzaju trójwymiarowości. Przy oświetleniu skośnym szczegóły preparatu wydają się bardziej plastyczne, a obraz nie tak płaski jak w zwykłym jasnym polu. Dzieje się tak dlatego, że preparat jest oświetlany światłem nie dokładnie prostopadłym do jego powierzchni, lecz nieco z boku (skośnie). Z uwagi na specyfikę takiego oświetlenia, pole widzenia może być nierównomiernie oświetlone. Im bardziej skośne oświetlenie, tym większa plastyka obrazu, ale może też pojawić się większa nierównomierność oświetlenia pola widzenia. Dlatego też przy tej technice oświetlenia czasami zmuszeni jesteśmy do kompromisu na rzecz większej plastyki lub bardziej równomiernego oświetlenia.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024