Canon Inc. ogłosił wprowadzenie systemu Cinema EOS, wkraczając tym samym do branży produkcji filmowej. System składa się z obiektywów, cyfrowych kamer i lustrzanek. Jest...
24 sierpnia 2010 roku firma Sony zaprezentowała dwa pierwsze aparaty cyfrowe typu SLT oparte na technologii półprzezroczystego lustra, mające innowacyjny system optyczny, który...
Zachęcamy do udziału w kolejnym konkursie organizowanym przez Federację Europejskich Fotografów [FEP]. Ruszyły zapisy na jeden z nich, a my – korzystając...
Zaawansowane kompakty z wizjerami optycznymi należą do rzadkości. Dotychczas zdecydowany prym w tej grupie aparatów wiódł Canon za sprawą modeli serii G. Od czasu do czasu...
Czy w czasach wszechpanującej fotografii cyfrowej potrzebne jest jeszcze studio wraz ze specjalistycznym wyposażeniem? Wielu powie, że nie. Są przecież lampy błyskowe...
18 października br., kiedy wszyscy spodziewali się pokazania przez firmę Canon nowego aparatu bez lustra z wymienną optyką, ta zaskoczyła ich prezentacją najnowszej...
Kiedy w zeszłym roku obiecywałem Państwu następny artykuł o orłach, nie przewidziałem, że przyroda rządzi się swoimi prawami – a fotograf może być tylko obserwatorem....
Zakończył się konkurs fotografii rowerowej „BikeShot 2011”; strona internetowa, przez którą można było zgłaszać zdjęcia (www.bikeshot.pl), została odwiedzona ponad...
Jestem miłośnikiem fotografii już od czterdziestu lat. Zafascynowała mnie od dnia, w którym stałem się właścicielem aparatu Druh. I od chwili, kiedy kolega, znacznie...
W kolejnej części Fotograficznego ABC kontynuujemy temat lamp błyskowych. Tym razem przyjrzymy się bliżej funkcjom: „synchronizacji błysku z krótkimi czasami”...
W jesiennej Galerii Prezentacji przedstawiamy prace młodej i ambitnej Justyny Ł. Bień. Na swoich fotografiach stara się oddać pasję, którą wkłada w ich wykonanie, oraz nastrój...
We wrześniu tego roku pojawiła się nowa wersja programu do obróbki zdjęć, mianowicie Photoshop Elements 10. W tym artykule przyjrzymy się najciekawszym – naszym...
Radość – to jeden w piękniejszych stanów emocjonalnych człowieka. Jest synonimem szczęścia, zabawy. Rozbawionych fotografii napłynęło do redakcji sporo, niestety część...
W kolejnej części Fotograficznego ABC kontynuujemy temat lamp błyskowych. Tym razem przyjrzymy się bliżej funkcjom: „synchronizacji błysku z krótkimi czasami” i „błyskowi stroboskopowemu”; do czego służą, gdzie i kiedy je stosować, przedstawiamy praktyczne przykłady ich zastosowania.
Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki
Lampy błyskowej możemy używać nie tylko wtedy, gdy światła zastanego jest za mało, i musimy ratować się błyskiem, lecz także w przypadkach, kiedy chcemy rozświetlić cienie na fotografowanych obiektach. Przykładem jest zdjęcie „B” z rzeźbą bogini miłości Wenus. Zdjęcie wykonaliśmy aparatem Sony a55 z obiektywem 35 mm f/ 1,4 (więcej na temat tego obiektywu piszemy na stronie 77). Tryb pracy aparatu był ustawiony na ręczny (M), przysłona wynosiła f/1,4; czas otwarcia migawki – 1/4000 s. Te parametry umożliwiły „wycięcie” Wenus z tła, które dzięki małej wartości przysłony zostało rozmyte. Jednak rzeźba była tak ustawiona, że przód jej okazał się zbyt ciemny. I tu pomocne będzie doświetlenie lampą błyskową.
Najczęściej lampa błyskowa synchronizuje wyzwolenie błysku z aparatem przy czasie 1/ 125 s lub 1/160 s. W większości przypadków w zupełności jest to wystarczające.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024