Organizowany od ponad 30 lat rajd Dakar to bodaj najbardziej romantyczna impreza sportowa, w której uczestniczą tysiące osób: kierowcy, mechanicy, organizatorzy,...
Ponad dwa lata Canon kazał czekać zawodowym użytkownikom tego systemu na nowy profesjonalny korpus z rodziny 1D. Następcę modelu 1D Mark III wyposażono w przetwornik...
Tegorocznej edycji tego prestiżowego konkursu fotografii prasowej, podobnie jak w roku ubiegłym, towarzyszyło bardzo wiele emocji. Opinie o wyborze dokonanym przez...
W 1977 roku wraz z lustrzanką Nikon Photomic A na rynku pojawił się niezwykły obiektyw, Noct Nikkor 58 mm f/1,2 w wersji Ai. Nazwa pochodziła od słowa...
I jak co roku, pada kolejny rekord krotności zakresu ogniskowych zastosowanych w aparacie serii Ultra Zoom Olympusa. Tym razem do rąk pasjonatów fotografii trafia aparat...
Jak radzić sobie w trudnych, zimowych warunkach; co zrobić, by dyktować w lesie warunki; a także, ile rzeba zainwestować w prawdziwe foto-łowy – podpowiada...
Tak jak pisaliśmy w poprzednim wydaniu Foto-Kuriera, 3 lutego Nikon zapowiedział wprowadzenie na rynek kilku nowych kompaktów. Najbardziej zaawansowanym z nich jest Nikon...
Przeciętny użytkownik komputera (w tym także większość fotoamatorów, a nawet wielu profesjonalistów) posługuje się niemal wyłącznie klawiaturą i myszką. Innych urządzeń...
Coraz większa popularność małych aparatów z wymienną optyką (ale nie lustrzanek) zaowocowała wkroczeniem nowych producentów do tego segmentu aparatów fotograficznych....
Poprawne ustawienie ostrości, to jeden z podstawowych warunków wykonania udanego zdjęcia. Zarówno aparaty kompaktowe, jak i cyfrowe lustrzanki „oferują”...
Choć technologia wideo jest coraz częściej stosowana w cyfrowych lustrzankach i aparatach kompaktowych, to wielu entuzjastów fotografii nadal gubi się w gąszczu formatów plików...
Aberracja chromatyczna (zwana też aberracją barwną, pokazana na zrzucie strzałkami) to zmora obiektywów. Często przy fotografowaniu, w szczególności jasnymi...
Rejestracja w pełnej rozdzielczości Full HD przy 50kl./s, wysoka jakość nagrań w słabych warunkach oświetleniowych oraz szerokokątny obiektyw LEICA DICOMAR to atuty nowej serii...
19 lutego 1990 roku miała miejsce premiera pierwszej wersji programu Photoshop, który w ciągu ostatnich 20 lat zrewolucjonizował fotografię i grafikę cyfrową. W tym czasie...
Klienci indywidualni oraz odbiorcy instytucjonalni na rynku usług fotograficznych charakteryzują się indywidualnymi cechami i cenią sobie dostosowanie komunikatów...
Poprzez fotografię chce pokazać innym własne spojrzenie na świat. Lubi fotografować przedmioty codziennego użytku, nadając oczywistym formom zupełnie nowe znaczenia. W tym...
„Afgańska ruletka”, wystawa fotografii Jakuba Czermińskiego i Andrzeja Machery. Foto-Galeria Caffe Studio 18, ul. Bracka 18, Warszawa. Wystawa czynna...
Temat w zasadzie mówi wszystko o idei tej edycji Konkursu Miesiąca. Jak łatwo się domyślić, chcieliśmy rozbudzić Waszą wyobraźnię, zachęcić do kreatywnej...
•Serwisy - Spis reklam
str. 116
Od redakcji
Również w Polsce obchodzono 20-lecie programu Adobe Photoshop. Zdjęcie wykonano aparatem Samsung NX10.
fot.: Piotr Borys
Czy czar lustra pryśnie?
Czy lustrzanki znów będą jedynie dla zawodowców – za wcześnie, by to przesądzać, ale patrząc na rynkowe tendencje faktycznie można pokusić się o takie stwierdzenie. Tej wiosny Olympus nie pokazał żadnej lustrzanki, w błyskawicznym tempie wprowadził za to do sprzedaży aż dwa modele PEN, czyli bezlustrowe konstrukcje formatu Micro 4/3. W ten trend wpisują się także Panasonic (z najnowszymi aparatami G2 i G10) i Samsung, które, co tu kryć, po nieudanej próbie walki o rynek lustrzanek również skupiają się na niewielkich konstrukcjach z dużą matrycą i wymiennym obiektywem. Wygląda na to, że rozmiar jednak ma znaczenie, bo nawet Sony, jeden z liderów segmentu lustrzanek konsumenckich w naszym kraju, przedstawił na targach PMA mokap własnej konstrukcji tego typu.
W kontekście tych przemian wyjątkowo ciekawy wydaje się test aparatów bez lustra, czyli pojedynek zbliżonych konstrukcji micro 4/3 – Olympusa PEN E-PL1, Panasonika GF1, oraz wyposażonego w przetwornik formatu APS-C Samsunga NX10. Czy naprawdę tego typu aparaty mają szansę wyprzeć amatorską lustrzankę? Polecamy lekturę naszego testu.
Nawet jeśli te śmiałe prognozy się potwierdzą, nie powinniśmy się obawiać o los zaawansowanych lustrzanek. Aparaty takie, jak opisywany przez nas profesjonalny Canon EOS-1D Mark IV, nadal będą podstawowym narzędziem pracy zawodowego fotoreportera. Niech świadczą o tym prezentowane przez nas najlepsze zdjęcia tegorocznej edycji World Press Photo, czyli największego konkursu fotografii prasowej.
Bez odpowiedniego przystosowania korpusu niemożliwe byłoby też fotografowanie w trudnych warunkach, co z pewnością potwierdzi Jacek Bonecki, który w tym wydaniu Foto-Kuriera opowiada o fotograficznej kuchni ostatniego rajdu Dakar.
Entuzjastów filmowania na pewno zainteresuje opis najnowszych kamer Panasonika oraz tekst poświęcony filmowym możliwościom lustrzanek.
Nie zabrakło tekstów poradnikowych: w „Fotograficznym ABC” zgłębiamy tajemnice autofocusu, a w cyklu „Warsztaty Photoshopa” pokazujemy, jak łatwo niwelować widoczne na naszych zdjęciach niedoskonałości obiektywu. Dla fanów fotografii przyrodniczej przygotowaliśmy kolejny miniporadnik Dariusza Dury, który tym razem podpowiada, jak fotografować drapieżniki zimą.
Jak zwykle, wszystkim Czytelnikom życzymy jeszcze lepszych zdjęć utrwalanych na papierze. Zachęcamy również do prezentowania swoich prac na stronie www.foto-kurier.pl
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024