Organizowany od ponad 30 lat rajd Dakar to bodaj najbardziej romantyczna impreza sportowa, w której uczestniczą tysiące osób: kierowcy, mechanicy, organizatorzy,...
Ponad dwa lata Canon kazał czekać zawodowym użytkownikom tego systemu na nowy profesjonalny korpus z rodziny 1D. Następcę modelu 1D Mark III wyposażono w przetwornik...
Tegorocznej edycji tego prestiżowego konkursu fotografii prasowej, podobnie jak w roku ubiegłym, towarzyszyło bardzo wiele emocji. Opinie o wyborze dokonanym przez...
W 1977 roku wraz z lustrzanką Nikon Photomic A na rynku pojawił się niezwykły obiektyw, Noct Nikkor 58 mm f/1,2 w wersji Ai. Nazwa pochodziła od słowa...
I jak co roku, pada kolejny rekord krotności zakresu ogniskowych zastosowanych w aparacie serii Ultra Zoom Olympusa. Tym razem do rąk pasjonatów fotografii trafia aparat...
Jak radzić sobie w trudnych, zimowych warunkach; co zrobić, by dyktować w lesie warunki; a także, ile rzeba zainwestować w prawdziwe foto-łowy – podpowiada...
Tak jak pisaliśmy w poprzednim wydaniu Foto-Kuriera, 3 lutego Nikon zapowiedział wprowadzenie na rynek kilku nowych kompaktów. Najbardziej zaawansowanym z nich jest Nikon...
Przeciętny użytkownik komputera (w tym także większość fotoamatorów, a nawet wielu profesjonalistów) posługuje się niemal wyłącznie klawiaturą i myszką. Innych urządzeń...
Coraz większa popularność małych aparatów z wymienną optyką (ale nie lustrzanek) zaowocowała wkroczeniem nowych producentów do tego segmentu aparatów fotograficznych....
Poprawne ustawienie ostrości, to jeden z podstawowych warunków wykonania udanego zdjęcia. Zarówno aparaty kompaktowe, jak i cyfrowe lustrzanki „oferują”...
Choć technologia wideo jest coraz częściej stosowana w cyfrowych lustrzankach i aparatach kompaktowych, to wielu entuzjastów fotografii nadal gubi się w gąszczu formatów plików...
Aberracja chromatyczna (zwana też aberracją barwną, pokazana na zrzucie strzałkami) to zmora obiektywów. Często przy fotografowaniu, w szczególności jasnymi...
Rejestracja w pełnej rozdzielczości Full HD przy 50kl./s, wysoka jakość nagrań w słabych warunkach oświetleniowych oraz szerokokątny obiektyw LEICA DICOMAR to atuty nowej serii...
19 lutego 1990 roku miała miejsce premiera pierwszej wersji programu Photoshop, który w ciągu ostatnich 20 lat zrewolucjonizował fotografię i grafikę cyfrową. W tym czasie...
Klienci indywidualni oraz odbiorcy instytucjonalni na rynku usług fotograficznych charakteryzują się indywidualnymi cechami i cenią sobie dostosowanie komunikatów...
Poprzez fotografię chce pokazać innym własne spojrzenie na świat. Lubi fotografować przedmioty codziennego użytku, nadając oczywistym formom zupełnie nowe znaczenia. W tym...
„Afgańska ruletka”, wystawa fotografii Jakuba Czermińskiego i Andrzeja Machery. Foto-Galeria Caffe Studio 18, ul. Bracka 18, Warszawa. Wystawa czynna...
Temat w zasadzie mówi wszystko o idei tej edycji Konkursu Miesiąca. Jak łatwo się domyślić, chcieliśmy rozbudzić Waszą wyobraźnię, zachęcić do kreatywnej...
•Serwisy - Spis reklam
str. 116
Wszystko o autofocusie cz. 1 – Metody pomiaru
Poprawne ustawienie ostrości, to jeden z podstawowych warunków wykonania udanego zdjęcia. Zarówno aparaty kompaktowe, jak i cyfrowe lustrzanki „oferują” wiele trybów pracy autofocusu, choć działa on na zupełnie innych zasadach. Układy AF są coraz szybsze i bardziej precyzyjne, ale właściwe wykorzystanie ich możliwości nadal w dużej mierze zależy od umiejętności użytkownika aparatu. Warto więc dowiedzieć się, jak działa system AF w naszym aparacie.
Jak było kiedyś?
Tak, tak, nie zawsze aparat sam ustawiał ostrość, a nam pozostawało tylko wcisnąć spust migawki. Początkowo w sprzęcie fotograficznym ostrość ustawiało się na zwykłej matówce. W miarę rozwoju aparatów fotograficznych stosowano różne systemy wspomagające użytkownika przy tej czynności. Do najpopularniejszych rozwiązań należą z pewnością mikroraster i klin optyczny. Oba rozwiązania wykorzystywały fakt, że ludzki zmysł wzroku jest bardzo czuły na przemieszczenia i zniekształcenia linii, które w domyśle mają być jednorodne i ciągłe. Przykładowo w celowniku z klinem optycznym linia ciągła, którą może być dowolna krawędź lub inny podobny element obrazu, była widzianą prawidłowo tylko w przypadku prawidłowego zogniskowania obiektywu. Gdy obiektyw był źle ustawiony, fragment tej linii ulegał przesunięciu, co zaburzało ciągłość krawędzi. Przy pewnej wprawie można takim systemem operować bardzo szybko i sprawnie, jednakże współczesny użytkownik sprzętu fotograficznego szybko przyzwyczaił się do wygód, jakie oferuje system autofocusa.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024