21 marca 2013 r. firma Canon zaprezentowała nowy aparat konsumencki – lustrzankę EOS 700D. Aparat wyposażony został w 18–milionowy przetwornik Hybrid CMOS (taki sam...
Po raz kolejny nasi Czytelnicy mieli okazję wziąć udział w prestiżowym konkursie EISA Maestro Photo Contest. Tegoroczny temat to „Makro / Z bliska”. Prezentujemy...
Ponad 2 lata czekaliśmy na następcę Nikona D7000. Aż w końcu 21 lutego 2013 informacja na jego temat ujrzała światło dzienne. Upłynęło nieco czasu zanim nowy Nikon...
Po zapoznaniu się z techniką wykonywania mikrofotografii przyszła kolej na wybór oraz sposób przygotowania samego obiektu do mikrofotografii. Temu też poświęcone będą...
Istnieją szczególne aspekty równowagi decydujące o percepcji wzrokowej. Z jednej strony są to dwie wizualne cechy przedmiotu: ciężar i kierunek, z drugiej strony właściwości...
„Pięćdziesiatka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”....
Po długiej i śnieżnej zimie wiosna eksplodowała zielonością i słońcem. Maj jest miesiącem, w którym rozkwitają kasztany, a razem z nimi wielu młodych ludzi zdaje matury. Dlatego...
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Jasne pięćdziesiątki: Canon, Nikkor, Sigma, Sony
„Pięćdziesiatka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”. Z tego powodu postanowiliśmy wykonać test porównawczy 4 obiektywów ze światłem f/1,4 – Canon, Nikkor, Sigma i Sony – oraz jednego Nikkora f/1,8. Zapraszamy do lektury.
Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia
Standardowe obiektywy (z ogniskową 50 mm), tak jak napisaliśmy we wstępie, to bardzo popularne „szkła” nie tylko wśród posiadaczy „pełnych klatek”. Dzieje się tak dlatego, bo oprócz tego, że konstrukcje te są przeważnie bardzo solidne i zwarte (niezależnie od producenta), to po podpięciu ich do aparatów z matrycami typu crop kąt widzenia zawęża się. Tworzy się wtedy standardowy portretowy zestaw. Przetestowaliśmy je z pełnoklatkowymi aparatami biorąc pod uwagę zachowanie ich po podpięciu do „cropów”.
Każdy z testowanej piątki ma metalowy bagnet mocujący, karbowany pierścień do ręcznego ustawiania ostrości oraz przełącznik zmiany rodzaju ustawiania ostrości – ręczny/automatyczny AF/MF (patrz zdjęcia obok). Wspomniany pierścień, w każdym z testowanych obiektywów jest różnej szerokości (o tym piszemy w dalszej części), „chodzi” płynnie z odpowiednim oporem bez żadnych przeskoków. Również wspólna cechą jest to, że kiedy obrót pierścienia „dojdzie” do minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotykamy wyraźny opór.
Ponadto, każdy z testowanej piątki obiektywów możemy doostrzyć. Oznacza to, że podczas pracy z włączonym autofocusem, po ustawieniu ostrości możemy ręcznie zmienić punkt ostrości obracając pierścień na obiektywie.
Żaden z testowanych obiektywów nie ma stabilizacji. Jednak duży otwór względny (f/1,4–f/1,8), z powodzeniem rekompensuje jej brak.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024