21 marca 2013 r. firma Canon zaprezentowała nowy aparat konsumencki – lustrzankę EOS 700D. Aparat wyposażony został w 18–milionowy przetwornik Hybrid CMOS (taki sam...
Po raz kolejny nasi Czytelnicy mieli okazję wziąć udział w prestiżowym konkursie EISA Maestro Photo Contest. Tegoroczny temat to „Makro / Z bliska”. Prezentujemy...
Ponad 2 lata czekaliśmy na następcę Nikona D7000. Aż w końcu 21 lutego 2013 informacja na jego temat ujrzała światło dzienne. Upłynęło nieco czasu zanim nowy Nikon...
Po zapoznaniu się z techniką wykonywania mikrofotografii przyszła kolej na wybór oraz sposób przygotowania samego obiektu do mikrofotografii. Temu też poświęcone będą...
Istnieją szczególne aspekty równowagi decydujące o percepcji wzrokowej. Z jednej strony są to dwie wizualne cechy przedmiotu: ciężar i kierunek, z drugiej strony właściwości...
„Pięćdziesiatka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”....
Po długiej i śnieżnej zimie wiosna eksplodowała zielonością i słońcem. Maj jest miesiącem, w którym rozkwitają kasztany, a razem z nimi wielu młodych ludzi zdaje matury. Dlatego...
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Barwne ABC cz. V - cężar wizualny w fotografii
Istnieją szczególne aspekty równowagi decydujące o percepcji wzrokowej. Z jednej strony są to dwie wizualne cechy przedmiotu: ciężar i kierunek, z drugiej strony właściwości fizyczne podlegające ukierunkowaniom kulturowym: część wyższa i niższa, oraz prawa i lewa strona.
Ciężar wizualny nie ogranicza się, tak jak ciężar fizyczny, do ciążenia ku dołowi. Może oddziaływać również w innych kierunkach, także wykraczając poza ramy kompozycji. Na wstępie powinniśmy zaznaczyć, że ciężar danego elementu zwiększa się w miarę jego oddalania się od punktu centralnego układu, mamy dwie postacie, jedna jest blisko nas, druga, oddala się coraz dalej. Ta bliższa wydaje się mniejsza.
Nieobojętny jest także kształt przedmiotu. Formy regularne mają większy ciężar, większą spójność strukturalną, niż nieregularne o podobnej wielkości. Dlatego też formy regularne winny być z większą uwagą rozmieszczane na planie zdjęciowym, ponieważ mogą zachwiać równowag całego układu.
Innym czynnikiem jest zdolność przyciągnięcia uwagi, która może zmienić ciężar danego przedmiotu, należny mu z racji wielkości, koloru czy położenia. W grę wchodzi tutaj subiektywizm odbiorcy, jego obawy i pragnienia, czyli najogólniej rzecz biorąc jego osobowość. Na kierunki sił wizualnych wpływają trzy czynniki: przyciąganie, jakie wykazują sąsiednie elementy, bądź przedmioty, kształt wprowadzonych przedmiotów, których strukturalny szkielet wywołuje określone przyciąganie wzdłuż jego osi, temat, również określający kierunek obserwacji.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024