Część z nas wybiera się dopiero na długo oczekiwany wypad narciarski lub zaczyna myśleć o wiosennych eskapadach w góry, czy też wyprawach nad ciepłe morze. Jak zwykle myślom tym...
Krew, śmierć, wojna... ewentualnie skrajna bieda. Rozstrzygnięcie kolejnego World Press Photo utwierdza nas w przekonaniu, że tych właśnie tematów powinien szukać...
Zgłoszenia do konkursu Red Bull illume 2013 przyjmowane są do 30 kwietnia br. Prezentujemy najbardziej ekstremalne i porywające zdjęcia z poprzedniej edycji.
W poprzednim wydaniu Foto-Kuriera (2/2013) radziliśmy, jak wykonać zdjęcie packshotowe (np. na serwisy aukcyjne), bez użycia profesjonalnego studia. Tam za przykład...
Postęp w technologii sprawił, że większość zdjęć wykonujemy jako barwne. W bieżącym artykule omawiamy fizyczne aspekty barwne, w następnych zajmiemy się zasadami wzajemnego...
Mamy nowa główną nagrodę. Teraz zwycięzca Ligi Foto-Kuriera 2013 w nagrodę wyjedzie na 10‑dniową wyprawę fotograficzną z Tomaszem Jungowskim zgłębiać tajniki...
Na temat trzeciego etapu tegorocznej edycji Ligi Foto‑Kuriera wybraliśmy trójkąt. Z geometrycznego punktu widzenia to wielokąt o trzech bokach. Trójkąt to najmniejsza...
W FK 2/2011 zamieściliśmy test porównawczy Canona PowerShot G12 z Nikonem Coolpix P7000. Po dwóch latach porównujemy kolejną, oznaczoną 15, mutację Canona PowerShot G z jego...
Niewielki kraj w Ameryce Środkowej łączący Amerykę Południową z Ameryką Północną o powierzchni ok. 78 tys km² i długości wybrzeża wynoszącej aż 2490 km. Od południa...
Mikrofotografia cz. VI
Po opisaniu „jasnego pola” i oświetlenia skośnego zajmijmy się kolejną techniką oświetlenia, jaką jest „ciemne pole”.
„Ciemne pole” to technika oświetlenia, przy użyciu której pole widzenia jest ciemne, natomiast szczegóły preparatu są jaśniejsze. Obiekty oświetlone tą techniką często wyglądają bardzo ciekawie, a ich kolorystyka wygląda inaczej niż w „jasnym polu” (patrz FK 2/2013). Techniki tej bardzo często używa się wtedy, gdy chcemy uwidocznić bardzo drobne i delikatne struktury, które w jasnym polu są słabo widoczne. Preparat jest oświetlony zupełnie inaczej niż przy „jasnym polu”, bowiem światło bezpośrednie, padające prostopadle na preparat, w ogóle nie dociera do niego. Do obiektywu natomiast wpada jedynie światło ugięte i rozproszone na szczegółach preparatu, a tło pozostaje ciemne. Do realizacji takiego oświetlenia używa się albo specjalnych kondensorów* do „ciemnego pola” albo odpowiednich przesłon. Kondensory do „ciemnego pola” zapewniają lepszy efekt aniżeli przesłony. Tym niemniej, do pewnego stopnia, stosunkowo drogi kondensor można zastąpić właśnie odpowiednią przesłoną, której koszt jest praktycznie zerowy.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024