19 kwietnia tego roku, czyli po 20 miesiącach od dnia premiery D3100 (19 sierpnia
2010) Nikon zaprezentował następcę tej niezwykle popularnej lustrzanki – model...
Kolejna, XV edycja targów Film Video Foto odbyła się w dniach 29-31 marca 2012 roku. Według organizatorów swoje produkty, sprzęt i usługi zaprezentowało około 150 wystawców,...
Zdolny portrecista, autor ulicznych reportaży, nie boi się wejść w tłum, żeby zdobyć to jedyne zdjęcie. Rozmawiamy o jego pasji i miłości do zdjęć, które od dłuższego...
Od 7 lutego 2012, czyli dnia premiery Nikona D800, upłynęły ponad 2 miesiące do dnia, w którym możemy przedstawić Państwu test tej lustrzanki. Ponieważ obszernie...
W wydaniu Foto-Kuriera 1-2/2012 opublikowaliśmy test obiektywów 17–55 mm f/2,8 przystosowanych do aparatów z matrycami typu APS-C. Dostaliśmy głosy od Państwa,...
Jeden z naszych Czytelników zapytał się nas o radę dotyczącą sfotografowania warzyw. Chodziło mu o to, żeby sfotografować je bezcieniowo na białym tle. Poniżej...
23 kwietnia firma Adobe wprowadziła nowe wersje programów dla fotografów, filmowców, grafików, programistów. Wśród nich znajdziemy m.in.: After Effects CS6, Dreamweaver CS6,...
Sezon fotofrafii owadów w naturalnym środowisku powoli się rozpoczyna, i dlatego w Galerii Prezentacje przedstawiamy godne uwagi przyrodnicze makrofotografie autorstwa Doroty...
•Foto-Wideo Market
str. 120
•Serwisy - Spis reklam
str. 122
czarno-białe ABC cz. I
Przegląd filmów i dobór aparatu
Masło czy margaryna? Wygląda jak masło. Smaruje się łatwiej, niż masło, ale margaryna nie smakuje jak masło. Mówimy tu o czarno-białych zdjęciach, wykonanych kamerami cyfrowymi. Uzyskuje się je znacznie łatwiej, niż klasyczne obrazy czarno-białe wykonane na materiałach srebrowych. Wystarczy tylko przestawić przełącznik wyboru trybu pracy na opcję „black&white” i barwna rzeczywistość zmienia się w szarość.
Nie jesteśmy jednak zwolennikami takiej metody pracy. W związku z tym postanowiliśmy przybliżyć Państwu alternatywne metody wykonywania zdjęć czarno-białych. Nasza postawa wynika stąd, że zdążyliśmy poznać smak i radość samodzielnego wykonywania odbitek czarno-białych. Dostrzegamy subtelności obrazu, widzimy niuanse różnych odcieni półtonów, które tworzą niepowtarzalny klimat zdjęcia. Tych niuansów szarości w wydaniu cyfrowym nie ma. Głęboka, smolista czerń, rozlane światła i dwa odcienie szarości, to wszystko. Wysoki kontrast obrazu oglądanego na monitorze powoduje, że łatwo wpadamy w samozachwyt. Nie dostrzegamy tego, co bezpowrotnie straciliśmy. Tracimy naszą wrażliwość wzrokową, nawet sobie tego nie uświadamiając.
Mamy świadomość, że droga do samodzielnego obrazu czarno-białego jest znacznie dłuższa i wymaga pewnych nakładów finansowych. Jednak przeżycia, jakie doświadczamy dochodząc do końcowego rezultatu, są warte naszego wysiłku. Mamy nadzieję, że nasz cykl o ciemni czarno-białej będzie pomocą dla tych wszystkich, którzy zdecydują się iść tą drogą.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024