W dniach 14–16 kwietnia w Łodzi, na terenach hali EXPO, przyległego do niej namiotu i znajdującej się w pobliżu hali sportowej, odbyły się kolejne targi Film Video Foto....
Po miesiącach ciężkich zmagań kilku tysięcy osób, podczas rekrutacji na stanowisko Fotopodróżnika, nastąpił moment ogłoszenia zwycięzcy, który już wkrótce wyruszy...
Konkursy organizowane przez Federację Europejskich Fotografów [FEP] są u nas mało znane, mimo że Polacy odnoszą w nich sukcesy. Ruszają zapisy na jeden z nich, a my -...
Większość fotoamatorów rozpoczyna swoją przygodę z lustrzanką wyposażoną w tzw. obiektyw kitowy, tzn. o przeciętnej jakości i podstwowym zakresie ogniskowych (najczęściej jest...
W trwającym właśnie 2011 roku, mamy możliwość, podobnie jak w ostatnich ośmiu latach, podziwiać najnowszą edycję wystawy Wildlife Photographer of the Year 2010, w Polsce znanej...
Kiedy już zakończymy etap przygotowań i logistyki (o których pisaliśmy w poprzednich wydaniach Foto-Kuriera), do wykonania sesji fotograficznej architektury pozostaje nam tylko...
Każdy, kto próbował świadomie kupić obiektyw, zetknął się z niezliczoną liczbą parametrów, testów i sprzecznych opinii różnych użytkowników. W wielu przypadkach nie musimy...
W majowej Galerii gościmy Daniela Bieniasa, ucznia Warszawskiego Technikum Fototechnicznego, a jego fotografie Warszawy znaleźliśmy na portalu www.foto-kurier.pl.
Gdy już zdecydowaliśmy się kupić lustrzankę, to pozostaje jeszcze wybór obiektywu. W wielu sytuacjach (np. na wakacjach) przydałby się raz szeroki kąt, raz „super...
Tomasz Kuczyński „Perski błękit” – irańska sztuka, natura i tradycja. Wystawa fotografii w Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, Al. Na Skarpie 27. 5–29 maja...
Pomysłów na zrealizowanie tego niełatwego tematu pojawiło się całkiem sporo: od „Grupy trzymającej władzę” po „Grupę krwi”. Wśród naszych Czytelników,...
Większość fotoamatorów rozpoczyna swoją przygodę z lustrzanką wyposażoną w tzw. obiektyw kitowy, tzn. o przeciętnej jakości i podstwowym zakresie ogniskowych (najczęściej jest to zakres 18-55 mm). Wraz z rozwojem umiejętności fotograficznych i świadomości fotograficznej dochodzimy do wniosku, że dany obiektyw jest dla nas niewystarczający. Zaczynamy szukać innych obiektywów i ze zdziwieniem stwierdzamy, że ich nazwom towarzyszy całe mnóstwo dziwnych skrótów, oznaczeń i symboli, o których istnieniu nie mieliśmy dotychczas pojęcia. W tej części ABC postaramy się przybliżyć znaczenie większości z nich bazując przede wszystkim na obiektywach marki Canon i Nikon. W jednym z następnych wydań Foto-Kuriera przedstawimy też wybrane symbole występujace na obiektywach innych marek, które nie zostały ujęte w tym artykule.
Naszą analizę rozpoczynamy od obiektywu Canona oznaczonego symbolem EF 70-300 mm f/4,5-5,6 IS USM. Przybliżymy znaczenie każdego z tych oznaczeń. W nawiasach, tam gdzie jest to uzasadnione, podajemy pełną anglojęzyczną nazwę, będącą rozwinięciem danego symbolu
EF (Electro-Focus)
Symbol EF określa rodzaj bagnetowego mocowania obiektywu. Obiektyw takidaje obraz na pełnej klatce formatu 24×36 mm, a wymiana informacji pomiędzy nim a lustrzanką przebiega wyłącznie na drodze elektronicznej. Dotyczy to – między innymi – sterowania autofocusem, oraz elekromagnetyczną przysłoną EMD (Electro-Magnetic Diaphragm). W mocowanie EF wyposażona jest większość obecnie produkowanych obiektywów Canona.
70-300 mm
Napis 70-300 mm oznacza zakres ogniskowych obiektywów. Określa zakres kątów widzenia, jakimi dysponuje obiektyw. Wartości rozdzielone myślnikiem oznaczają optykę zmiennoogniskową (zoom). W tym przypadku ogniskowa obiektywu może być płynnie zmieniana w zakresie od 70 mm do 300 mm.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024