Nikon D3000 i Sony a230 to „najniższa półka” lustrzanek obu producentów, czyli niedrogie aparaty przeznaczone dla fotoamatorów, którzy najczęściej dopiero...
G11 to kolejny model z flagowej serii zaawansowanych kompaktów Canona. Rok po premierze modelu G10 do sprzedaży trafił jego następca, wyposażony w mniejszą tym razem...
Kiedy we wrześniu tego roku, w rok po premierze á900, Sony zapowiedziało nową lustrzankę pełnoklatkową á850, każdy z nas spodziewał się czegoś innego. Jedno było pewne: będzie...
„Rybie oko” Olympusa to zaawansowany obiektyw do zadań specjalnych. Ekstremalne przerysowania to często pożądany efekt w fotografii reklamowej, krajobrazowej,...
Często nie zwracamy uwagi na to, co dzieje się wokół głównego motywu na naszym zdjęciu, a to duży błąd, na który ambitny fotoamator nie może sobie pozwolić....
Zaprezentowany pod koniec września Samsung WB5000 to wszechstronny kompaktowy superzoom, wyposażony w szeroki zakres ogniskowych, format RAW, tryby typowe dla lustrzanek oraz...
Do rywalizacji zgłoszono aż 418 prac. 15 października 2009 r. z Waszych głosów zostało wyłonionych 50 finałowych fotografii. Jury konkursowe, w którego skład weszli...
Niemal każda lustrzanka przeznaczona dla fotografów zaawansowanych i profesjonalnych ma możliwość zapamiętania i szybkiego „przywołania” jej wcześniej dobranych...
W lipcu ogłosiliśmy 2-etapowy konkurs fotograficzny, którego sponsorem były firmy Sony Poland i Sony Europe. Wyniki I etapu, pt. „Miasto nocą”, podaliśmy...
Decyzje klientów w pewnym stopniu są samodzielne oraz racjonalne, natomiast w dużej części są podejmowane pod wpływem różnych bodźców. Wśród dużej ich grupy wyróżnia się także...
Fotografia jest jego największą pasją i odskocznią od codziennych obowiązków. Fotograf – samouk, jako temat swoich prac najchętniej wybiera przyrodę, która jest dla niego...
Kryształowa, ziemska lub do kręgli, kula u nogi czy kula jako atrybut sportowca. Wreszcie „kula” jako jeden z najczęściej spotykanych elementów naturalnego...
•Serwisy, spis reklam
str. 108
Fotograficzne ABC cz. XVI Kompozycja cz. III „Czysty plan”
Często nie zwracamy uwagi na to, co dzieje się wokół głównego motywu na naszym zdjęciu, a to duży błąd, na który ambitny fotoamator nie może sobie pozwolić. Zbyt dużo elementów znajdujących się w kadrze odciąga uwagę od istoty zdjęcia i często zakłóca jego kompozycję. Problem, choć z pozoru oczywisty i banalny, w rzeczywistości przysparza kłopotów nawet zawodowcom. W kolejnej części naszego cyklu wytykamy najczęstsze kompozycyjne grzechy i podpowiadamy, jak dbać o czystość planu.
Odpowiednie kadrowanie często ma decydujący wpływ na to, czy zdjęcie będzie udane, czy nie. Fundamentalna zasada fotografii tradycyjnej w czasach powszechnej „cyfryzacji” niestety odchodzi powoli na dalszy plan. Pokutuje przeświadczenie, że skoro można bezkarnie wykonać setki zdjęć, to któreś z nich musi się udać. Ponadto fotoamator często wychodzi z założenia, że przecież każde zdjęcie można później skadrować, „obcinając” niepotrzebne elementy w programie graficznym. Pojawia się tylko pytanie, czy nie lepiej zrobić zdjęcie „raz a dobrze”, zachowując pełną rozdzielczość i oszczędzając czas spędzony przed monitorem komputera?
Uważaj na szczegóły
Najczęstsze błędy wynikają ze zwykłego niedbalstwa. Często, np. podczas podróży, nie mamy możliwości zatrzymać się za każdym razem, gdy zobaczymy coś interesującego. Fotografując przez szybę samochodu (zdj. 2), czy okienko samolotu (zdj. 1), nie zwracamy uwagi na to, czy w kadr nie „wkrada” się fragment oprawy okna, deski rozdzielczej, górnego czy bocznego lusterka.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024