Nikon D3000 i Sony a230 to „najniższa półka” lustrzanek obu producentów, czyli niedrogie aparaty przeznaczone dla fotoamatorów, którzy najczęściej dopiero...
G11 to kolejny model z flagowej serii zaawansowanych kompaktów Canona. Rok po premierze modelu G10 do sprzedaży trafił jego następca, wyposażony w mniejszą tym razem...
Kiedy we wrześniu tego roku, w rok po premierze á900, Sony zapowiedziało nową lustrzankę pełnoklatkową á850, każdy z nas spodziewał się czegoś innego. Jedno było pewne: będzie...
„Rybie oko” Olympusa to zaawansowany obiektyw do zadań specjalnych. Ekstremalne przerysowania to często pożądany efekt w fotografii reklamowej, krajobrazowej,...
Często nie zwracamy uwagi na to, co dzieje się wokół głównego motywu na naszym zdjęciu, a to duży błąd, na który ambitny fotoamator nie może sobie pozwolić....
Zaprezentowany pod koniec września Samsung WB5000 to wszechstronny kompaktowy superzoom, wyposażony w szeroki zakres ogniskowych, format RAW, tryby typowe dla lustrzanek oraz...
Do rywalizacji zgłoszono aż 418 prac. 15 października 2009 r. z Waszych głosów zostało wyłonionych 50 finałowych fotografii. Jury konkursowe, w którego skład weszli...
Niemal każda lustrzanka przeznaczona dla fotografów zaawansowanych i profesjonalnych ma możliwość zapamiętania i szybkiego „przywołania” jej wcześniej dobranych...
W lipcu ogłosiliśmy 2-etapowy konkurs fotograficzny, którego sponsorem były firmy Sony Poland i Sony Europe. Wyniki I etapu, pt. „Miasto nocą”, podaliśmy...
Decyzje klientów w pewnym stopniu są samodzielne oraz racjonalne, natomiast w dużej części są podejmowane pod wpływem różnych bodźców. Wśród dużej ich grupy wyróżnia się także...
Fotografia jest jego największą pasją i odskocznią od codziennych obowiązków. Fotograf – samouk, jako temat swoich prac najchętniej wybiera przyrodę, która jest dla niego...
Kryształowa, ziemska lub do kręgli, kula u nogi czy kula jako atrybut sportowca. Wreszcie „kula” jako jeden z najczęściej spotykanych elementów naturalnego...
•Serwisy, spis reklam
str. 108
Zuiko Digital 8 mm f/3,5 „Fisheye”
„Rybie oko” Olympusa to zaawansowany obiektyw do zadań specjalnych. Ekstremalne przerysowania to często pożądany efekt w fotografii reklamowej, krajobrazowej, sportowej czy reportażowej.
Zuiko Digital ED 8 mm to typowe, pełnoklatkowe (w odróżnieniu od kołowego, pokrywa cały kadr) „rybie oko”, czyli ultraszerokokątny obiektyw o nie skorygowanej dystorsji i imponującym kącie widzenia wynoszącym180°). Okiełznanie ogromnej dystorsji beczkowatej, wynikającej z konstrukcji optycznej obiektywu, to wyzwanie nie tylko dla użytkowników, ale również inżynierów, którzy muszą zadbać o utrzymanie w „ryzach” parametrów i zapewnienie jak najlepszej jakości odwzorowania. Sprawdźmy, jak Olympus poradził sobie z tym niełatwym zadaniem.
Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia
Obiektyw jest stosunkowo niewielki. Przy wymiarach 79 mm (średnica) × 77 mm (długość), okazuje się konstrukcją całkiem kompaktową. Jednocześnie trzeba przyznać, że jest dość ciężki (485 g), czego przyczyny należy upatrywać w doborze zastosowanych materiałów. Obiektyw w całości wykonano ze stopów metali, a cała konstrukcja sprawia wrażenie bardzo zwartej i solidnej.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024