„Czas wolny. Fotografie”. Romuald Broniarek, Aleksander Jałosiński, Bogdan Łopieński, Jan Morek, Wojciech Plewiński, Tadeusz Rolke. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki,...
W dniach 23-24 czerwca 2013 r. odbyło się tradycyjne święto fotografów „Weronika” 2013. Organizatorami tegorocznej „Weroniki” na terenie Zabrza, był...
Jak uczcić urodziny? Tort, goście, sztuczne ognie, lampiony? Idealnie, ale jak uczcić urodziny miasta? Nad tym pomysłem zastanawiała się czwórka pasjonatów fotografii z Zagłębia.
W dniach od 27 do 29 czerwca w Warszawie (po raz pierwszy w 30-letniej historii) odbywały się obrady organizacji EISA, zrzeszającej ponad 50 czasopism z całej Europy. Wybierano...
Panel fotograficzny stowarzyszenia EISA zorganizował już VI edycję dwuetapowego międzynarodowego konkursu EISA Maestro Award (tym razem pt. „Makro/Z bliska”).
Ostatnimi czasy producenci niemal wszystkich liczących sie firm fotograficznych zasypują nas tzw. bezlusterkowcami. Są to aparaty z wymienną optyka jednak nie mające lustra....
Kontynuujemy rozpoczęte w FK 7/2013 przygotowania preparatu do mikrofotografii. Po umyciu szkiełka podstawowego i nakrywkowego, przyszedł czas na właściwe naniesienie próbki.
Idealny kierunek podróży powinien spełniać trzy warunki: musi być tanio, bezpiecznie i egzotycznie. Trudno o miejsce notowane w tym rankingu wyżej niż Malezja. Kraj kadrów...
Prototyp obiektywu EF 200-400 mm f/4L IS USM Extender 1,4x z wbudowanym konwerterem zaprezentowany został 7 lutego 2011 roku. Jednak dopiero 14 maja 2013 firma Canon pokazała go...
W ostatnim odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się authoringiem DVD. Pokazaliśmy jak tworzyć menu z wyborem scen, playlistę oraz jak edytować miniatury wideo....
Relacja Izabeli Urbaniak, laureatki konkursu Zbliż Europę, którego jesteśmy partnerem, ze stolicy Holandii. Izabela zwiedzała Amsterdam z aparatem Fujifilm SL1000 w ręku....
Udana kompozycja barwna jest owocem doświadczenia, intuicji i wrażliwości autora, można jednak określić podstawowe zasady nią rządzące. Niektóre z nich podaliśmy w poprzednich...
Niebieski to zimny kolor, ale wielu z Państwa udało się go pokazać w ciepły, oryginalny, a nawet i dowcipny sposób. Temat ogólny i z założenia dający olbrzymią możliwość...
Zachód i Wschód to dwa przeciwieństwa. Jedno z nich dotyczy kierunków, drugie nazwijmy to umownie podziału z za czasów „żelaznej kurtyny”, a trzecie zachodów...
W tej odsłonie fotograficznego ABC przedstawimy państwu kilka autorskich sztuczek i pomysłów Dariusza Dury. Dotyczyć one będą fotografowania dzikich zwierząt. Autor podpowiada...
6×PRL
„Czas wolny. Fotografie”. Romuald Broniarek, Aleksander Jałosiński, Bogdan Łopieński, Jan Morek, Wojciech Plewiński, Tadeusz Rolke. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.Wystawa czynna 12.08–22.09.2013
Po wystawie fotoreporterów Świata w Muzeum Narodowym mamy następny akt polskiego fotoreportażu, głównie lata 60-te i 70-te. Sześciu wybitnych fotoreporterów, uważających się za uczniów fotografów “Świata” pokazuje swe zdjęcia w galerii Zachęta. Zdjęcia te znacznie różnią się od zdjęć fotografów „Świata”. Podczas gdy zdjęcia zamieszczane w „Świecie” to był reportaż surowy, bezpośredni, zdjęcia szóstki pokazane w Zachęcie to zdjęcia starannie komponowane, estetyczne, co bynajmniej nie odbiera im wybitnego charakteru zdjęć reportażowych. Wiele prac robionych było w dużym zbliżeniu, należy zwrócić uwagę, że /o ile mogę przypuszczać/ fotoreporterzy w latach 60-tych i 70-tych mieli nieco mniej kłopotów z cenzurą, która była bardziej liberalna, ale i tutaj zdarzały się sytuacje wręcz niezwykłe. Bogdan Łopieński sfotografował I-go sekretarza PZPR Edwarda Gierka, premiera Piotra Jaroszewicza i ministra Babiucha jednocześnie patrzących na zegarki. Cenzura zdjęcia nie puściła, twierdząc zapewne, że stanowi ono złośliwość w stosunku do dygnitarzy na zdjęciu. Dopiero osobista interwencja fotografa i jego redakcji u Edwarda Gierka spowodowała, że polecił on cenzurze zezwolić na publikację zdjęcia. Ukazało się pod tytułem „Obywatele – spieszmy się” i spotkało z wielkim zainteresowaniem odbiorców, ale prawdziwy triumf zdjęcie odniosło w początkach Solidarności, gdy vox populi zmienił jego tytuł na wiele mówiący „na nas już czas”. Tytuł proroczy – czas tych panów skończył się. Sześciu wystawionych fotoreporterów robiło w tamtych latach zdjęcia oczywiście z myślą o ich publikacji, robili również zdjęcia „dla siebie” i dopiero po 40-tu latach zdjęcia te doczekały się prezentacji na wystawie. I właśnie dlatego ta wystawa daje prawdziwy obraz PRL-u lat 60-tych i 70-tych.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024