„Czas wolny. Fotografie”. Romuald Broniarek, Aleksander Jałosiński, Bogdan Łopieński, Jan Morek, Wojciech Plewiński, Tadeusz Rolke. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki,...
W dniach 23-24 czerwca 2013 r. odbyło się tradycyjne święto fotografów „Weronika” 2013. Organizatorami tegorocznej „Weroniki” na terenie Zabrza, był...
Jak uczcić urodziny? Tort, goście, sztuczne ognie, lampiony? Idealnie, ale jak uczcić urodziny miasta? Nad tym pomysłem zastanawiała się czwórka pasjonatów fotografii z Zagłębia.
W dniach od 27 do 29 czerwca w Warszawie (po raz pierwszy w 30-letniej historii) odbywały się obrady organizacji EISA, zrzeszającej ponad 50 czasopism z całej Europy. Wybierano...
Panel fotograficzny stowarzyszenia EISA zorganizował już VI edycję dwuetapowego międzynarodowego konkursu EISA Maestro Award (tym razem pt. „Makro/Z bliska”).
Ostatnimi czasy producenci niemal wszystkich liczących sie firm fotograficznych zasypują nas tzw. bezlusterkowcami. Są to aparaty z wymienną optyka jednak nie mające lustra....
Kontynuujemy rozpoczęte w FK 7/2013 przygotowania preparatu do mikrofotografii. Po umyciu szkiełka podstawowego i nakrywkowego, przyszedł czas na właściwe naniesienie próbki.
Idealny kierunek podróży powinien spełniać trzy warunki: musi być tanio, bezpiecznie i egzotycznie. Trudno o miejsce notowane w tym rankingu wyżej niż Malezja. Kraj kadrów...
Prototyp obiektywu EF 200-400 mm f/4L IS USM Extender 1,4x z wbudowanym konwerterem zaprezentowany został 7 lutego 2011 roku. Jednak dopiero 14 maja 2013 firma Canon pokazała go...
W ostatnim odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się authoringiem DVD. Pokazaliśmy jak tworzyć menu z wyborem scen, playlistę oraz jak edytować miniatury wideo....
Relacja Izabeli Urbaniak, laureatki konkursu Zbliż Europę, którego jesteśmy partnerem, ze stolicy Holandii. Izabela zwiedzała Amsterdam z aparatem Fujifilm SL1000 w ręku....
Udana kompozycja barwna jest owocem doświadczenia, intuicji i wrażliwości autora, można jednak określić podstawowe zasady nią rządzące. Niektóre z nich podaliśmy w poprzednich...
Niebieski to zimny kolor, ale wielu z Państwa udało się go pokazać w ciepły, oryginalny, a nawet i dowcipny sposób. Temat ogólny i z założenia dający olbrzymią możliwość...
Zachód i Wschód to dwa przeciwieństwa. Jedno z nich dotyczy kierunków, drugie nazwijmy to umownie podziału z za czasów „żelaznej kurtyny”, a trzecie zachodów...
W tej odsłonie fotograficznego ABC przedstawimy państwu kilka autorskich sztuczek i pomysłów Dariusza Dury. Dotyczyć one będą fotografowania dzikich zwierząt. Autor podpowiada...
Barwne ABC cz. VI
Udana kompozycja barwna jest owocem doświadczenia, intuicji i wrażliwości autora, można jednak określić podstawowe zasady nią rządzące. Niektóre z nich podaliśmy w poprzednich artykułach, dzisiaj zajmiemy się dominującym kolorem i akcentem barwnym.
W przeciwieństwie do fotografii czarno-białej, w której przy kompozycji obrazu oceniamy formę, układ linii, ton, fakturę i równowagę wizualną, w barwnej pamiętać także powinniśmy o kolorze. Kolor sam w sobie może wyzwalać określone emocje i nastroje. Zestawiając odpowiednio barwy na płaszczyźnie obrazu, w zależności od ich doboru i położenia, można podkreślić jego głębię, wzmocnić, lub osłabić wrażenie jego przestrzenności, ustalić ich równowagę, lub wprowadzić dodatkowe napięcia.
Często mylnie interpretuje się pojęcie dominującego koloru i akcentu barwnego. Przez dominujący kolor rozumiemy taki, który zwykle zajmuje największą powierzchnię obrazu i decyduje o jego gamie barwnej. Natomiast akcent barwny jest to niewielki element w obrazie, ważny kompozycyjnie i treściowo, bardzo często w kolorze kontrastującym do kolorystyki obrazu.
Pewne kombinacje kolorów jako takie, niezależnie od ich roli w obrazie, są przyjemne dla oka, bądź nie. Na przykład kolory dopełniające tworzą pewne układy, potęgując swoje własne natężenie.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024