16 listopada br. na Stadionie Narodowym w Warszawie odbył się wernisaż zdjęć Fotopodróżnika Fujifilm Kuby Abramowicza. Było to zwieńczenie trwającej blisko rok 2....
Aukcja fotografii z kolekcji FOZZ
W czwartek, 8 listopada w siedzibie firmy DESA Unicum odbyła się licytacja zdjęć z tzw. „kolekcji FOZZ”. Aukcja trwała ponad...
6 września, w niespełna 8 miesięcy po zapowiedzi modelu X-Pro1, firma Fujifilm Polska poinformowała o zamiarze wprowadzenia na rynek zupełnie nowego aparatu Fujifilm X-E1...
28 sierpnia 2012, w ponad rok po premierze Sony Neksa 5N, zaprezentowano jego nową wersję – Sony NEX-5R. Ponieważ model ten cieszy się sporym zainteresowaniem wśród...
18 października ub.r., na uroczystej gali w Natural History Museum w Londynie, odsłonięto wszystkie tajemnice najnowszej edycji konkursu i wystawy Wildlife Photographer of the...
Zaledwie kilku miesięcy potrzeba było, żeby technologia zastosowana w najbardziej zaawansowanym modelu bezlusterkowca (OM-D) zawitała w popularnych PEN-ach.
W poprzednim artykule poświęconym mikrofotografii opisaliśmy sposób wykonywania zdjęć za pomocą kompaktu. Tym razem przybliżamy technikę wykonywania zdjęć przez mikroskop...
Na zakończenie tegorocznych zmagań Ligi Foto-Kuriera postanowiliśmy poznać trochę bliżej „zawodników” konkursu i ich stosunek do samego siebie, zadając im...
Prezentujemy zdjęcia Leszka Paradowskiego nagrodzone w prestiżowym międzynarodowym konkursie Trierenberg Super Circuit. Pierwszy w historii Polak – zdobywca Grand...
Rodzaje licencji wykorzystania zdjęć, ich przetwarzanie czy udostępnianie to kwestie, które przy obecnym modelu funkcjonowania banków zdjęć, obrazów, grafik wektorowych czy...
W poprzednim odcinku wykonaliśmy odbitkę pozytywową. Teraz przyszła pora na ocenę odwzorowania tonalnego naszej pracy. Nie zawsze będzie ona perfekcyjna. Niezadowalająca jakość...
Są takie miejsca w odwiedzanych przez nas krajach, po zobaczeniu których myślimy sobie: „no właśnie – dla tego warto było tutaj przyjechać”. Dla mnie...
W poprzednim odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się klipami, podstawową edycją, ścieżkami audio-wideo oraz efektami przejść. Dziś zajmiemy się programowym...
•Foto-Wideo Market
str. 116
•Serwisy - Spis reklam
str. 118
Jakość pozytywu
W poprzednim odcinku wykonaliśmy odbitkę pozytywową. Teraz przyszła pora na ocenę odwzorowania tonalnego naszej pracy. Nie zawsze będzie ona perfekcyjna. Niezadowalająca jakość tonalna naszej odbitki może mieć różne przyczyny. Poniżej przedstawiamy te najbardziej typowe.
Niedoświetlenie
Jeżeli czas naświetlenia pod powiększalnikiem papieru fotograficznego podczas wykonywania odbitki był za krótki, to pozytyw wykonany z takiego materiału ma małą gęstość optyczną. Jest za jasny, brakuje szczegółów w światłach (najjaśniejszych miejscach obrazu). Czerń nie jest głęboka, półtony są czytelne, ale zbyt jasne. Kontrast obrazu jest zaniżony. Taka odbitka nie nadaje się do pokazania.
Naświetlenie prawidłowe
Przy prawidłowo dobranym czasie naświetlania otrzymujemy obraz o pełnej rozpiętości tonalnej. Czerń obrazu jest głęboka, półtony mają odpowiednie walory szarości, w światłach obrazu rozróżniamy najwyższe jasne tony.
Prześwietlenie
Również zbyt długi czas naświetlania papieru niekorzystnie odbije się na naszej odbitce. Jeśli czas naświetlenia był za długi, to pozytyw ma zbyt dużą gęstość optyczną. W wyniku tego światła obrazu otrzymały zbyt dużą ilość światła i są szare. Przy kopiowaniu negatywu o dużym kontraście zanikają szczegóły w cieniach (ciemne miejsca obrazu).
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024