17 maja firma Sony zaprezentowała nowy, systemowy aparat kompaktowy NEX-F3, który jakością wykonywanych zdjęć ma z powodzeniem konkurować z lustrzankami cyfrowymi.
W dniach 14–17 maja w Brukseli odbyła się coroczna konferencja EISA poświęcona najnowszym produktom firm branży foto, wideo, audio i kina domowego, oraz car audio.
W marcu, w 18 krajach Europy organizacja EISA ogłosiła V edycję konkursu fotograficznego EISA Maestro Photo Contest 2012-2013, pod tytułem „Speed”. Tym razem prace...
W Foto-Kurierze 4/2012 zaprezentowaliśmy pierwszy opis Canona EOS 5D Mark III.
Dziś, w prawie 3 miesiące po premierze aparatu, prezentujemy pełny test nowej...
Oczywiście że tak, ale odnosi sie to tylko do technicznej strony obrazu. Kiedy chcemy jednak osądzić jego wartość estetyczną, w pełni jesteśmy skazani na subiektywny...
Oglądając reklamy aparatów fotograficznych zasypywani jesteśmy informacjami o tym, jakie to one są wspaniałe, szybkie i niezawodne. W tej części nietypowego Fotograficznego ABC...
Federacja Europejskich Fotografów [FEP] organizuje kilka ciekawych konkursów. W Foto-Kurierze 5/2011 pisaliśmy o starciu, które miało wyłonić najlepszego fotografa...
Lato, a co za tym idzie – wakacje, zbliżają się dużymi krokami. Czas najwyższy wybrać nowy aparat, który może towarzyszyć nam podczas letnich wojaży. W dzisiejszym teście...
Po zimowych chłodnym i biało-szarym okresie wszyscy z niecierpliwością wyczekujemy wiosny i zieleni. I tej barwie poświęciliśmy bieżący etap Ligi Foto-Kuriera. Zieleń to...
W wydaniu Foto-Kuriera 5/2012 opublikowaliśmy test obiektywów Canona, Nikkora, Sigmy 24–70 mm i Tamrona 28–75 mm. Wtedy jeszcze nie były dostępne nowe wersje Canona...
Prezentujemy niezwykłe podwodne zdjęcia Rafała Makieły, które wprowadzają nas w bajkowy, odrealniony świat. Zdaniem autora, światło i kolor tworzą piękno w fotografii.
•Foto-Wideo Market
str. 128
•Serwisy - Spis reklam
str. 130
Od motywu do obrazu
W poprzednim numerze (FK 5/2012) pomagaliśmy wybrać film i aparat do wykonywania analogowych zdjęć czarnobiałych. Teraz nauczymy się, jak go używać.
W klasycznej technice fotografii czarno-białej możemy wyróżnić 4 etapy powstawania obrazu:
1. Etap zdjęciowy, którego końcowym produktem jest obraz utajony, powstały w warstwie światłoczułej materiału zdjęciowego.
2. Etap obróbki chemicznej negatywu, w którego wyniku otrzymujemy widzialny obraz negatywowy.
3. Etap obróbki chemicznej pozytywu (papieru), którego końcowym produktem jest obraz pozytywowy (papier lub tworzywo).
4. Etap końcowy, to jest płukanie kopii pozytywowych, suszenie, oraz ewentualne oprawienie zdjęć.
Etap zdjęciowy
Pierwszy etap, czyli inaczej mówiąc wykonanie zdjęcia, był już wielokrotnie omawiany na łamach FK. W tym artykule tego zagadnienia nie omawiamy. Za zakończenie tego etapu uznajemy wyjęcie z kamery kasetki z naświetlonym materiałem zdjęciowym. W przypadku filmu małoobrazkowego naświetlone zdjęcia chronione są przez kasetę. Tu uwaga praktyczna. Jeśli korzystamy z aparatu z automatycznym transportem, a mamy możliwość wyboru funkcji „z języczkiem”, to wybieramy tę funkcję.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024