15 września, czyli w ponad 2 lata po premierze Nikona D90, na tydzień przed Photokiną, Nikon zaprezentował nową cyfrową lustrzankę D7000, która docelowo zastąpi...
Dziesięć lat temu dobry zakład fotograficzny kojarzony był z w wielkim minilabem. Dziś czasy, a co za tym idzie fotografia, bardzo się zmieniły. Większość fotografujących...
Wśród prezentowanych na Photokinie lustrzanek znalazły się również dwie konstrukcje Sony z możliwością filmowania Full HD. Są to Sony a580, i jej troszkę uboższa...
W dotychczasowych projektorach multimedialnych żywotność lamp kształtowała się na poziomie kilku tysięcy godzin. Bez wątpienia jeden z najdroższych elementów wymiennych...
O czasach naświetlania pisaliśmy już w Foto-Kurierze 9/2008. Tam skupiliśmy się głównie na długich czasach otwarcia migawki, w sytuacjach, gdy aparat ustawiony jest...
Niewielki, stylowy korpus, 10-krotny zoom optyczny, czy filmy HD – to najważniejsze cechy, które łączą te dwie proste w obsłudze konstrukcje. Który aparat zabrać...
W erze cyfrówek zapominamy powoli, jak wyglądały barwione zdjęcia z aparatów tradycyjnych; a często – szczególnie przy fotografii ślubnej – starość dodaje im uroku....
Na początku roku, gdy rozpocząłem planowanie urlopu (po udanych pertraktacjach z żoną), dwa tygodnie przeznaczyłem na fotograficzne łowy. Postanowiłem zmierzyć się z orłami...
Lato to jedna z czterech podstawowych pór roku w przyrodzie, w strefie klimatu umiarkowanego. Charakteryzuje się najwyższymi temperaturami powietrza. W świecie roślin to okres...
Ciąg dalszy zamieszczonego w FK 9/2010 testu obiektywów do korekcji perspektywy: Canona TS-E 24 mm f/3,5L i TS-E 24 mm f/3,5L II, PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED i 28 mm...
Tym razem w naszej Galerii gościmy młodego duchem Pana Leszka Romanka. Zamieszczone przez niego na portalu www.fotokurier. pl zdjęcia polskich krajobrazów tak nas urzekły,...
Zdjęcie pt. „Szał połowu” Tomasza Raczyńskiego z Olsztyna zostało docenione w najbardziej prestiżowym na świecie konkursie fotografii przedstawiającym dziką...
Fotografia XX wieku ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego. Muzeum Pałac w Wilanowie. Oranżeria. Warszawa, wystawa czynna 16.09 – 30.10.2010 r.
•Foto-Kurier Flash
str. 103
•Foto-Video Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Obiektywy tilt shift cz. II
Ciąg dalszy zamieszczonego w FK 9/2010 testu obiektywów do korekcji perspektywy: Canona TS-E 24 mm f/3,5L i TS-E 24 mm f/3,5L II, PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED i 28 mm f/3,5, oraz Schneidera Super-Angulona PC 28 mm f/2,8.
Test
Test porównawczy wszystkich 5 obiektywów, dotyczący dystorsji, rozdzielczości, aberracji chromatycznej, winietowania i zdjęć pod światło, został wykonany w dużym studio przy wykorzystaniu oświetlenia błyskowego i zmodyfikowanej tablicy testowej Vuzort (rozdzielczość, dystorsja). Test rozdzielczości wykonano Canonem EOS 5D Mark II oraz Nikonem D3x. Pozostałe zdjęcia testowe wykonano Canonem EOS-1Ds oraz Nikonem D700.
Dystorsja
Zgodnie z oczekiwaniami, cała testowana piątka szerokokątnych obiektywów do kontroli perspektywy wykazuje niewielką dystorsję beczkowatą. Pod tym względem można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa, z najwyższą oceną 6 punktów, to obiektywy o bardzo małej dystorsji: Canon TS-E 24 mm f/ 3,5L II (1,14%), PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED (1,16%), oraz Schneider Super-Angulon PC 28 mm f/2,8 (1,15%). Druga grupa, o nieco wyższej, ale nadal małej dystorsji beczkowatej, to PC-Nikkor 28 mm f/3,5 (2,35%), oraz Canon TS-E 24 mm f/3,5L (2,32%).
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024