15 września, czyli w ponad 2 lata po premierze Nikona D90, na tydzień przed Photokiną, Nikon zaprezentował nową cyfrową lustrzankę D7000, która docelowo zastąpi...
Dziesięć lat temu dobry zakład fotograficzny kojarzony był z w wielkim minilabem. Dziś czasy, a co za tym idzie fotografia, bardzo się zmieniły. Większość fotografujących...
Wśród prezentowanych na Photokinie lustrzanek znalazły się również dwie konstrukcje Sony z możliwością filmowania Full HD. Są to Sony a580, i jej troszkę uboższa...
W dotychczasowych projektorach multimedialnych żywotność lamp kształtowała się na poziomie kilku tysięcy godzin. Bez wątpienia jeden z najdroższych elementów wymiennych...
O czasach naświetlania pisaliśmy już w Foto-Kurierze 9/2008. Tam skupiliśmy się głównie na długich czasach otwarcia migawki, w sytuacjach, gdy aparat ustawiony jest...
Niewielki, stylowy korpus, 10-krotny zoom optyczny, czy filmy HD – to najważniejsze cechy, które łączą te dwie proste w obsłudze konstrukcje. Który aparat zabrać...
W erze cyfrówek zapominamy powoli, jak wyglądały barwione zdjęcia z aparatów tradycyjnych; a często – szczególnie przy fotografii ślubnej – starość dodaje im uroku....
Na początku roku, gdy rozpocząłem planowanie urlopu (po udanych pertraktacjach z żoną), dwa tygodnie przeznaczyłem na fotograficzne łowy. Postanowiłem zmierzyć się z orłami...
Lato to jedna z czterech podstawowych pór roku w przyrodzie, w strefie klimatu umiarkowanego. Charakteryzuje się najwyższymi temperaturami powietrza. W świecie roślin to okres...
Ciąg dalszy zamieszczonego w FK 9/2010 testu obiektywów do korekcji perspektywy: Canona TS-E 24 mm f/3,5L i TS-E 24 mm f/3,5L II, PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED i 28 mm...
Tym razem w naszej Galerii gościmy młodego duchem Pana Leszka Romanka. Zamieszczone przez niego na portalu www.fotokurier. pl zdjęcia polskich krajobrazów tak nas urzekły,...
Zdjęcie pt. „Szał połowu” Tomasza Raczyńskiego z Olsztyna zostało docenione w najbardziej prestiżowym na świecie konkursie fotografii przedstawiającym dziką...
Fotografia XX wieku ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego. Muzeum Pałac w Wilanowie. Oranżeria. Warszawa, wystawa czynna 16.09 – 30.10.2010 r.
•Foto-Kurier Flash
str. 103
•Foto-Video Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Czasy naświetlania
O czasach naświetlania pisaliśmy już w Foto-Kurierze 9/2008. Tam skupiliśmy się głównie na długich czasach otwarcia migawki, w sytuacjach, gdy aparat ustawiony jest na statywie. W tej części Fotograficznego ABC pokażemy, jakie uzyskamy efekty, gdy będziemy fotografować dynamiczne sceny „z ręki”, używając długich i krótkich czasów naświetlania.
Stosunkowo długi czas
Zacznijmy od długich czasów. Idąc np. na pokazy motocyklowe czy rajd samochodowy, chcielibyśmy uwiecznić na naszych zdjęciach jak najwięcej dynamiki towarzyszącej nam podczas takich imprez. Ustawiamy zatem aparat w tryb „S” (preselekcja czasu) i ruszamy „na łowy”.
Jako przykład weźmiemy zdjęcie motocyklisty jadącego na jednym kole z nogami nad kierownicą – pokazujące nam, że motocykl poruszał się z dużą prędkością. Ma ono dużo dynamiki i przy tym główny motyw jest ostry. Jak było zrobione? Wykonane było techniką panoramowania, aparatem Canon 400D z czasem naświetlania 1/80 s, z ogniskową 75 mm. Ostrość aparatu była ustawiona w tryb ciągły (patrz „Fotograficzne ABC” częśći XXII (FK 7/ 2010), i XXIV (FK 9/ 2010). Czas naświetlania (1/80 s), który ustawiliśmy do tego zdjęcia, okazał się idealny, by ładnie rozmyć tło, dodając tym samym dynamiki, i jednocześnie zarejestrować ostry główny motyw zdjęcia.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024