W połowie zeszłego roku wielu obserwatorów rynku fotograficznego z trwogą patrzyło na rosnący dystans pomiędzy lustrzankami Canona a Nikona. Pierwszy z nich...
Trudno wyobrazić sobiedzisiejszą modę bez kampanii reklamowych i sesji zdjęciowych.Fotografia mody jest specyficznym rodzajem fotografii, która niewiele wspólnego ma np....
Olympus 5 marca br. zaprezentował kolejną lustrzankę E-Systemu. Nowy model jest kontynuacją serii 400 – mały, lekki i poręczny – nawiązującej stylistyką...
Dla Wojciecha Piotrowicza fotografia to magiczna sztuka zatrzymywania obrazu. Inspirują go ludzkie twarze, ale też książki. Dzięki fotografii lepiej komunikuje się ze światem....
Funkcja bezprzewodowej transmisji zdjęć pojawiła się w lustrzankach Canona wraz z premierą EOS-a-1Ds Mark II w roku 2004. Od tej pory dysponują nią wszystkie kolejno wprowadzane...
Pod koniec stycznia, trzy tygodnie po premierze a200, koncern Sony zaprezentował kolejne dwie lustrzanki cyfrowe. W poprzednim numerze Foto•Kuriera opisywaliśmy model...
Nakładem holenderskiego wydawnictwa Fokus media Group ukazał się album zatytułowany Vertical Vision. Autorzy-alpiniści – Menno Boermans i Melvin Bedeker –...
24 stycznia firma Samsung zaprezentowała półprofesjonalną lustrzankę cyfrową oznaczoną symbolem GX-20. Stało się to 2 tygodnie po premierze bliźniaczego Pentaksa K20D....
W Związku Radzieckim po zakończeniu II wojny światowej nastąpił rozwój produkcji aparatów fotograficznych. Na rynkach państw bloku wschodniego ogromną popularność zdobyły...
Wśród zaprezentowanych niedawno kamer Sony znalazł się wart uwagi model SR210E. Sercem urządzenia jest dysk twardy o pojemności 60 GB. Oprócz niego kamera ma także wiele innych...
Standard HDTV opanowuje niemal cały rynek audio-wideo. Konsumenci chętnie decydują się na kupno odbiornika telewizyjnego nowej generacji. Każdy potencjalny klient nierzadko...
Producenci kamer od pewnego czasu starają się je miniaturyzować. Model HMX10C jest tego najlepszym przykładem. Co ciekawe, urządzenie pomimo niewielkich rozmiarów kryje...
W dniach 13–15 marca odbyły się w Łodzi XI już targi sprzętu fotograficznego, filmowego, kinowego i wideo. Swą ofertę handlową zaprezentowały 154 firmy. To o 7% więcej niż...
Finałowa edycja Fujifilm Snowmania 2008 odbyła się w Witowie koło Zakopanego. Przejazd przez bramkę otoczoną lampami błyskowymi dostarczał równie wielu emocji co minięcie mety....
Kontynuując prezentację wyników badań rynku fotograficznego zaprezentowanych w poprzednich numerach Foto•Kuriera tym razem przedstawiamy kilka ciekawych danych...
W dniach 13–15 marca 2008 roku odbyły się w Łodzi XI Targi Sprzętu Fotograficznego i Filmowego „Film Video Foto”. Honorowy patronat nad imprezą objęli...
Wszyscy niecierpliwie wyczekujemy wiosny, ale w naszym konkursie mamy jeszcze bardzo zimowy temat. Wśród Waszych fotografii znalazły się głównie wspomnienia ze śnieżnych...
Start I i Start 66
W Związku Radzieckim po zakończeniu II wojny światowej nastąpił rozwój produkcji aparatów fotograficznych. Na rynkach państw bloku wschodniego ogromną popularność zdobyły Zorka, FED, Smena, Lubitel… Popyt na aparaty był jednak tak duży, że w 1952 roku uruchomione zostały Warszawskie Zakłady Optyczne, w których ruszyła produkcja opracowanych przez polskich inżynierów aparatów Alfa, Druh, Ami, Fenix oraz lustrzanki dwuobiektywowej Start. W foto-kurierowym cyklu Perły z lamusa prezentujemy Państwu dwie konstrukcje serii Start.
Trochę historii
W dawnych czasach, gdy nikt chyba nie myślał o aparatach cyfrowych, a tym bardziej o coraz częściej występującej w nich funkcji Live View, konstruktorzy dążyli do stałej obserwacji na matówce eksponowanych obiektów. W ten sposób w roku 1881 powstała pierwsza lustrzanka dwuobiektywowa Simplex – pierwowzór Rolleifleksa (pierwszy egzemplarz tego aparatu wyprodukowano w 1922 r. w Brunszwiku w fabryce Paula Frankego i Reinholda Heideckego).
Pierwszą polską fabryką produkującą aparaty fotograficzne były powołane do życia w grudniu 1951 r. Warszawskie Zakłady Kinotechniczne, przemianowane później na Warszawskie Zakłady Fotooptyczne. Produkcja trwała w nich do początku lat 80. XX wieku. W tym czasie wyprodukowano tam wiele nierzadko ciekawych konstrukcji: lustrzanki dwuobiektywowe Start (modele Start I, B, II, 66 i 66S) – ok. 120 tys. szt., aparaty Feniks i Alfa – ok. 200 tys. szt., aparty Druh i Ami – ok. 2 mln szt.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024