W połowie zeszłego roku wielu obserwatorów rynku fotograficznego z trwogą patrzyło na rosnący dystans pomiędzy lustrzankami Canona a Nikona. Pierwszy z nich...
Trudno wyobrazić sobiedzisiejszą modę bez kampanii reklamowych i sesji zdjęciowych.Fotografia mody jest specyficznym rodzajem fotografii, która niewiele wspólnego ma np....
Olympus 5 marca br. zaprezentował kolejną lustrzankę E-Systemu. Nowy model jest kontynuacją serii 400 – mały, lekki i poręczny – nawiązującej stylistyką...
Dla Wojciecha Piotrowicza fotografia to magiczna sztuka zatrzymywania obrazu. Inspirują go ludzkie twarze, ale też książki. Dzięki fotografii lepiej komunikuje się ze światem....
Funkcja bezprzewodowej transmisji zdjęć pojawiła się w lustrzankach Canona wraz z premierą EOS-a-1Ds Mark II w roku 2004. Od tej pory dysponują nią wszystkie kolejno wprowadzane...
Pod koniec stycznia, trzy tygodnie po premierze a200, koncern Sony zaprezentował kolejne dwie lustrzanki cyfrowe. W poprzednim numerze Foto•Kuriera opisywaliśmy model...
Nakładem holenderskiego wydawnictwa Fokus media Group ukazał się album zatytułowany Vertical Vision. Autorzy-alpiniści – Menno Boermans i Melvin Bedeker –...
24 stycznia firma Samsung zaprezentowała półprofesjonalną lustrzankę cyfrową oznaczoną symbolem GX-20. Stało się to 2 tygodnie po premierze bliźniaczego Pentaksa K20D....
W Związku Radzieckim po zakończeniu II wojny światowej nastąpił rozwój produkcji aparatów fotograficznych. Na rynkach państw bloku wschodniego ogromną popularność zdobyły...
Wśród zaprezentowanych niedawno kamer Sony znalazł się wart uwagi model SR210E. Sercem urządzenia jest dysk twardy o pojemności 60 GB. Oprócz niego kamera ma także wiele innych...
Standard HDTV opanowuje niemal cały rynek audio-wideo. Konsumenci chętnie decydują się na kupno odbiornika telewizyjnego nowej generacji. Każdy potencjalny klient nierzadko...
Producenci kamer od pewnego czasu starają się je miniaturyzować. Model HMX10C jest tego najlepszym przykładem. Co ciekawe, urządzenie pomimo niewielkich rozmiarów kryje...
W dniach 13–15 marca odbyły się w Łodzi XI już targi sprzętu fotograficznego, filmowego, kinowego i wideo. Swą ofertę handlową zaprezentowały 154 firmy. To o 7% więcej niż...
Finałowa edycja Fujifilm Snowmania 2008 odbyła się w Witowie koło Zakopanego. Przejazd przez bramkę otoczoną lampami błyskowymi dostarczał równie wielu emocji co minięcie mety....
Kontynuując prezentację wyników badań rynku fotograficznego zaprezentowanych w poprzednich numerach Foto•Kuriera tym razem przedstawiamy kilka ciekawych danych...
W dniach 13–15 marca 2008 roku odbyły się w Łodzi XI Targi Sprzętu Fotograficznego i Filmowego „Film Video Foto”. Honorowy patronat nad imprezą objęli...
Wszyscy niecierpliwie wyczekujemy wiosny, ale w naszym konkursie mamy jeszcze bardzo zimowy temat. Wśród Waszych fotografii znalazły się głównie wspomnienia ze śnieżnych...
Nikon D3 - jak feniks z popiołów
W połowie zeszłego roku wielu obserwatorów rynku fotograficznego z trwogą patrzyło na rosnący dystans pomiędzy lustrzankami Canona a Nikona. Pierwszy z nich od dłuższego czasu posiadał lustrzanki z matrycami o powierzchni czynnej wielkości klatki filmu małoobrazkowego, a drugi, czyli Nikon, dysponował zaledwie matrycami formatu APS-C. Nic nie zapowiadało zmiany tej sytuacji i wielu, w tym marketingowcy Canona, prorokowali szybki koniec żołtego giganta. Dopiero końcówka sierpnia 2007 roku dała początek zmianom na rynku. W sierpniu bowiem Nikon zapowiedział wprowadzenie w listopadzie 2007 pierwszej prawie pełnoformatowej lustrzanki cyfrowej o oznaczeniu D3. Aparat ten pozwolił na odrodzenie się (naszym zdaniem) firmy i dlatego warto mu się przyjrzeć nieco dokładniej.
Od zewnątrz i pierwsze wrażenie, estetyka i ergonomia
O wielu cechach Nikona D3 pisaliśmy już w F•K 9/2007, toteż tutaj wiele z opisanych wcześniej kwestii zostanie pominiętych, a skupimy się jedynie na stronie użytkowej aparatu. Jak już pisaliśmy we wspomnianym wydaniu FK, wygląd zewnętrzny aparat zawdzięcza współpracy Nikona ze słynnym włoskim projektantem Giugiaro. Po wzięciu aparatu do ręki czujemy od razu jego wagę (1390 g razem z akumulatorem + ciężar obiektywu). To dobrze, sprzęt profesjonalny powinien taki być. Zwiększenie w stosunku do D2X wielkości ekranu LCD [3-calowy o kącie oglądania 170° i rozdzielczości VGA, składający się z 920 tys. pikseli (640×480×3)] spowodowało jedynie rozepchnięcie przycisków funkcyjnych bliżej krawędzi aparatu. Zachowano dzięki temu intuicyjność obsługi identyczną z modelem D2X. Niestety podobnie jak w serii D2 nie poprawiono wyprofilowania uchwytu pionowego. Zwiększenie jego wymiarów pozwoliłoby pewniej trzymać aparat w ręku.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024