15 sierpnia, jak co roku, EISA ogłosiła wyniki swojego wyboru najlepszych produktów elektroniki użytkowej w Europie. Wśród nagrodzonych, aż 18 to produkty typowo fotograficzne....
12 kwietnia 2017 firma Nikon zaprezentowała lustrzankę D7500 przeznaczoną dla entuzjastów fotografii, którzy z utęsknieniem patrzą na model D500. D7500 debiutuje w dwa lata...
Panel fotograficzny stowarzyszenia EISA zorganizował już X edycję dwuetapowego międzynarodowego konkursu EISA Maestro Award (tym razem pt. „Życie ulicy”). Zwycięzcą...
M.Zuiko ED 12–100 mm, jak cała linia z serii PRO, ma być solidną konstrukcją o dobrych parametrach optycznych. Ponadto uniwersalny zakres ogniskowych, stałe...
9 listopada 2016 podczas kolejnej edycji jednej z największych europejskich imprez dla audiofilów oraz profesjonalistów wideo – Audio Video Show 2016 – firma Epson...
19 stycznia 2017 światło dzienne ujrzała czwarta generacja serii Fujifilm X100, która zadebiutowała w marcu 2011 r. W lipcu mieliśmy możliwość obcować z tym modelem nieco...
Kiedy podczas Photokiny 2016 zapowiedziano premierę Panasonica GH5 na początek roku 2017 (4 stycznia) większość z kilkuset zgromadzonych na sali dziennikarzy...
zym jest dzisiaj Fotografia? Jak za jej pomocą wyrazić to, co widzimy i czujemy? Legendarny artysta-fotograf Wojtek Wieteska chce pomóc mniej i bardziej doświadczonym...
EIZO ColorEdge CG2730 został wyróżniony tytułem Najlepszego monitora fotograficznego EISA 2017–2018. Korzystając z tej okazji prezentujemy Państwu test tego modelu,...
Organizacje dziennikarskie nie kryją oburzenia incydentem z 2 czerwca 2017 roku, kiedy to podczas meczu w Chorzowie między Ruchem Chorzów a Górnikiem Łęczna funkcjonariusze...
Fotografowanie w naturalnym świetle dziennym daje nam dużo wolności. Nie musimy dźwigać lamp, łatwiej będzie nam fotografować naturalne zachowania modeli, a może nawet uda nam...
6. etap Ligi Foto-Kuriera za nami. Temat „Dzieciństwo” zgromadził wiele sentymentalnych, zabawnych i zaskakujących zdjęć. Nadsyłaliście zdjęcia dzieci, zwierząt,...
Michał Jóźko IDENTITY; Galeria obok Zpaf, Warszawa, wystawa czynna: 15.07 - 25.08.2017
Portret w plenerze cz. II - światło zastane
Fotografowanie w naturalnym świetle dziennym daje nam dużo wolności. Nie musimy dźwigać lamp, łatwiej będzie nam fotografować naturalne zachowania modeli, a może nawet uda nam się wykonać całą sesję bez asystenta. Zaletą portretów plenerowych jest spontaniczność. W tym poradniku podpowiemy jak portretować w naturalnym oświetleniu wykorzystując jego walory.
Dlaczego słońce nie jest Twoim sprzymierzeńcem
Wielu ludzi nie związanych z fotografią sądzi, że silne słońce jest przyjacielem fotografa, a szare dni jego wrogiem. Może to być prawdą w odniesieniu do pejzaży, jednak podczas portretowania ludzi optymalna ilość światła jest trudna do określenia.
Jedną z najcenniejszych umiejętności fotografa portretowego jest umiejętność oceny światła naturalnego i efektywnej z nim pracy. Przy ostrym świetle, jakie daje słońce w południe, pracuje się bardzo trudno. Cienie są wyraźne, a kontrast obrazu jest duży. Człowiek ma cienie w charakterystycznych miejscach na twarzy, pod oczami i nosem a czoło świeci się jak jupiter. To zdecydowanie nie sprzyja pięknym portretom i stawia modela w „niekorzystnym świetle”. Co zrobić gdy światło jest niekorzystne, a chcielibyśmy uzyskać dobre zdjęcia.
Możliwości jest kilka:
a) Szukajmy naturalnie zacienionego miejsca .
b) Stwórzmy sobie zacienione stanowisko pracy. W tym wypadku możemy wykorzystać płachty ze specjalnego, rozpraszającego światło materiału lub półprzepuszczalnego parasola.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024