W dniach 4-9 września 2015 r. w Berlinie odbyły się targi elektroniki użytkowej IFA 2015. Jak zwykle targom towarzyszyło duże zainteresowanie. Przyglądamy się im pod kątem...
(nie) wszystko, co trzeba wiedzieć
W dzisiejszych czasach, gdy cyfrowy aparat stał się przysłowiowym „chlebem powszednim” każdego dnia wykonuje się setki zdjęć....
Z okazji premiery najnowszego albumu fotograficznego pod tytułem „To, co trwałe” przeprowadziliśmy wywiad z jego autorem – Tomaszem Tomaszewskim, w którym...
Tylko rok (od 7 kwietnia 2014) czekaliśmy na nową wersję cieszącego się dużym uznaniem modelu Sony A7S (patrz test FK 12/15). 11 września, czyli tuż po targach IFA,...
Foto-Kurier od XX lat jest patronem medialnym warsztatów fotograficznych Diastar (w latach 1982 do 2009) oraz alterDiastar (od 2009 roku). W bieżącym roku VI edycja...
Odbywające się we wrześniu berlińskie targi IFA potwierdziły, że 4K szybko staje się technologią, która zadomowiła się już w naszym domu. Na potwierdzenie tych słów...
25 sierpnia 2015 firma Olympus zaprezentowała kolejny, piąty już model z serii OM-D, o symbolu E-M10 Mark II. Zaprojektowany został w klasycznym stylu, a wyposażono go...
Z okazji 10-lecia produkcji lustrzanek serii Canon EOS 5D firma Canon i Getty Images zaprezentowały 10 ikonicznych fotografii, które wykonane były aparatami tej marki...
Każdy produkt medialny potrzebuje okładki, a każda okładka – dobrego zdjęcia. Jakie zatem warunki musimy spełnić, aby móc wykorzystać fotografię w taki właśnie sposób?
Są takie chwile w naszym życiu, że chcemy przesłać nasze zdjęcia najbliższej rodzinie albo, że skończyło się nam miejsce na kartach pamięci. W takich sytuacjach...
25 lat od wydania PaintShop Pro firma Corel zaprezentowała najnowszą wersję programu – PaintShop Pro X8. Nowa wersja ma ciekawe, kreatywne narzędzia i umożliwia...
Milowymi krokami zbliża się czas świątecznych prezentów i choć do grudnia mamy jeszcze kilka chwil to warto przyjrzeć się nieco bliżej opisanej w dalszej części artykułu...
Tadeusz Rolke „E-K”, Instytut Awangardy, Warszawa, wystawa czynna: 18.09 – 21.11.2015
•Foto-Wideo Market
str. 105
•Spis reklam
str. 106
Idealne zdjęcie na okładkę
Każdy produkt medialny potrzebuje okładki, a każda okładka – dobrego zdjęcia. Jakie zatem warunki musimy spełnić, aby móc wykorzystać fotografię w taki właśnie sposób?
Dla wyboru idealnego zdjęcia na okładkę, pierwszym kryterium jest oczywiście jego estetyczna atrakcyjność. Jednak w dalszej kolejności trzeba zastanowić się, czy używając go, nie naruszymy niczyich praw. A to, z jakimi prawami możemy mieć do czynienia, zależy przede wszystkim od rodzaju fotografii.
Jeśli wybrane zdjęcie nie przedstawia żadnej osoby, jedynym problemem mogą okazać się prawa autorskie. Dlatego trzeba zwrócić uwagę na to, co znajduje się w zawartej przez nas umowie licencyjnej (ewentualnie umowie przenoszącej autorskie prawa majątkowe). To właśnie tam powinien zostać określony zakres wykorzystania wybranej fotografii – inne wynagrodzenie należy się za użycie jej na okładce wysokonakładowego czasopisma, a inne za zilustrowanie krótkiego artykułu wewnątrz lokalnej gazety.
Bardziej problematyczne jest natomiast wykorzystanie zdjęcia, na którym utrwalony jest czyjś wizerunek. To dlatego, że aby móc rozpowszechniać czyjś portret, co do zasady, niezbędna jest zgoda osoby na nim przedstawionej.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024