Większość osób zainteresowanych fotografią, którym zadano tytułowe pytanie, bez wahania odpowie: „Ależ to oczywiste, Daguerre!” Bowiem oficjalnie ogłoszone odkrycie...
Al-Thani Award for Photography to jeden z największych i najbardziej prestiżowych konkursów na świecie. Wysokie nagrody gwarantują wysoki poziom zgłaszanych prac. A jest...
12 września Nikon przedstawił nową lustrzankę formatu FX o symbolu D750. Korzystając z targów Photokina mogliśmy przyjrzeć się nieco bliżej tej konstrukcji, a po powrocie z nich...
Szerokokątne zoomy cieszą się dużą popularnością. Większość fotografujących wcześniej czy później myśli o zakupie tego typu obiektywu. Dlatego zdecydowaliśmy się porównać dwa...
28 sierpnia 2014 Olympus zaprezentował PEN’a E-PL7. W tym samym dniu znana blogerka, autorka serwisu mademoisellerobot.com, nazwała swojego PEN’a E-PL7...
Jesienne miesiące, jak żadne inne, sprzyjają fotografowaniu. Ekscytacja związana z odkrywaniem nowych miejsc oraz chęć udokumentowania każdego kroku sprawia, że zamiast...
6 stycznia 2014 firma Fujifilm wprowadziła na rynek kompakt klasy superzoom o symbolu FinePix S8600. Wyposażono go w 36-krotny zoom, 16 milionową matrycę CCD oraz mnóstwo...
Chyba każdy z nas ucząc się fotografii wielokrotnie słyszał aby nie robić zdjęć pod światło. Nie umieszczaj słońca w kadrze ustaw się tak, aby słońce mieć za plecami, itp....
Prawo autorskie reguluje nie tylko zagadnienia związane z ochroną praw autorów zdjęć, obrotem tych praw oraz dochodzeniem wynikających z nich roszczeń. Prawo autorskie odnosi...
Jak wiemy, chwile są ulotne. Często chcąc je uchwycić łapiemy za aparat i naciskamy spust migawki bez ustawiania parametrów ekspozycji i kadrowania. Efektem...
Otus 85 mm f/1,4 to najnowszy obiektyw Zeissa, premierę miał 8 września 2014 roku. Czy w przypadku tego modelu będzie również można powiedzieć, że Zeiss to synonim wysokiej...
Już podczas wymyślania tematów Ligi Foto-Kuriera byliśmy więcej jak pewni, że większość nadesłanych zdjęć na temat „Z bliska” będzie dotyczyła fotografii makro....
Joanna Maria Rybczyńska – „Piękno, gracja, temperament”, Galeria van Golik Warszawa, wystawa czynna 27.09 – 24.10.2014
•Foto-Wideo Market
str. 109
•Spis reklam
str. 110
Ponad 100° na „pełnej klatce”
Szerokokątne zoomy cieszą się dużą popularnością. Większość fotografujących wcześniej czy później myśli o zakupie tego typu obiektywu. Dlatego zdecydowaliśmy się porównać dwa obiektywy: Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM i Tokina AT-X PRO FX SD 17–35 mm f/4 (IF).
Na wstępie odpowiemy na pytanie, które na pewno część z Państwa zada: czemu w tym porównaniu nie ma Nikkora 16–35 mm f/4? Dlatego, że już go testowaliśmy (patrz FK 6/2010). Wtedy jeszcze nie było na rynku Canona 16–35 mm f/4 (premiera maj 2014) oraz Tokiny 17–35 mm f/4 (premiera czerwiec 2011).
Mechanika i ergonomia
Oba obiektywy, Canon i Tokina, jak również wspomniany wcześniej Nikkor, są obiektywami dość ciężkimi i mają spore wymiary (Canon 615 g, 82,6×112,8 mm; Nikkor 680 g, 82,5×125 mm; Tokina 600 g, 94,5×89 mm). Pomijając fakt, że są to zoomy pełnoklatkowe i mają stałe światło f/4 w całym zakresie ogniskowej to na wielkość i wagę obiektywów ma duży wpływ liczba zastosowanych elementów optycznych oraz ich średnica (będziemy pisać o tym w dalszej części artykułu). Canon (Nikkor również) ma wbudowany optyczny system stabilizacji oraz ultradźwiękowy silnik wspomagający AF – trudno zatem wymagać żeby obiektywy miały kompaktowe wymiary i małą wagę.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024