10 maja 2013 roku Olympus zaprezentował najnowszy topowy model PEN-a. Olympus PEN E-P5 jest połączeniem klasycznego kształtu z najnowszą technologią tej firmy. Dołączył on...
W dniach 13–16 maja w Brukseli odbyła się coroczna konferencja EISA poświęcona najnowszym produktom firm branży foto, wideo, audio i kina domowego, oraz car audio.
Grand Press Photo to jeden z najważniejszych konkursów fotografii prasowej w Polsce. Śledząc jego wyniki poznajemy zarówno aktualne trendy w fotografii, jak i kondycję mediów.
Pomimo swojej wysokiej ceny elitarny kompakt Fujifilm X100 (test FK 4/2011) przyjął się na rynku bardzo dobrze, a ilość sprzedanych w Polsce egzemplarzy tego modelu zaskoczyła...
Tomasz Lazar, Paweł Piotrowski oraz Damian Chrobak są m.in. Członkami grupy Un-posed specjalizującej się w fotografii ulicznej, którą przedstawialiśmy w FK 11/ 2012....
Samsung reklamuje swój najnowszy model bezlusterkowca jako narzędzie do otrzymywania perfekcyjnych zdjęć w błyskawicznym tempie. Gwiazdą kampanii promującej ten aparat jest...
Poprzednio omawialiśmy przygotowanie sprzętu do „techniki światła polaryzowanego”. Dzisiaj przyjrzyjmy się efektom, jakie daje ta prosta technika o ogromnym...
W poprzednim odcinku omówiliśmy podstawowe elementy authoringu DVD. Pokazaliśmy jak tworzy się nowy projekt, importuje media oraz jak korzystać z gotowych motywów. Dziś zajmiemy...
21 marca tego roku Canon zaprezentował najmniejszą lustrzankę z serii EOS, a może i najmniejszą wśród wszystkich lustrzanek, o symbolu 100D. Mimo swoich naprawdę małych wymiarów...
Wiosna to okres rozkwitu przyrody po zimowym śnie, tradycyjnie w tym okresie mamy Święta Wielkanocne i „wysyp” jajek, dlatego też jednemu z wiosennych etapów Ligi...
Przysłona f/2,8, stabilizacja obrazu, solidne wykonanie – to tylko podstawowe cechy Sigmy 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro i Tamrona SP 90 mm f/2,8 Di Macro 1:1 VC...
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Barwne ABC cz. IV - Równowaga wizualna
W tym odcinku barwnego ABC omówimy pojęcie równowagi wizualnej, na którą ma wpływ nie tylko ułożenie elementów w kadrze, ale również ich barwa.
Trochę teorii
Odbiór obrazu zależy od układu elementów na nim występujących. Nie można tego lekceważyć, ponieważ brak równowagi sprawia wrażenie niedokończenia i nieczytelności zdjęcia.
Obserwując elementy umieszczone na kwadratowym polu, doznajemy różnych wrażeń wzrokowych, zależnie od ich ułożenia i barwy. Dostrzegamy różne układy. Jedne mniej, a inne bardziej stabilne.
Najprostszym przykładem jest czarny krążek na białym kwadracie. Zależnie od jego położenia może on ciążyć do dołu albo zmierzać ku górze, do prawej bądź do lewej strony (przykłady A, B i C).
Sytuacja się zmienia jeżeli obserwowane elementy mają różne barwy (przykłady D, E, F, G i H). W większości przypadków postrzegamy najpierw kolory jaskrawe (np. żółty, pomarańczowy. czerwony), ale jednocześnie wydają nam się one lżejsze niż kolory ciemne. Oprócz kontrastu wynikającego z różnicy jasności, musimy również mieć na uwadze kontrast barwny. Barwy leżące blisko siebie w kole barw odbieramy jako mniej kontrastowe niż barwy dopełniajce (leżące naprzeciwko siebie w kole barw, patrz FK 3/2013).
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024