W dniach 21-23 marca br. w Łodzi w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym MTŁ przy al. Politechniki 4 odbyły się już XVI targi Film-Video-Foto. Impreza ta jest największym...
122 tys. zdjęć ze 170 krajów. Spośród nich, w ciągu 3 dni burzliwych obrad, wyłoniono wąskie grono finałowych fotografii, część z nich prezentujemy w tym wydaniu. Wśród...
Między wprowadzeniem Nikona D5000 a D5100 (5.04.2011) minęły prawie dwa lata. Na następcę Nikona D 5100 teoretycznie nie musieliśmy jednak czekać tak długo. 6 listopada 2012...
Serwisy microstockowe umożliwiają wszystkim użytkownikom Internetu dostęp do milionów zdjęć w doskonałej jakości, oraz ich zakup przy użyciu jednego kliknięcia, bez...
W tym odcinku przedstawiamy sposób oświetlenia bardzo podobny do opisywanego w poprzednim numerze „ciemnego pola”, jednak oferujący większe bogactwo...
Wg definicji Wikipedii „Martwa natura” - to gatunek malarski obejmujący kompozycje, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej...
Artyści chyba nigdy nie mieli łatwego życia. W epoce internetu, która miała wszystkim umożliwić dostęp do zasobów, promocji i handlu okazała się być dla artystów pułapką....
W FK 5 i 6/2012 zamieściliśmy test porównawczy standardowych zoomów – 24–70 mm f/2,8. Wśród nich był m.in. Nikkor AF-S 24–70 mm f/2,8G ED. W czerwcu zeszłego...
Zima jeszcze nie odeszła do końca, niektórzy wybierają się jeszcze na „free sky”, inni myślą już o rowerowych wycieczkach czy innym aktywnym wypoczynku....
Wśród większości obecnie produkowanych aparatów fotograficznych oprócz typowego złącza USB coraz częściej pojawia się złącze HDMI*. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszędzie...
W okresie wybuchu rewolucji w 1917 roku, fotografia w Rosji cieszyła się dużą popularnością, w każdym razie w dużych ośrodkach miejskich, wśród ludzi dostatecznie zamożnych....
Zdjęcia wykonane przez Piotra Szalczyńskiego, który zgrabnie łączy lotniczą pasję z zamiłowaniem do fotografii, stały się dobrą okazją do przypomnienia dawno...
•Foto-Wideo Market
str. 112
•Serwisy - Spis reklam
str. 114
Sztuka i propaganda - fotografia radziecka lat 1920–1940
W okresie wybuchu rewolucji w 1917 roku, fotografia w Rosji cieszyła się dużą popularnością, w każdym razie w dużych ośrodkach miejskich, wśród ludzi dostatecznie zamożnych. Przykład dawał ostatni car Mikołaj II, który był zapalonym fotoamatorem, miał na Kremlu urządzoną ciemnię, sam wywoływał negatywy, kopiował pozytywy… Przyjrzyjmy się fotografiom ze zbiorów Związku Fotografów Rosji prezentowanych na wystawie „Sztuka i propaganda”, którą można było oglądać m.in. w Starej Galerii ZPAF (Warszawa) oraz Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański”.
Nic więc dziwnego, że po wybuchu rewolucji fotografia była nie tylko popularna, lecz została uznana za ważną dziedzinę sztuki, mogącą oddać duże usługi propagandowe. Władza rzuciła hasło „Sztuka dla ludu”, które spotkało się z odzewem ze strony młodych fotografów, popierających nową rzeczywistość rosyjską. W latach dwudziestych fotografia rozwijała się, tworzyły się nowe kierunki, nowe spojrzenia. Około roku trzydziestego nastąpił pewien przełom. Dawny piktorializm w fotografii został zastąpiony czy uzupełniony dynamizmem spojrzenia i wyrazu. Ukształtowały się trzy wyraźne kierunki. Pierwszy – to wywodząca się jeszcze z czasów przedrewolucyjnych tzw. fotografia salonowa, o tradycjach burżuazyjnych. Najwybitniejszym jej przedstawicielem był Aleksander Grinberg (1885-1979). Drugi nurt stanowił przeciwieństwo pierwszego. Była to fotografia proletariacka, pokazująca w sposób reporterski życie obywateli (przede wszystkim robotników!) Związku Radzieckiego. Ich zdjęcia miały duży ładunek emocjonalny, stanowiły materiał propagandowy, którym posiłkowała się władza radziecka.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024