W dniach 4-10 marca w miejscowości Ravascletto odbyły się warsztaty fotograficzne Fujifilm połączone z imprezą integracyjną dystrybutorów tej marki z Polski, Czech i Słowacji.
Elżbieta Zakrzewska – Manterys, „Lista obecności, rozmowy z ojcami osób z zespołem Downa”. Fotografie: Maciej Herman. Wyd. Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów...
Czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Oczywiście że tak, ale odnosi sie to tylko do technicznej strony obrazu. Kiedy chcemy jednak osądzić jego wartość estetyczną, w pełni...
koncentracja nowych możliwości w „sklejonym” korpusie
2 marca 2012 r., w prawie 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark II (test FK 2/2009), firma Canon...
W naszym klimacie zima nieodzownie kojarzy nam się ze śniegiem i nikt z nas nie wyobraża sobie jej bez białego puchu. Choć pogoda często płata figle to w tym roku jednak nie...
W Photoshopie są tzw. filtry fotograficzne. Dzięki nim mamy możliwość nadać zdjęciom różne zabarwienia, tak na całym obrazie jak i wybiórczo. W tej części...
Czy za pomocą jednej studyjnej lampy błyskowej można wykonać ciekawe zdjęcie katalogowe małego przedmiotu? W tym odcinku naszego cyklu odpowiadamy na to pytanie...
13 marca tego roku, po ok. 20 miesiącach od premiery modelu á55, zapowiedziany został jego następca – Sony á57 (test FK 8/2010). Z dużym prawdopodobieństwem jesteśmy...
W pierwszym tegorocznym wydaniu zaprezentowaliśmy bakłażanową aranżację wykonaną przez Jarosława Blaminskyego. Dziś zobaczmy co można zrobić z banana. Jednocześnie...
Europejski konkurs Canon EOS Adventure rozstrzygnięty. Wygrał Polak, Krzysztof Grygiel z Gorzowa Wielkopolskiego. Konkurs był skierowany do amatorów fotografii z ośmiu...
Jednym z kluczowych etapów produkcji filmu jest montaż wideo. Aby go przeprowadzić potrzebny jest komputer i odpowiedni program do edycji wideo. Obecne edytory sprawiają,...
W wiosennej Galerii Prezentacje przedstawiamy pejzaże Patryka Kosa, aktywnego uczestnika Ligi Foto-Kuriera oraz portalu www.foto-kurier.pl. Jego prace cieszą się dużym...
•Foto-Wideo Market
str. 128
•Serwisy - Spis reklam
str. 130
Filtry połówkowe – szare i kolorowe
W poprzedniej części „Fotograficznego ABC” opisywaliśmy filtry szare pełne – rodzaje mocowań, do czego służą i kiedy je wykorzystywać. Filtry szare występują również w wersji połówkowej. W tym artykule przyjrzymy się im nieco bliżej, i nie tylko…
Od ogółu do szczegółu
Filtry połówkowe szare stosuje się przeważnie w sytuacjach, kiedy rozpiętość tonalna fotografowanej sceny jest zbyt duża i aparat prześwietla jasne części obrazu lub niedoświetla zacienione partie, np. podczas fotografowania budynków czy krajobrazów w jasny, słoneczny dzień.
Filtry połówkowe występują też w wersji kolorowej, np. żółtej czy zielonej. Stosowane są w sytuacjach, gdy chcemy zabarwić część obrazu.
O ile filtry szare pełne „montowane” są wewnątrz aparatów cyfrowych, np. w Fujifilm X100 czy w Nikonie AW100, to filtrów połówkowych na razie nie wbudowano w żaden aparat fotograficzny.
O mocowaniu
Filtry połówkowe mocowane są tak jak, opisywane w poprzedniej części „Fotograficznego ABC”, filtry szare, na obiektyw na dwa sposoby: przez nakręcanie na przednią soczewkę obiektywu filtra o odpowiedniej średnicy lub przez system modułowy, który umożliwia wsuwanie i wysuwanie filtrów. Oba te sposoby mają zalety i wady.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024