17 marca ogłoszono listę laureatów tegorocznej edycji Sony World Photography Awards 2009, jednego z największych konkursów fotograficznych na świecie. Lista zawiera...
Ponad rok czekaliśmy na premierę nowej lustrzanki Nikona klasy konsumenckiej. Po zaprezentowanym w lutym ubiegłego roku Nikonie D60 14 kwietnia br. przyszła kolej...
Samsung GX-20, zaprezentowany po raz pierwszy 24 stycznia 2008 roku (w dwa tygodnie po światowej premierze Pentaksa K20D), jest jedną z ostatnich lustrzanek testowanych przez...
25 marca Canon pokazał kolejną niewielką lustrzankę, kierowaną do zaawansowanych fotoamatorów. Ewolucyjnego następcę zaprezentowanego przed rokiem modelu EOS 450D wyposażono...
Wodoodporne, dotykowe lub prawie niezniszczalne, a do tego błyszczące i opływowe jak luksusowa limuzyna – na polskim rynku co chwila pojawiają się kolejne niewielkie,...
Premiera tej nowej konsumenckiej lustrzanki zbiegła się z jedyną polską imprezą targową branży foto Film-Video-Foto, na której każdy mógł zapoznać się z najnowszym dzieckiem...
W pierwszej części artykułu skupiliśmy się na podstawowych zagadnieniach związanych z nieostrością tła i pojęciem bokeh. Teraz spróbujemy wyjaśnić, od czego...
Oficjalną premierę aparat miał na corocznych targach fotograficznych PMA w Las Vegas, ale informacje o tej nietuzinkowej konstrukcji wyciekły już na początku stycznia....
Wielu początkujących użytkowników Photoshopa nie korzysta z masek. Na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo skomplikowane i nieużyteczne. W tym artykule postaramy się...
Tak jak pisaliśmy w poprzednim wydaniu Foto-Kuriera, podczas tegorocznych targów PMA w Las Vegas firma Sony zaprezentowała pierwszy aparat serii H z szybkim przetwornikiem...
Model Ultra TOUCH, to pierwszy w portfolio tej firmy telefon komórkowy wyposażony jednocześnie w ekran dotykowy, klawiaturę typu 3×4 i 8-milionowy cyfrowy aparat fotograficzny....
Najmłodsze dziecko Sony należy do nowej gamy kamer serii Handycam. Ergonomiczne kształty i prostota obsługi sprawiają, że jest to idealne narzędzie do filmowania...
Jak co roku na terenach Międzynarodowych Targów Łódzkich w dniach 2-4 kwietnia odbyły się największe w Polsce targi branży fotograficznej. Wystawiło się na nich blisko 150...
Pod koniec marca w Tajlandii firma Sony Poland zorganizowała dla grupy polskich dziennikarzy warsztaty fotograficzne poświecone optyce profesjonalnej dedykowanej...
Jest młodym fotografem wrażliwym na piękno otaczającego go świata. Fotografuje krajobrazy i architekturę miejską. Tworzy z wielką pasją. Zapraszamy do obejrzenia prac Michała...
„Nasze Fascynacje 2009” – wystawa pokonkursowa Oddziału Mazowieckiego Zwiazku Polskich Fotografów Przyrody. Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, al. Na Skarpie...
Jan Skłodowski „Żmudź – szlakiem Rzeczypospolitej Obojga Narodów”. Muzeum Wychodźstwa Polskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Styczeń–kwiecień...
Jak wiadomo, wszystko co istnieje we wszechświecie, poddane jest określonym regułom matematycznym. Można więc powiedzieć, że całym światem rządzą liczby. Zatem stąd...
Fotograficzne ABC cz. VIII Rozmycie tła – bokeh cz. 2
W pierwszej części artykułu skupiliśmy się na podstawowych zagadnieniach związanych z nieostrością tła i pojęciem bokeh. Teraz spróbujemy wyjaśnić, od czego zależy samo rozmycie i jego charakter.
Jak mówią: bokeh bokehowi nierówny. Przede wszystkim jedni preferują mocne rozmycie i wyraźne odizolowanie fotografowanego obiektu z tła, innym wystarczy delikatne rozmycie, podkreślające tylko pierwszy plan. Czujny entuzjasta fotografii zauważył na pewno, że sposób rozmycia tła, jego ogólny charakter i sposób odwzorowania jasnych punktów zależy od rodzaju wykorzystywanego obiektywu. Czasem są one okrągłe i delikatne, innym razem dobrze zarysowanymi pięcio- czy siedmiokątami. O ile wpływ na stopień rozmycia tła mają przede wszystkim długość zastosowanej ogniskowej, wartość przysłony czy odległość od fotografowanego obiektu, o tyle o jego charakterze decydują przede wszystkim mechaniczna i optyczna konstrukcja naszego obiektywu.
Odrobina teorii
Jak zwykle zaczniemy od garści niezbędnych informacji. Poznanie budowy naszego obiektywu pomoże nam później lepiej zrozumieć mechanizmy decydujące o charakterze rozmycia tła. Sposób konstruowania tych skomplikowanych układów optycznych to z pewnością temat nie na jedną publikację, nas interesuje jednak przede wszystkim jeden element.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024