W poprzednim numerze Foto•Kuriera zaprezentowaliśmy zwycięską fotografię 52. edycji konkursu oraz nagrodzone prace naszych rodaków.
W tym numerze prezentujemy inne...
24 lutego, w niecały rok po premierze Olympusa E-520 (13 marca 2008), Olympus zaprezentował kolejną lustrzankę E-Systemu o symbolu E-620. Jest to następny aparat łączący modele...
Zarówno Canon G10 jak i Nikon P6000, to najbardziej zaawansowane aparaty kompaktowe obu producentów wyposażone w wizjery optyczne. Mają przetworniki o dużej rozdzielczości...
Na polskim rynku pojawiły się nowe studyjne lampy firmy JB. Ich importerem jest rodzimy producent oświetlenia studyjnego firma Elfo. Wprowadzenie do oferty lamp JB ma...
W lutowym wydaniu Foto•Kuriera opisaliśmy najnowszą wersję programu do obróbki zdjęć Photoshop Elements 7. Wspomnieliśmy o tworzeniu, wśród szeregu nowych funkcji...
Oko ludzkie (w połączeniu z mózgiem) szybko przystosowuje się do światła o różnej temperaturze barwowej; materiały światłoczułe oraz czujniki balansu bieli...
W kolejnej części naszego poradnika zajmiemy się tym, co na zdjęciu nie jest ostre. Przybliżymy tajemnicze pojęcie Bokeh. Spróbujemy też wyjaśnić, od czego zależy...
Wiele lamp błyskowych może być zasilanych nie tylko z umieszczonych bezpośrednio w nich akumulatorów, czy baterii, ale także – z zewnętrznych źródeł energii. O tym, co...
100-krotnie czulsze matryce? Wydaje się to niemożliwe. A jednak. Na amerykańskim Uniwersytecie w Harvardzie trwają już prace nad nowym, dużo czulszym na światło...
C905 to kolejna komórka wyposażona w cyfrowy aparat o dużej rozdzielczości 8,1 megapiksela. Urządzenie opatrzono symbolem Cyber-shot, zarezerwowanym dotychczas dla kompaktowych...
W lutym bieżącego roku Samsung Electronics Polska zaprosił grupę polskich dziennikarzy i przedstawicieli firm handlowych współpracujących z Samsungiem w Polsce do obejrzenia...
Makrotrendy w zachowaniach klientów a usługi zakładów fotograficznych
Umacnianie pozycji rynkowej zakładu usług fotograficznych może wynikać także z dostosowania...
Jest młodą i utalentowaną osobą. Ma jednak sporo osiągnięć. Głównymi atutami jej twórczości są wyobraźnia i wrażliwość na otaczający świat, które pozwalają nieustannie...
Słownik biograficzny fotografów polskich (członków ZPAF). Opracował zespół redakcyjny pod przewodnictwem Pawła Pierścińskiego. Stron 494. Wyd. ZPAF, Warszawa 2008 r.
Miasto na szklanych negatywach. Warszawa 1916 w fotografiach Willy’ego Römera. Dom Spotkań z Historią (we współpracy z Instytutem Goethego), Warszawa....
Zima to temat marcowego Konkursu Miesiąca. I był to strzał w dziesiątkę, a właściwie w liczbę 311 – aż tyle prac nadesłano na nasz konkurs. Dla uczestników temat...
•Spis reklam
str. 108
Balans bieli w praktyce czyli nikt nam nie wmówi, że białe jest białe
Oko ludzkie (w połączeniu z mózgiem) szybko przystosowuje się do światła o różnej temperaturze barwowej; materiały światłoczułe oraz czujniki balansu bieli w aparatach – niestety nie. Zatem fotografując na materiałach tradycyjnych musimy zmierzyć temperaturę barwową i skorygować odstępstwa stosownymi filtrami; a w aparatach cyfrowych zdefiniować, co na zdjęciu ma być oddane jako białe. Akcesoria do kalibracji nie są bardzo drogie w porównaniu z aparatami czy optyką, warto więc wyposażyć się w rzecz niewielką, acz bardzo użyteczną.
Co to jest balans bieli?
Balans bieli to proces kompensacji barw w aparacie cyfrowym. Gdy spróbujemy przetłumaczyć to na język bardziej przystępny, okaże się że chodzi o prawidłowe, czyli wierne oddanie barw na naszym zdjęciu. Bo przecież nie chcemy nic więcej ponad to, żeby śnieg był faktycznie biały a nie niebieski, a odcień naszej skóry bardziej naturalny, a nie czerwony jak to często bywa. Balans bieli jest tożsamy z temperaturą barwową zdjęcia. Dzięki możliwości regulacji parametru „balansu bieli” w naszym aparacie możemy sami wskazać, co na zdjęciu faktycznie jest białe, a inne kolory uzyskają adekwatny do naszego wyboru odcień. Ale o tym za chwilę. Najpierw zapoznajmy się z podstawowymi pojęciami używanymi przy omawianiu balansu bieli. Kolorymetria – dziedzina fizyki (optyki) zajmująca się opisem ilościowym i charakterystyką postrzeganych barw. Kolor – kolor danego przedmiotu jest zależny od kąta odbicia padającego nań światła. Dlatego ten sam obiekt wygląda nieco inaczej oświetlony świeczką niż światłem wpadającym przez okno.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024