13 lutego 2020 r. Canon potwierdził, że trwają prace nad najnowszym modelem pełnoklatkowego bezlusterkowca EOS R5. Zapowiadany flagowiec będzie najbardziej zaawansowanym...
Wacom kojarzony jest przede wszystkim z najwyższej klasy tabletami wykorzystywanymi w środowiskach graficznych. Tymczasem producent ma w swojej ofercie inne urządzenia, takie...
W ramach cyklu Druga strona obiektywu o tajnikach fotografii krajobrazowej rozmawiamy z Markiem Biegalskim fotografem współpracującym z największymi firmami...
Sony FE 35 mm f/1,8, dedykowany do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony, to jasny, lekki, kompaktowy obiektyw. Jasność f/1,8 stwarza duże możliwości kreatywne, dzięki temu...
Uśmiechnij się, obraz zbierającej okruchy myszy na peronie londyńskiego metra zdobywa 12 lutego 2020 nagrodę Wildlife Photographer of the Year LUMIX People’s Choice...
Wybierając się na urlop, czy weekendowy wypad, szczególnie gdy w planach mamy dużo spacerów, próbujemy wziąć ze sobą jak najbardziej uniwersalny sprzęt...
Akademia Tomasza Tomaszewskiego to ciekawy projekt opierający się na dziewięciu zjazdach, na których poruszanych jest wiele praktycznych tematów fotograficznych....
Za nami już drugi etap Ligi Foto-Kuriera. Tematem jego było „W górę”. Temat okazał się inspirujący do stworzenia wielu oryginalnych zdjęć. Wybór pierwszej...
Firma Opal Fotoceramika powstała w roku 1995 i jest największym wykonawcą fotoceramiki w Polsce, a także jedną z największych firm europejskich w tej branży. Oferta obejmująca...
W tej odsłonie Fotograficznego ABC przypominamy kilka zasad, których powinniśmy przestrzegać podczas fotografowania nocą, przy długich czasach otwarcia migawki.
Za nami już trzeci etap Ligi Foto-Kuriera. Tematem jego była „Forma”. Temat okazał się inspirujący do stworzenia wielu oryginalnych zdjęć. Wybór pierwszej...
Fotografowanie przy długich czasach otwarcia migawki
W tej odsłonie Fotograficznego ABC przypominamy kilka zasad, których powinniśmy przestrzegać podczas fotografowania nocą, przy długich czasach otwarcia migawki.
Sprzęt
Pomijając aparat, niezbędny będzie statyw, i to nie byle jaki. Dlaczego? Niestety przy fotografowaniu z długimi czasami naświetlania aparat musi być nieruchomy. Nawet lekkie podmuchy wiatru mogą wprawić w drgania statyw z aparatem i efektem tego będzie poruszone ujęcie. Do zdjęć testowych używaliśmy statywu Manfrotto 486RC2 lub Joby. Jest on troszkę cięższy od amatorskich konstrukcji, ale za to aparat na nim umieszczony jest mniej narażony na poruszenie przez podmuchy wiatru.
Żeby zminimalizować możliwość poruszenia aparatu, możemy dodatkowo obciążyć statyw wieszając na nim plecak czy zwykłą reklamówkę na zakupy, sypiąc do niej piasek czy wkładając znaleziony kamień.
Nie tylko statyw zapewni nieporuszone zdjęcie. Wybierając miejsce, z którego będziemy fotografować, unikajmy mostów i wiaduktów, na których jest duże natężenie ruchu (jeżdżą tramwaje czy pociągi). Nawet jeśli mamy dobry, solidnej konstrukcji statyw, i do tego bezwietrzną pogodę, przejeżdżające po nich pojazdy wprowadzą drgania, które przełożą się na aparat, i tym samym spowodują, że zdjęcia naświetlane przez kilka sekund mogą wyjść poruszone.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024