Za nami 21 edycja Targów Sprzętu Fotograficznego, Filmowego, Audio-Video oraz Technologii Multimedialnych Film Video Foto. W wydarzeniu wzięło udział 117 wystawców. W ciągu 3...
19 kwietnia 2018 r. w Londynie odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników prestiżowego konkursu Sony World Photography Awards, organizowanego przez World Photography...
20 kwietnia SHARP poinformował, że jako pierwszy wprowadza na rynek europejski, w tym również polski monitor TV o rozdzielczości 8K (LV-70X500E ). Podczas konferencji...
FE 12-24 mm f/4 G to obiektyw unikalny, jedyny w portfolio Sony z tak szerokim kątem widzenia (122°). Dzięki ogniskowej 12 mm daje on bardzo duże możliwości kreatywne....
Przedstawiamy wyniki drugiej edycji konkursu Klubu Fotografii Artystycznej „Portret Mężczyzny” jury, spośród nadesłanych prac, nagrodziło Janusza Kanie (I miejsce),...
„Z bliska” to temat trzeciego etapu Ligi Foto-Kuriera 2018. Okazał się on inspirującym do tworzenia wielu naprawdę oryginalnych, ciekawych zdjęć. Wśród...
Jeszcze w ferworze przygotowań do ślubu młoda para łatwo może zapomnieć o tym, że warto dokładnie ustalić w umowie z fotografem wzajemne oczekiwania co do zdjęć...
Jak mówią: bokeh bokehowi nierówny. Przede wszystkim jedni preferują mocne rozmycie i wyraźne odizolowanie fotografowanego obiektu z tła, innym wystarczy delikatne...
Na zaproszenie Klubu Fotografii Artystycznej, działającego przy Krajowym Cechu Fotografów przybył do Krakowa znany i ceniony artysta, fotograf Emil Biliński . Spotkanie...
W poprzednim artykule przybliżyłam tematykę związaną z RODO – czyli ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Termin jego wejścia w życie zbliża się...
Czyli automatyczne podpisywanie i zabezpieczanie zdjęć.
Rozmycie tła – bokeh
Jak mówią: bokeh bokehowi nierówny. Przede wszystkim jedni preferują mocne rozmycie i wyraźne odizolowanie fotografowanego obiektu z tła, innym wystarczy delikatne rozmycie, podkreślające tylko pierwszy plan. Czujny entuzjasta fotografii zauważył na pewno, że sposób rozmycia tła, jego ogólny charakter i sposób odwzorowania jasnych punktów zależy od rodzaju wykorzystywanego obiektywu. Czasem są one okrągłe i delikatne, innym razem dobrze zarysowanymi pięcio- czy siedmiokątami. O ile wpływ na stopień rozmycia tła mają przede wszystkim długość zastosowanej ogniskowej, wartość przysłony czy odległość od fotografowanego obiektu, o tyle o jego charakterze decydują przede wszystkim mechaniczna i optyczna konstrukcja naszego obiektywu.
Odrobina teorii
Poznanie budowy naszego obiektywu pomoże nam później lepiej zrozumieć mechanizmy decydujące o charakterze rozmycia tła. Sposób konstruowania tych skomplikowanych układów optycznych to z pewnością temat nie na jedną publikację, nas interesują jednak przede wszystkim elementy mające wpływ na powstawanie efektu Bokeh. Plastyka obrazu, stopień rozmycia tła i sposób oddawania świateł, nierozerwalnie związane są z konstrukcją przysłony obiektywu. Składa się ona z nachodzących na siebie wyprofilowanych blaszek (od 6 do 11). Stopień ich zacieśnienia decyduje o średnicy i kształcie otworu, regulując ilość światła przechodzącą przez obiektyw i padającą na element światłoczuły (matrycę światłoczułą lub materiał halogeno-srebrowy). Wartość przysłony możemy zazwyczaj odczytać na obiektywie (oznaczamy ją małą literą f, w prasie niemieckojęzycznej stosuje się dużą literę F). Zwiększając liczbę przysłony (ręcznie lub automatycznie) powodujemy tzw. „przymykanie” przysłony, czyli zacieśnianie otworu, przez który wpada światło.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024