Między 5 a 11 lutego mieliśmy możliwość testowania Nikona D5500 (patrz str. 76). Przy okazji odwiedziliśmy fabrykę Nikon Corp. zlokalizowaną w Ayutthaya...
12 lutego poznaliśmy głównego zwycięzcę World Press Photo 2015. Został nim Duńczyk Mads Nissen za zdjęcie „Jon and Alex”, które przedstawia parę gejów. Drugą...
5 lutego 2015 roku, w trzy lata po premierze wyróżnionego nagrodą EISA Olympusa OM-D E-M5 przyszła kolej na jego następcę. Choć drobna zmiana w nazwie (dodanie symbolu Mark II)...
Każdy adept fotografii przyrodniczej po etapie zdjęć drobnicy (w żargonie ptasiarzy tak nazywa się małe gatunki: wróbel, sikorka, trznadel itd.) zaczyna swoją uwagę kierować...
10 grudnia 2014, po 14 miesiącach od premiery Sony A7, firma ogłosiła wprowadzenie na rynek jego zmodyfikowanej wersji oznaczonej symbolem Sony A7 II. Przyglądamy...
Świat bywa czasami bezwzględny i nie dotyczy to jedynie jego współczesnej wersji. Jednak dziś w naszych rękach znajduje się coraz więcej narzędzi do pełnienia...
Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8. Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy...
Od wielu lat producenci papieru fotograficznego i z przeznaczeniem do różnego rodzaju drukarek starają się kreować powstawanie urządzeń, które umożliwią usługowe...
Konkurs „Kolory” dobiegł końca. Cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem naszych Czytelników i użytkowników portalu www.foto-kurier.pl. Dziękujemy wszystkim...
Tematem tego odcinka Warsztatów Photoshopa jest zdjęcie typu Soft Light. Prośbę o wykonanie tego typu tutorialu otrzymaliśmy mailem od Czytelnika. Sposobów wykonania tego...
„Z góry” to temat drugiego w tym roku etapu Ligi Foto-Kuriera 2015. Można go było interpretować na wiele sposobów, a ograniczeniem była jedynie wyobraźnia...
John Vachon „Trzy razy Polska”, wyd. Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2014, stron 152
•Foto-Wideo Market
str. 109
•Spis reklam
str. 110
Szerokie zoomy - Canon vs. Tokina
Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8. Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy z powodzeniem fotografować architekturę, krajobrazy, plenery, jak również nadawać ciekawe przerysowania. Jednak zdarza się często, że przy szerokich kątach rozdzielczość nie jest ich najmocniejszą stroną. Jak jest w tym przypadku? Zapraszamy do lektury testu.
Niemal każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie szerokokątne zoomy. W wydaniu FK 8/2011 testowaliśmy cztery modele: Canona 10-22 mm, Nikkora 10-24 mm i dwie Sigmy: 8-16 mm i 10-20 mm. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele, m.in: Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 (1/2012) i najnowsza AT-X PRO DX 11-20 mm (12/2014) f/2,8 oraz Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM (5/2014). Pod nieobecność najnowszej Tokiny zapraszamy do porównania dwóch pozostałych obiektywów.
Mechanika i ergonomia
Testowane obiektywy są podobne do siebie biorąc pod uwagę zakres ogniskowych. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Canon jest mniejszy (75×72 mm) od Tokiny (89,2×84 mm) i przy tym o ponad połowę lżejszy – 240 g/550 g. Takie wymiary i waga Tokiny spowodowane są głównie dużym otworem względnym w całym zakresie ogniskowych – f/2,8. 10-18 mm Canona nie jest zbyt jasnym obiektywem i ma zmienne światło f/4,5-5,6. Ponadto Canon ma bagnet wykonany z tworzywa sztucznego a Tokina metalowy , co również ma wpływ na wagę obiektywów.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024