testowe Foto-Kurier na Weekend: Tomasz Tomaszewski - Moja nowa Sympatia - pełny artykuł z FK 4/2014Foto-Kurier na Weekend: Wybitny fotograf, Tomasz Tomaszewski, opowiada o jego nowej sympatii i o tym, dlaczego warto interesować się płcią przeciwną.Key West przyciąga turystów nie tylko muzyką czy jedzeniem. Jest to znakomite miejsce dla czynnego wypoczynku. fot. Tomasz Tomaszewski.
Foto-Kurier: Tomasz Tomaszewski to… i tu właściwie można by wymieniać kilka stron osiągnięć pana jako wybitnego fotografa, ale tego by nikt nie wytrzymał, a i pewne ograniczenia powierzchni jaką możemy przeznaczyć na tę publikację niestety nie pozwalają na to i dlatego rozmawiamy jedynie o ostatnich kilku miesiącach pana aktywności, której towarzyszyła panu nowa sympatia, jak określił pan model Sony A7R. Dlaczego zainteresował się pan akurat tym modelem aparatu?
Przygotowania do wernisażu w jednej z warszawskich galerii. fot. Tomasz Tomaszewski.
Po wprowadzeniu technologii cyfrowej czekałem z utęsknieniem na przedmiot, który umożliwi mi w dalszym ciągu zachować pewną intymność, a z drugiej strony da mi też satysfakcję techniczną, gdyż jako zawodowiec nie czepiam się specjalnie szczegółów, ale nie ukrywam też, że uwielbiam jak rzeczy wyglądają dobrze już od pierwszego razu, a więc też i to, żebym niczego nie musiał poprawiać w zdjęciu, za pomocą dodatkowych programów i aplikacji wykorzystywanych w postprodukcji. Z utęsknieniem czekałem na taki aparat. Pierwszym z nich okazał się model Sony RX-1, z którego dobrodziejstw miałem sposobność korzystać. Ma on obiektyw wyprodukowany przez firmę specjalizującą się od wielu lat właśnie w produkcji obiektywów, a nie plastikowych kwiatków i jedyne czego mi w tym aparacie brakowało to możliwości wymiany na inny, o krótszej ogniskowej, co, w mojej fotografii, jest nad wyraz często potrzebne. Zdarza się bowiem, że wykonuję zdjęcia w pomieszczeniach zamkniętych. Fotografuję też duże grupy ludzi. Nie mówiąc już o tym, że dyrektorzy artystyczni wydawnictw prasowych oczekują obrazów mających zróżnicowaną skalę, dzięki której mogą zbudować narrację w oparciu o formę zdjęcia. Czyli potrzebują oni czegoś co jest zarówno makro, jak i mikro światem, coś z bliska i coś z daleka, ale też coś gęstszego i przejmującego. Za pomocą jednego obiektywu 35 mm trudno jest zarejestrować obrazy o takiej różnorodności. Tak więc nie ukrywam, że bardzo się ucieszyłem, gdy kilka tygodni temu dostałem aparat z wymienną optyką i matrycą o większej rozdzielczości. Tą cechą trochę się zaniepokoiłem, ponieważ w przeciwieństwie do wielu fotografujących nie jestem szczęśliwy z takiego rozwoju technologii, który doprowadza fotografię do technicznej doskonałości, czyniąc z niej zimny przekaz, nie wymagający żadnego intelektualnego wysiłku. Innymi słowy dostajemy zdjęcia, na których za dużo i za dokładnie wszystko widać. Problemem niejako staje się nadmiar informacji, czyniąc zdjęcia oczywistymi, pozbawionymi tajemnicy, znaczeń domyślnych.
Nowoczesne księgarnie oferują dzisiaj prócz setek atrakcyjnych tytułów również wygodne miejsca do siedzenia. Zakupioną książkę można zacząć czytać na miejscu. fot. Tomasz Tomaszewski.
Dzisiaj, gdy postęp technologiczny zaszedł już tak daleko, z ogromną łatwością otrzymujemy kolorowe zdjęcie, które odpowiada mniej więcej wrażeniom naszych oczu. Toteż nasz mózg nie musi już wykonywać żadnego wysiłku i patrzenie na tego typu zdjęcie nie pozostawia w nas przyjemnego dla rozumu osadu. Trochę tym się przejmuję, gdyż ciągle podoba mi się myśl taka, że wystarczy iż coś jest sekretem, aby samo z siebie nabrało wartości. Myślę, że jednym z powodów, dla którego tak bardzo lubimy fotografię czarno-białą jest właśnie ten, iż pozbawiona jest znaczącej informacji, tej o kolorze, a co za tym idzie prowokuje naszą głowę do nadzwyczajnego oraz intrygującego wysiłku. Przy okazji jest bardziej elegancka, ale przede wszystkim nie ma w niej wyczerpującej informacji. Kiedy przyglądam się najważniejszym zdjęciom wykonanym w poprzednich latach to ogromny procent z nich, jest fotografiami niedoskonałymi technicznie, momentami wręcz nagannymi pod tym względem, ale właśnie przez to, przez tą swoją odmienność i trudność w odbiorze, zapamiętujemy je na długo, lubimy je bardziej.
data dodania: 09-06-2017
godzina dodania: 15:02
odsłon: 15643
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |