testowe Fujifilm X100s – luksus w klasie S (pełny test z wydania FK 6/2013)![]() Pomimo swojej wysokiej ceny elitarny kompakt Fujifilm X100 (test FK 4/2011) przyjął się na rynku bardzo dobrze, a ilość sprzedanych w Polsce egzemplarzy tego modelu zaskoczyła wielu znawców tematu. Fujifilm idąc za ciosem 7 stycznia 2013 roku wprowadziło następcę tego modelu o oznaczeniu X100s. Wielu z posiadaczy X100 już zamieniło starszy model na nowszy, pozostali nadal zastanawiają się czy warto to zrobić. W artykule tym staramy się wskazać różnice występujące między obydwoma modelami.
![]()
Przy analizie ominiemy wiele kwestii występujących
w obydwu aparatach, gdyż test X100 był już publikowany w FK 4/2013,
a jest dostępny również na naszej stronie www.foto-kurier.pl w zakładce
testy.
Ergonomia Omawiając ergonomię X100s trzeba, podobnie jak w przypadku modelu X100, zapomnieć o konwencjonalnym podejściu do tego zagadnienia. X100s wyposażony w hybrydowy optyczno-elektroniczny układ celowniczy jest stylizowany na aparaty z połowy ubiegłego wieku. Jego korpus wykonany jest też ze stopu magnezu (górna część), dobrze układa się w dłoni, a delikatne uwypuklenie z prawej strony poprawia ułożenie aparatu w ręku.
![]()
Można byłoby powiedzieć, że całość to kopia modelu X100, gdyby nie kilka drobnych detali. W modelu X100s z przodu na prawo od obiektywu pojawiła się litera „s”, a z tyłu napis „made in Japan” znalazł się w prawej dolnej części korpusu 1. Z boku zmieniono kolejność pozycji przełącznika trybu wybory systemu ustawiania ostrości: W X100 od góry mamy: MF, AF-S i AF-C. Natomiast w X100s jest MF, AF-C i AF-S. Podobno zrobiono to na skutek licznych próśb i sugestii ze strony użytkowników X100. W tylnej części korpusu zmieniono pozycje przycisków Drive i AF (wybór pola ostrości) oraz w miejscu przycisku RAW (w X100) znalazł się przycisk Q umożliwiający szybki dostęp do podstawowych funkcji aparaty 2.
![]()
O ile poprzednie zmiany można nazwać kosmetycznymi to
wprowadzenie szybkiego dostępu do danych spotka się z uznaniem
i zazdrością wśród dotychczasowych posiadaczy X100. W górnej części
korpusu, podobnie jak w X100, umieszczony jest przycisk Fn. Standardowo,
po jego wciśnięciu, możemy przypisać do niego wartość ISO, ale za
pośrednictwem Menu możemy przyporządkować mu nie tylko te same funkcje
co w X100, ale i dodatkowo wywołanie trybu RAW, wielokrotną ekspozycję
lub wybór jednego z 14 zaawansowanych filtrów (np. miniatura, aparat
zabawka, selektywny kolor itp.)
![]()
Hybrydowy wizjer elektroniczno-optyczny
Już
wizjer, jaki zastosowano w X100, zasługiwał na najwyższe słowa uznania.
Jako kombinacja wizjera optycznego z elektronicznym sprawdza się
w każdych warunkach oświetleniowych. W przypadku X100s poprawiono go
jednak dość istotnie. Teraz, w przypadku przełączenia na wizjer
elektroniczny (np. podczas wykonywania zdjęć makro) korzystamy z ekranu
LCD o rozdzielczości 2,35 mln pikseli (w X100 było to 1,44 mln). Trzeba
przyznać, że w tym przypadku efekty zastosowanych zmian są bardzo
wyraźne. Ponadto przednią część wizjera wyposażono w powłokę skutecznie
zabezpieczającą przed powstawaniem odcisków palców i uszkodzeniami
mechanicznymi. Pozostałe parametry wizjera hybrydowego są takie same
jak w X100 (patrz FK 4/2011). Również wizjer hybrydowy X100s oceniamy na
6 punktów. Po prostu na więcej się nie da J.
Estetyka
Estetyka
i ergonomia wykonania to mocna strona aparatów serii X. W przypadku
X100s jest tak samo. W tych kategoriach przyznajemy 5,9 punktu.
![]() Fujifilm X100s dobrze sobie radzi nawet przy fotografowaniu produktów konkurencji. Na zdjęciu Olympusa PEN EP-5 trzyna w rękach Toshiyuki Terada podczas berlińskiej konferencji tego producenta.
Intuicyjność obsługi
X100s
nie jest aparatem dla fotoamatora, niemającego doświadczenia w pracy
z lustrzanką. To, podobnie jak poprzednik, aparat dla wybranych, patrz:
zaawansowanych i świadomych użytkowników, i dlatego żaden z nich nie
powinien mieć kłopotów z jego obsługą. Za intuicyjność przyznajemy 5,75
punktu.
Ekran LCD Fujifilm FinePix X100s ma ten sam co w X100, 2,8-calowy ekran LCD o rozdzielczości 460 tys. punktów. Jest on na stałe wbudowany w korpus aparatu, i szkoda, że nie umieszczono go na przegubie, tak jak w Canonie G-1X, czy też w Samsungu EX2. Jak zwykle, w ostrym słońcu mało na nim widać. Można co prawda zwiększyć jego jasność zmieniając odpowiednio ustawienia w Menu, ale bez wątpienia w takich przypadkach lepiej jest skorzystać z hybrydowego wizjera, który sprawdza się bez zarzutu. Za ekran LCD, uwzględniając postęp technologiczny w tej dziedzinie przyznajemy jedynie 5,25 punktu.
![]()
Możliwości fotograficzne O ile pod względem budowy X100s mocno przypomina X100, to pod względem możliwości fotograficznych aparat zyskał bardzo wiele. Stało się tak głównie za sprawą nowego przetwornika X-Trans CMOS II z wbudowaną detekcją fazy, bez filtra dolnoprzepustowego, a mającego większą 16-milionową rozdzielczość – taką samą jak w X-PRO1. Nowa matryca w połączeniu z nowym procesorem obrazowym EXR II „gwarantuje” mniejsze szumy, teoretycznie mniejsze nawet o 30%. W rzeczywistości jest z tym różnie. Ogólnie zależy to od warunków oświetleniowych i rodzaju fotografowanej sceny, ale generalnie trzeba przyznać, że jakość otrzymanego obrazu za pomocą X100s jest lepsza. Wprowadzone zmiany miały również wpływ na zwiększenie szybkości działania systemu AF, który podobnie jak wizjer, jest w X100s systemem hybrydowym opartym na detekcji kontrastu, ale wspieranym przez system detekcji fazy. Ten ostatni opiera się na 142 tysiącach pikseli występujących w centralnej części kadru na 40% powierzchi przetwornika. Obraz finalny uszczuplony o piksele biorące udział w detekcji fazy jest uzupełniany na podstawie analizy sąsiednich pikseli. System działa skutecznie. Pomocny jest szczególnie podczas filmowania i fotografowania w słabszych warunkach oświetleniowych. Choć na przysłowiowe oko nie widać tych różnic zbyt wyraźnie (w X100s był firmware 1.01; a w X100 – 1.3)
data dodania: 31-01-2014
godzina dodania: 13:45
odsłon: 23443
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki Tysiące sesji zdjęciowych za nią, setki publikacji, dziesiątki wystaw, kilka wydanych książek – właśnie świętuje 15-lecie studia fotograficznego i ponad 15 lat doświadczenia w zawodzie. Gdy zaczynała swoją przygodę z fotografią to nie spodziewała się, że wykonywany przez nią zawód jest tak daleki od tego, co wszyscy sobie wyobrażamy i że nawet największa pasja może nie wytrzymać zderzenia z rzeczywistością. Ale jest też osobą, która oczywiście drugi raz wybrałaby ten zawód ponownie, gdyż fotografia i podróże to cała ona – to jej DNA. Warto zapoznać się z jej spojrzeniem na fotograficzny świat. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w najlepszych salonach prasowych i on line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość do A3+ (a nawet do 2 m długości) przy niskiej cenie w Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |