Wydania FK: 176,
publikacje: 9339,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2129,
galerie zdjęć: 300287,
użytkownicy: 9918
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
TEST EPSON SC-P700 - mniejszy, precyzyjniejszy oraz ładniejszy i bardziej funkcjonalny od poprzednika, test FK 3/21
ciąg dalszy...
Wydruki testowe
W celu oceny jakości wydruków użyto specjalnie przygotowanych plików z grafiką, zarówno wektorową, jak i rastrową. Wydruki, podczas druku, można podejrzeć na ekranie drukarki [17].
Pierwszy test polegał na określeniu zdolności drukarki do wydruku bardzo cienkich linii ustawionych pod różnym kątem do linii przebiegu głowicy. Epson SC-P700 wypadł pod tym względem bardzo dobrze, przy wydrukach o większej rozdzielczości – 1440 × 1440 oraz 5740 × 1440. Wydruków o mniejszej rozdzielczości nie wykonywaliśmy podczas testu, gdyż interesowała nas jedynie najwyższa z możliwość jakość wydruku.
Na tym samym wydruku umieszczone były pola przepływów CMYK oraz RGB. Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu – przejścia tonalne najbardziej nasyconej barwy aż do bieli można określić jako bardzo płynne, bez względu na to, czy drukowaliśmy na papierze typu premium luster, czy matowym. Jakość wydruków oceniamy tak samo wysoko jak w przypadku modelu P600. Bardzo dobrze wypadły też podstawowe kolory fotograficzne odwzorowane na tablicy GretagMacbeth. Powierzchnia krycia obszarów o jednolitej kolorystyce jest jednorodna. Nie widać na niej ani smug, ani poszczególnych punktów obrazowych.
Czerń na wydrukach matowych jest bardzo głęboka. Na wydrukach na papierze typu luster jest lekko przyblakła w przypadku wydruków kolorowych. Nie ma istotnych różnic w nasyceniu barw w zależności od rodzaju podłoża. Są one tak jak w P600 na najwyższym ze spotykanych przez nas poziomie.
Na wydruku testowym znajdowały się również fragmenty różnych twarzy. Odcienie skóry zostały odwzorowane prawidłowo, a wszelkie przejścia tonalne na skórze były płynne.
Wydruki czarno-białe
Ten sam co wyżej omówiony motyw testowy drukowaliśmy w najlepszej jakości na papierze matowym. Uzyskaliśmy bardzo dobre wysycenie czernią. Wszystkie przejścia tonalne były płynne, a rozdzielczość bardzo dobra.
Na wydrukach na papierze błyszczącym nie drukowaliśmy, ale przyjęliśmy, zgodnie z zapewnieniami producenta, że nie ma na nich żadnych specyficznych refleksów na powierzchni wydruku o brązowometalicznym odcieniu, wszystko zamyka się w odcieniach szarości. Tak jak w P600.
Warto jeszcze zauważyć, że sterownik drukarki po zmianie papieru z matowego na błyszczący sam zmienia tusz z matowego na błyszczący, po czym przystępuje do właściwego wydruku. Z tym, że, tak jak pisaliśmy wcześniej, nie musimy jak w P600 czekać na zmianę tuszu.
Wydruki czarno białe są o ładnej rozpiętości tonalnej i dość płynnych przejściach od bieli do szarości.
Drukarka wykonuje wydruki bardzo cicho na poziomie 42–48 dB [18]. Aż się nie chciało wierzyć, że wentylator w komputerze stacjonarnym chodził głośniej niż drukarka. Brawo dla Epsona!
Za jakość wydruku czarno-białego bez wątpienia możemy przyznać najwyższą ocenę, czyli 6 punktów.
Czasy drukowania
Dla papieru A4 Epson Luster Premium Photo Paper (półmatowy) czas wydruku wynosił w maksymalnej jakości 8 min 40 s (od momentu rozpoczęcia druku przez drukarkę). Zdjęcie drukowane było w przestrzeni barw sRGB. Wydruk w trybie Głębokiej czerni trwał już ok. 13 minut. I tu ważna uwaga. Tryb carbon black trzeba stosować z umiarem i w przypadku papierów typu luster nie sprawdza się on. Zyskujemy na czerni, ale nie na ostrości wydruku. Podejrzewamy, że tryb ten będzie zdecydowanie lepszy, efektywniejszy w przypadku wydruków na nośnikach matowych i na papierach artystycznych.
Dokonaliśmy również wydruków na papierze matowym tego samego pliku o tej samej rozdzielczości i w tej samej wielkości A4. Proces wydruku trwał w trybie standardowym ok. 2 minut i 30 sekund, a w trybie wysokiej jakości ponad 5 minut. Wydruk matowy w kolorze w formacie A3+ na papierze Archive Matte w maksymalnej jakości trwał 7 minut, co nas zaskoczyło pozytywnie.
Tu warto wspomnieć jeszcze o niezwykle użytecznym panelu LCD, który nie tylko pokazuje nam postęp wydruku w postacie niebieskiego przesuwającego się paska, ale też wyświetla pozostały czas do końca wydruku [19].
Po włączeniu symbolu Żarówki [B] na panelu LCD drukarki zostaje podświetlony tor wydruku [C] i możemy obserwować ten proces. Wygląda to zjawiskowo.
Kolejna seria wydruków dotyczyła matowych plików czarno-białych w formacie A4. Czas wydruku w trybie Najlepszej jakości wynosił ok. 5 minut. Wszystkie podane powyżej czasy są wyłącznie czasami wydruków. Czas „zrzutu” do drukarki, w zależności od wielkości pliku, wynosił do 30 sekund (dodatkowo).
Koszty eksploatacji
Aktualna cena Epsona SC-R700 wynosi ok. 2800 zł netto (625 euro).
Tusze do R700 kosztują ok. 121 zł netto (27 euro) za sztukę (25 ml). Cena tzw. pampersa wynosi ok. 85 zł. Według informacji, jakie uzyskaliśmy od producenta, koszt atramentu przypadający na wydruk formatu A3+ jest analogiczny do kosztów w przypadku P600, a ten kształtował się na poziomie od 4,5 do 6 zł, w zależności od stopnia krycia. A zatem łączny koszt wydruku formatu A3+, wydrukowany w maksymalnej rozdzielczości 5760 × 1440 dpi, będzie wynosił (papier+tusz) od ok. 6 zł do 23 zł netto. Debiutujący z P700 model P900 jest o ok. 1350 zł netto droższy i wymaga zakupu podajnika rolkowego, jeśli takowego potrzebujemy, w cenie ok. 920 zł netto.
5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos.
4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland
National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała
Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów.
26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024