Możliwości multimedialne i filmowanie
Lustrzanka Canon EOS 6D Mark II jest pierwszym aparatem Canona, który został wyposażony w tryb filmów poklatkowych 4K oraz
interwałometr, dla dodatkowej swobody podczas kręcenia timelapsów. Dzięki możliwości kręcenia filmów poklatkowych w rozdzielczości 4K użytkownik może zarejestrować w najdrobniejszych szczegółach np. rozgwieżdżone niebo. Wbudowany interwałometr daje dodatkowe możliwości w trakcie edytowania filmów poklatkowych. Niestety aparat nie ma możliwości rejestracji filmów w rozdzielczości 4K. Tak więc chcący filmować za pomocą 6D Mark II muszą ograniczyć się do maksymalnej rozdzielczości Full HD (1920×1080), ale tym razem z częstotliwością do (59,94 kl./s). Zupełnie inaczej wygląda to już w przypadku bezlusterkowca Canon EOS R6 Mark II i ci, którym nie wystarcza Full HD w aparacie muszą przesiąść się na Canona EOS R6 Mark II lub inny model podobnej klasy np. na Canona EOS R8.
Wykorzystując pełną szerokość matrycy, Canon EOS R6 Mark II, może nagrywać filmy w rozdzielczości 4K 60p UHD (bez tzw. cropa), z jednoczesnym ustawianiem ostrości Dual Pixel CMOS AF II. Wszystkie materiały 4K są tworzone przez nadpróbkowanie wyjścia 6K matrycy, co umożliwia uzyskanie obrazów o wysokiej jakości. Na potrzeby filmujących Canon EOS R6 Mark II wyprowadza przez wyjście HDMI sygnał 6K RAW, który można nagrać na rejestratorze Atomos Ninja V+ w formacie ProRes RAW. Opcja ta umożliwia uzyskanie większej liczby szczegółów, a także tworzy możliwość dostosowania parametrów takich jak balans bieli w postprodukcji.
Korzystając z aparatu można aktywować tryb wstępnego nagrywania filmów z czasem trwania 3 lub 5 sekund – gdy jest włączony, wideo jest stale przesyłane przez aparat w trybie gotowości, umożliwiając uchwycenie akcji jeszcze przed naciśnięciem przycisku nagrywania. W Canonie EOS R6 Mark II ulepszono konstrukcję układu umożliwiającą wydłużenie czasu nagrywania: ponad 40 minut nadpróbkowanego nagrania 4K 60p lub do 6 godzin przy 4K 30p, w zależności od temperatury otoczenia, miejsca na karcie pamięci i czasu pracy akumulatora. Usunięto też poprzedni maksymalny czas nagrywania (w modelu R6) trwający 29 minut i 59 sekund. Aparat nie ma systemu aktywnego chłodzenia.
Canon EOS R6 Mark II może rejestrować materiały filmowe w zwolnionym tempie z jednoczesną obsługą AF, z częstotliwością do 179,82 klatki na sekundę przy rozdzielczości Full HD. Podczas nagrywania filmów można zastosować funkcję False Colour, co jest szczególnie przydatne w warunkach, w których zazwyczaj dochodzi do prześwietlenia jasnych partii obrazu. Dzięki obsłudze HDR przez PQ, a także popularnej funkcji Canon Log 3, można rejestrować wiernie odwzorowujące rzeczywistość materiały wideo i korzystać z większych możliwości ekspresji. W przypadku używania z obsługiwanymi obiektywami, Canon EOS R6 Mark II umożliwia też wprowadzenie korekcji zjawiska „oddychania obiektywu” (focus-breathing).
„Inteligentna” łączność
Dzięki zaktualizowanym technologiom Bluetooth v.5 i Wi-Fi (5 GHz) Canon EOS R6 Mark II można łatwo połączyć ze smartfonem i sieciami bezprzewodowymi, które umożliwią szybkie udostępnianie plików i transfer FTP/FTPS/SFTP – co ułatwia edycję i udostępnianie, nawet w podróży. Faktycznie udało nam się uzyskać to połączenie ze smatfonem Sony Xperia 1 III w zaskakująco prosty i skuteczny sposób. Aparatem zdalnie sterowaliśmy za pomocą aplikacji Canon Camera Connect. Można to też zrobić korzystając z EOS Utility, poprzez tethering z komputerem PC, Mac lub ze smartfonem przez Wi-Fi lub szybkie złącze USB-C.
Canon EOS R6 Mark II obsługuje też automatyczne przesyłanie plików do platformy chmury image.canon, co umożliwia łatwe udostępnianie i drukowanie zdjęć.
Canon EOS R6 Mark II może być używany jako kamera internetowa z komputerami PC i Mac z aplikacjami do prowadzenia rozmów wideo, takimi jak Skype, Zoom i Teams, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania. Ta funkcja plug-and-play jest obsługiwana przez standardowe sterowniki USB Video Class (UVC) i USB Audio Class (UAC), które są wbudowane w systemy operacyjne Windows i MacOS. Aparat umożliwia w ten sposób uzyskanie lepszej jakości obrazu w porównaniu ze standardowymi kamerkami internetowymi. Trzeba w tym momencie jasno powiedzieć. Pod względem filmowania i transmisji danych R6 Mark II bije na dwie głowy swojego lustrzankowego odpowiednika.
Złącza i oprogramowanie
Wraz z aparatem EOS R6 Mark II firma Canon wprowadziła aktualizację aplikacji Canon Camera Connect App, która ma nowy wygląd i sposób działania, a także poprawiony moduł łączności i nową prostszą obsługą. Aktualizacja do wersji v.3 (3) sprawia, że aplikacja staje się centralnym portalem, umożliwiającym użytkownikom dostęp do innych programów i usług Canon, takich jak aplikacja do drukowania czy usługa chmury image.canon. Z poziomu aplikacji możemy już łatwiej podłączyć swój aparat do smartfonu lub tabletu, aby np. występował w charakterze pilota zdalnego sterowania. Można też skorygować zdjęcia, pobrać je lub udostępnić w podróży oraz pobrać aktualizacje oprogramowania sprzętowego dla swojego aparatu.
Canon EOS R6 Mark II ma nastepujące złącza: USB 3,2 Gen 2 (złącze USB-C), mikro HDMI (typu D), obsługuje protokół UVC/UAC, zgodny jest z systemami Windows / Mac OS, z Zoom / Skype / Teams / Meet / Webex; Wi-FI - bezprzewodowa sieć LAN (IEEE802.11AC/ab/g/n) (5/2,4 GHz), z obsługą łączności Bluetooth 5.0 – EOS Utility, smartfon, przesyłanie do Internetu, wejście mikrofonu zewnętrznego (mini-jack stereo), wejście słuchawkowe (mini-jack stereo), złącze typu E3 (złącze zdalnego wyzwalania), stopka wielofunkcyjna. Ma też podwójne gniazdo kart pamięci typu SD/SDHC/SDXC (lustrzanka ma jedno gniazdo).
W kategorii możliwości multimedialnych w tej klasie sprzętu Canon EOS R6 Mark II, otrzymuje 5,9 punktu i zdecydowanie przewyższa możliwości Canona EOS 6D Mark II.
ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...
|