Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22

ciąg dalszy...

 

Nikon Z 30

 


Wizjer elektroniczny


Nikon Z 30 nie ma wizjera elektronicznego, a cały proces kadrowania odbywa się za pomocą osadzonego na przegubie ekranu LCD, który ma 3-calową przekątną i jest nieco mniejszy od uchylnego ekranu Nikona Z 50 (patrz dalej). Przypomnijmy, że w Nikonie Z 50 zastosowano wizjer elektroniczny o przekątnej 0,99 cm (0,39 cala), typu OLED o rozdzielczości około 2,36 mln punktów, który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Naszym zdaniem ten brak wizjera elektronicznego w Nikonie Z 30 jest największą wadą tego aparatu z punktu widzenia fotografujących, ale vlogującym dotychczas na smartfonach nie powinno to przeszkadzać, gdyż w silnym słońcu obraz na Z 30 będzie widoczny porównywalnie słabo, jak w większości smartfonów. Brak wizjera utrudnia też kontrolę ekspozycji przed wykonaniem zdjęcia, a potem ocenę np. ostrości wykonanych zdjęć, czyli pozbawia aparat dwóch największych zalet bezlusterkowców. Pamiętajmy jednak, że dla vlogujących dotychczas na smartfonach, a do takich głównie kierowany jest Nikon Z 30, brak wizjera elektronicznego nie będzie odczuwalny.  

 

Nikon Z 30 ekran

Ekran

Do komunikacji z aparatem i do kadrowania można wykorzystywać jedynie 3" ekran LCD osadzony na przegubie
(14). Jego rozdzielczość  wynosi 1,04 mln punktów, a jego kąt oglądania wynosi 170°. Pokrycie kadru wynosi około 100%. Co ważne, podobnie jak w Z 50, ekran jest w pełni dotykowy, co znaczy, że możemy na nim, tak jak w smartfonach przesuwać zdjęcia i zmieniać ich powiększenie za pomocą opuszków palców. To bardzo ważne dla potencjalnych użytkowników aparatów. Ekran można odchylać w bok o ok. 180° i obracać go o tyle samo, co umożliwia zrobienie selfie. Ekran mógłby mieć nieco większą rozdzielczość, ale odczujemy jej brak wykonując jedynie duże powiększenia na ekranie. Za ekran przyznajemy 5,8 punktu.

Nikon Z 30 szumy

Szumy

Pomiary wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, redukcji na poziomie „normalnym” oraz „zwiększonym”. Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K.


Nikon Z 30 ma 3 rodzaje odszumiania: Zwiększone, Normalne oraz Zmniejszone. Ponieważ jest to ta sama matryca co w Z50 to wyniki pomiarów przytaczamy z testowanego przez nas Z 50 i traktujemy je jako analogiczne. Przy wyłączonej redukcji w warunkach studyjnych ilość szumu rośnie dość szybko wraz z podnoszeniem czułości i przy ISO 800 jest na średnim poziomie, a od ISO 6400 zaczyna być dość dobrze widoczny. Po włączeniu redukcji „normalnej” mały poziom zaszumienia widoczny jest do ISO 6400, a przy redukcji „zwiększonej” nawet do ISO 25 600. W praktyce w pełni użyteczną wartością czułości przy redukcji „Normalnej” jest ISO 3200. Do tego momentu szumy są stosunkowo niskie a jednocześnie szczegółowość obrazu jest zachowana. Od ISO 6400 szum staje się coraz większy, a szczegóły obrazu stopniowo zanikają. Od ISO 6400 szum staje się coraz większy, a szczegóły obrazu stopniowo zanikają.


Pod względem szumów Nikon Z 30 otrzymuje, tak jak Nikon Z 50 5,5 punktu.

Nikon Z 30 dynamika

Dynamika

Nikon Z 30, wyposażony w matrycę formatu APS-C (23,5 × 15,7 mm) typu CMOS (20,9 mln pikseli), ma tę samą rozpiętość tonalną co Z 50 - 6 i 1/3 EV. Jest to dobry rezultat i za dynamikę przyznajemy 5,15 punktu.

Odwzorowanie barwne

Za odwzorowanie barwne przyznajemy, tak samo jak w przypadku Nikona Z 50 5,4 punktu.

Możliwości edycyjne

Nikon Z 30 ma te same możliwości edycyjne co Z 50. W tym przypadku możliwości edycyjne ocneiamy również 6 punktów.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 01-04-2023
 
godzina dodania: 16:01
 
odsłon: 12638
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.077) / 0.067

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |