testowe Podwodne kompakty 2010 cz. II Pełna wersja testu, który ukazał sie w Foto-Kurierze 8/2010ciąg dalszy...
Sony Cyber-shot TX-5
Estetyka i ergonomia Firma Sony swój pierwszy wodo- i wstrząsoodporny kompakt zamknęła w bardzo smukłej, eleganckiej i niepozornej obudowie. Oszczędna, ale efektowna stylistyka sprawia, że aparat trafi zwłaszcza w gusta kobiet.
TX5 stylistyką przypomina poprzednie konstrukcje z tej serii. Wygląd nie zdradza wytrzymałości korpusu.
I nic dziwnego – jest mały, zgrabny i ma dotykowy ekran, zmieści się do każdej torebki. TX5 możemy zanurzać do głębokości 3 metrów, bez obaw upuścić z wysokości 1,5 metra, oraz zabrać na narty (wytrzymały do –10°C). Aparat nie jest jednak pozbawiony wad. Otrzymaliśmy egzemplarz, który przeszedł już kilka testów, więc mamy pewne wyobrażenie co do tego, jak będzie wyglądał po intensywnych wakacjach. Przede wszystkim przednia, ruchoma ścianka osłaniająca obiektyw niemal całkowicie straciła lakier ochronny – pozostał tylko na brzegach, co nie wygląda zbyt estetycznie. Obsługa aparatu nie sprawia problemów – dotykowy ekran okazuje się zaskakująco funkcjonalny, a wybór funkcji bardzo prosty. Pochwalić należy zwłaszcza za możliwość wyboru podręcznych funkcji, których ikonki będą wyświetlane na ekranie. Minusem jest brak dedykowanego przycisku trybu filmowego, ale zyskujemy stosunkowo duży w tej klasie aparatów 3-calowy ekran, jednak tylko o podstawowej rozdzielczości 230 tys. pikseli.
3-calowy, dotykowy ekran LCD okazał się wyjątkowo wygodny w obsłudze.
Możliwości fotograficzne
TX-5 wyposażono w mniejszy niż u konkurentów, bo 10-milionowy przetwornik CMOS (1/2,4") Exmor R. Mniejsze zagęszczenie pikseli i struktura, w której obwody umieszczono pod warstwą światłochłonną, skutkują lepszą jakością zdjęć, zwłaszcza dla wysokich czułości ISO. Za przetwarzanie obrazu, podobnie jak w innych aparatach Sony, „odpowiada” procesor obrazowy BIONZ. Układ optyczny TX-5 to 4-krotny zoom o uniwersalnym zakresie ogniskowych 25–100 mm. Można więc powiedzieć, że TX-5 jako jedyny dysponuje dobrym szerokim kątem. Zaletą jest też dobry tryb filmowy. Sekwencje rejestrowane są w rozdzielczości HD 1280×720 (MP4/AVI) z częstotliwością 30 kl./s.
Jakość zdjęć
W pomiarach studyjnych Sony wypada nieznacznie gorzej od najlepszego w tym przypadku Olympusa TOUGH-8010. Na przykładowych zdjęciach widzimy, że do ISO 800 aparaty zachowują się podobnie. Przy ISO 1600 pomiary wykazują przewagę Olympusa, ale zdjęcia pokazują coś innego. Przede wszystkim ujęcia wykonane TX5 są wolne od przebarwień, które przy tej wartości na zdjęciach z Olympusa są bardzo widoczne. Generalnie trzeba powiedzieć, że jakość jest dobra do wartości ISO 800, dla wyższych wartości nie widzimy znacznego zaszumienia, ale obraz jest już nieco rozmiękczony. Sony dobrze reprodukuje też kolory – są nasycone i wiernie reprodukowane a cała scena kontrastowa.
data dodania: 15-11-2010
godzina dodania: 11:44
odsłon: 33910
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |