testowe Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/2318 sierpnia 2022 r. był dniem premiery Tamrona 20-40 mm f/2,8 Di III VXD. Jest to konstrukcja przeznaczona do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych z mocowaniem Sony E. Jednak obiektyw wszedł na rynek dopiero jesienią 2022 r., a pierwszy raz zagościł w naszej redakcji w lutym 2023 roku. 15 sierpnia 2023 r. EISA zaprezentowała nagrody dla najlepszych produktów fotograficznych sezonu 2023–2024 (patrz FK 8-9/23). Wśród wyróżnionych znalazł się też ten obiektyw jako najlepszy w sezonie w kategorii zoom szerokokątny, który dla wielu, a w szczególności filmujących, może okazać się świetnym standardowym zoomem.
Mechanika i ergonomia Tamron 20–40 mm f/2,8 Di III VXD, jak to ostatnio bywa u tej firmy, zaprojektowany został w Japonii, a wyprodukowany w Wietnamie. Jego tubus jest uszczelniony (1), co umożliwia używanie obiektywu w trudnych warunkach atmosferycznych minimalizując dostawanie się do środka wilgoci i zanieczyszczeń. Model ma niewielkie wymiary jak na tego typu, jasny zoom szerokokątny o jasności f/2,8 w całym zakresie ogniskowych. Jego minimalna długość przy ogniskowej 20 mm wynosi 86,5 mm, a maksymalna średnica ma 74,4 mm.
Przy 40 mm tubus wydłuża się o 9,2 mm (2). Obiektyw jest dość lekki (365 g), ale jest solidnie wykonany. Waga obiektywu jest zdecydowanie mniejsza od analogicznych konstrukcji modeli konkurencyjnych o zbliżonych zakresach ogniskowych, ale jest to jedyny zoom o takim specyficznym i niezwykle użytkowym zakresie ogniskowych.
Obiektyw nie ma wbudowanego systemu stabilizacji, ale przy krótkich ogniskowych i dużej jasności jest to raczej zbędne. Tamrona 20–40 mm wyposażono w precyzyjny silnik liniowy VXD odpowiedzialny za sprawne i bardzo efektywne oraz ciche i precyzyjne działanie systemu AF. Podczas testowania nie mieliśmy problemu z szybkim i celnym ustawianiem ostrości, punkt docelowy odszukiwany był bardzo szybko bez względu na ustawioną ogniskową.
Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu (3) otaczający 10 styków komunikacyjnych. Brzeg mocowania jest dodatkowo uszczelniony wykonanym z tworzywa sztucznego, elastycznym pierścieniem uszczelniającym, co staje się już standardem w dobrze wykonanych konstrukcjach obiektywów i to cieszy. Tuż za bagnetem jest mała, biała kreska ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu.
Kolejna część tubusu to szeroki, ok. 22-milimetrowy pierścień zmiany ogniskowej (5), z czego ok. 12 milimetrów pokryte jest gumowaną, radełkowaną okładziną. Pierścień ten zatrzymuje się po osiągnięciu skrajnych wartości ogniskowych. Zakres obrotu od minimalnej do maksymalnej ogniskowej wynosi 65 stopni. Obiektyw nie ma żadnych dodatkowych przycisków, ani przełączników. Nie można chwilowo zablokować wybranej wartości ogniskowej, ale w praktyce nie ma takiej konieczności.
Następnym elementem obiektywu jest ok. 13-milimetrowy pierścień (6) ustawiania ostrości w trybie ręcznym pokryty niemal w całości gumowaną, radełkowaną okładziną. Podczas ostrzenia nie stawia on żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek kontrolny wskazujący gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Do pierścienia tego można przypisać z menu aparatu różne dodatkowe funkcje.
data dodania: 14-01-2024
godzina dodania: 00:01
odsłon: 4000
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Canona RF 24–105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Głośnik ze zdjęciem - Samsung Music Frame HW-LS60D z Dolby Atmos - cena też jest znana Od pewnego czasu w ofercie marki Samsung znajdują się głośniki Samsung Music Frame HW-LS60D wyposażone w estetyczną ramkę i wymienną płytę czołową, którą można wykorzystać do wstawienia ulubionego zdjęcia. Tytułowy głośnik został zaprojektowany tak, aby przypominał ramkę do zdjęć. Liga Foto-Kuriera "Naj'24" - 13.11.2024 - ostatni dzień przyjmowania zgłoszeń Piotr Dras, Maciej Nowak, Kaz Karżel, Aleksandra Piotrowska, Piotr Mańczak i Sławomir Rogowski, autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i dołącz do zabawy. Do wygrania nagrody o wartości ponad 22 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 13 listopada 2024 r. Dołącz do zabawy i bądź gotowy na publikację zdjęcia w papierowej wersji Foto-Kuriera. ZDJĘCIE MIESIĄCA Sierpień 2024 r. - listopadowa edycja kończy się z ostatnim dniem miesiąca Na łamach Foto-Kuriera 10/24 prezentujemy zwycięskie prace z internetowego konkursu miesiąca odbywającego się cyklicznie na stronie foto-kurier.pl. W wydaniu zagościły najwyżej ocenione zdjęcia przez użytkowników serwisu foto-kurier.pl w sierpniu 2024 r. Każde zdjęcie wgrane do serwisu bierze automatycznie... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |