Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sony a500 i a550 - druga faza "nalotu" rozpoczęta. Pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2009

ciąg dalszy...

 

Funkcja Quick AF Live View

 

Światło kierowane jest zarówno do czujnika AF, jak i do czujnika Live View, umożliwiając fotografowanie z wykorzystaniem systemu AF detekcji fazy. Zmiana położenia jednego z luster pentapryzmatu powoduje skierowanie światła do matrycy Live View. Używany jest ten sam czujnik AF. Zastosowanie funkcji Auto HDR przy obiektach poruszajacych się nie jest celowe

Światło kierowane jest zarówno do czujnika AF, jak i do czujnika Live View, umożliwiając fotografowanie z wykorzystaniem systemu AF detekcji fazy. Zmiana położenia jednego z luster pentapryzmatu powoduje skierowanie światła do matrycy Live View. Używany jest ten sam czujnik AF.
Zastosowanie funkcji Auto HDR przy obiektach poruszajacych się nie jest celowe

 

Po raz pierwszy została zastosowana w modelach a300/a350. Umożliwia ustawienie ostrości z użyciem systemu detekcji fazowej, co możliwe jest dzięki zastosowaniu dodatkowej matrycy umieszczonej obok układu luster. W modelach a500 i a550 funkcja Quick AF Live View jest ponadto wyposażona w opcję Face Detection (wykrywanie twarzy), która pomaga ustawić ostrość na twarzach oraz dobiera parametry ekspozycji i balans bieli w celu uzyskania wyraźnych zdjęć osób (np. portretów) z naturalnym odcieniem skóry. Kolejną funkcją udostępnioną po raz pierwszy w lustrzance Sony, a znaną wcześniej z aparatów kompaktowych Cyber-shot™, jest Smile Shutter (funkcja rozpoznawania uśmiechu). Wykrywa ona twarze w trybie Live View, automatycznie zwalniając migawkę w momencie gdy fotografowana osoba się uśmiechnie.

Manual Focus Check Live View

 

Aparaty wyposażone są w dwa systemy Live View; użytkownik może wybrać system Live View odpowiedni do sytuacji zdjęciowej! a – Zmiana położenia jednego z luster pentapryzmatu powoduje skierowanie światła do matrycy Live View. b – Lustro podnosi się, umożliwiając dostęp światła do głównej matrycy CMOS.

Aparaty wyposażone są w dwa systemy Live View; użytkownik może wybrać system Live View odpowiedni do sytuacji zdjęciowej!
a – Zmiana położenia jednego z luster pentapryzmatu powoduje skierowanie światła do matrycy Live View.
b – Lustro podnosi się, umożliwiając dostęp światła do głównej matrycy CMOS.

 

To nowy tryb w lustrzankach Sony. Umożliwia, podczas wykonania zdjęcia w trybie Live View, precyzyjne skomponowanie ujęcia w trybie ręcznego ustawiania ostrości (M). W tym trybie podnosi się lustro, a obraz sczytywany jest przez całą powierzchnię matrycy CMOS. Widzimy wtedy na ekranie LCD 100% tego, co „widzi” matryca. W tym momencie możemy ustawiać ostrość jedynie ręcznie. W celu dokładniejszego jej ustawienia możemy skorzystać z przycisku powiększania. Przyciśnięcie go po raz pierwszy powoduje, że obraz powiększa się 7×, a na ekranie LCD pojawia się pomarańczowa ramka, która za pomocą klawiszy funkcyjnych koła wyboru funkcji, znajdującego się na prawo od ekranu LCD, może być przesuwana w dowolnym kierunku. Ponowne wciśnięcie przycisku powoduje wzrost powiększenia do 14×, a obraz zajmuje wtedy całą powierzchnię ekranu LCD.

Tryb HDR

Dotychczas, aby otrzymać plik o rozszerzonej dynamice HDR (High Dynamic Range) należało ustawić aparat na statywie i dokonać przeważnie trzech naświetleń: poprawnie naświetlone, prześwietlone i niedoświetlone. Następnie takie pliki kopiować do komputera, a tam za pomocą specjalnego oprogramowania, łączyć je w jeden obraz o nowej, znacznie szerszej dynamice. Firma Sony postanowiła zmodyfikować i wykorzystać również w lustrzankach funkcje łączenia zdjęć stosowaną w kompaktach (np. HX1 i WX1) i w ten sposób wymyślono nowy tryb rejestracji zwany HDR.

 

Różnice pomiędzy funkcjami DRO oraz Auto HDR. W przypadku funkcji Auto HDR występują mniejsze szumy obrazowe.

Różnice pomiędzy funkcjami DRO oraz Auto HDR. W przypadku funkcji Auto HDR występują mniejsze szumy obrazowe.

 

Najprościej rzecz ujmując: aparaty a500 i a550, po załączeniu tego trybu analizują rozpiętość tonalną fotografowanej sceny, a następnie wykonują dwa zdjęcia o różnym czasie ekspozycji (różnica do 3 EV). Następnie wykorzystują zaawansowane algorytmy łączenia i optymalizacji, scalając w ciągu ok. 2 sekund dwa kadry. Korygują przy tym wszelkie rozbieżności między ujęciami. Funkcja ta działa tylko z plikami typu JPEG. Gdy wybierzemy tryb Auto HDR, to aparat automatycznie naświetli dwa zdjęcia i je połączy. Maksymalna różnica w ekspozycji może wynosić 3 EV. Zaawansowani i bardziej kreatywni fotografujący mogą skorzystać z trybu zwykłego HDR-a, sami dobierając różnicę w stopniu prześwietlenia. Mają do wyboru 5 pozycji: 1; 1,5; 2; 2,5 oraz 3 EV. Bardziej kreatywni i świadomi fotografujących  mogą podczas fotografowania połączyć tryb HDR z korekcją ekspozycji. I tak np. ustawiając korektę na –1 EV i uruchamiając tryb HDR z pozycją +2,5 EV spowodujemy, że aparat naświetli dwa obrazy: pierwszy na –1 EV, a drugi na +1,5 EV, odpowiednio łącząc je w jeden plik.

 

Bez HDR

Bez HDR

Auto HDR

Auto HDR

Na zdjęciu jeden z uczestników Air Show w Radomiu. Przy fotografowaniu osób z użyciem funkcji HDR trzeba poprosić
je o nieporuszanie się.

fot.: K. Patrycy

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-09-2011
 
godzina dodania: 09:27
 
odsłon: 26992
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność
fotografia
Kultowy obiektyw makro Tamron 90 mm powraca - do Sony i Nikona - cena i dostępność
fotografia
Nikon wprowadza nowe tabele LUT dla formatu N-LOG - efekty współpracy z firmą RED
fotografia
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF z mocowaniem Sony E
fotografia
Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – uniwersalny zoom, ze stałą jasnością - dostępność i cena
fotografia
Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
fotografia
Projektor BenQ GP100 - przenośny bezprzewodowy, przekątna obrazu do 120" - cena i dostępność
fotografia
Canon EOS C400 pierwsza kamera z mocowaniem RF i obiektywem CN7x17 KAS T - cena i dostępność
fotografia
Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary - pierwszy zoom z mocowaniem Canon RF - cena i dostępność
fotografia
Canon EOS VR System: RF-S 3,9 mm f/3,5 STM DUAL FISHEYE - do tworzenia wirtualnej treści
fotografia
Panasonic LUMIX S9 - kreatywnie na wakacjach z kompaktowym Lumix S5 II - prawie jak test


Zdjęcie miesiąca
Luty 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Adam Bit
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.114) / 0.103

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |