Wydania FK: 176,
publikacje: 9338,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2129,
galerie zdjęć: 300244,
użytkownicy: 9918
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Canon EOS 300D - cyfrowa lustrzanka dla każdego?
Od pewnego czasu krążyły już pogłoski o nowej amatorskiej lustrzance cyfrowej serii EOS, dlatego premiera Canona EOS 300D (20 sierpnia 2011) nie zaskoczyła fotografujących. Prawdziwym zaskoczeniem była za to cena nowego aparatu.
Poprzednio dużo wcześniej znane były szczegóły premier lustrzanek Canon, lecz tym razem do ostatniej chwili trzymano je w tajemnicy. Od premiery EOS-a 10D minęło mniej niż pół roku i konkurencja zapewne nie spodziewała się tak szybko nowego i na dodatek tak taniego cyfrowego EOS-a (z pewnością nie wcześniej niż na targach PMA w przyszłym roku). Canon EOS 300D to niezwykle ważny aparat, gdyż ma za zadanie zdobyć szturmem rynek okupowany dotąd przez najwyższe modele cyfrowych aparatów z wbudowanym na stałe obiektywem, a także umocnić pozycję Canona jako lidera rynku cyfrowych lustrzanek. Ta sztuka może się udać, gdyż przy podobnej cenie do modeli takich jak: Fujifilm S7000 Zoom, Minolta Dimage A1 czy Sony DSC-F828, nowy Canon EOS 300D, oparty na czujniku CMOS 6,34 mln pikseli (sprawdzonym w aparatach Canon EOS D60 i 10D), daje dostęp do ogromnej gamy wymiennej optyki serii EF. Ta najlżejsza i najmniejsza cyfrowa lustrzanka serii EOS będzie oferowana po cenie detalicznej brutto około 6000 zł w Polsce, zaś w USA jest sprzedawana za 900 USD, a tylko o 100 USD droższy jest zestaw z nowym obiektywem EF 18-55 mm f/3,5-5,6.
Canon 300D czy Canon 10D
Aparat jest cyfrową wersją analogowego Canona EOS-a 300V lub 3000V, i widać, gdzie firma znalazła oszczędności umożliwiające oferować aparat po cenie stanowiącej 60% kosztów zakupu modelu Canon EOS 10D. Korpus jest wykonany z tworzyw sztucznych (ale mocowanie bagnetowe zrobiono z metalu), a system celowniczy to zestaw luster zamiast szklanego pryzmatu. W stosunku do 10D nowy model zubożono też o szereg funkcji (po prostu wyłączono je poprzez oprogramowanie), uproszczono proces produkcji czujnika CMOS, a ponadto produkcję aparatu przeniesiono z Japonii na Tajwan. Pomimo tego aparat ma wszystko, czego może sobie życzyć nawet zaawansowany fotoamator.
Czy warto zapłacić prawie dwa razy więcej za Canona EOS-a 10D?
Profesjonalni użytkownicy znajdą kilka powodów do tego: wytrzymalszy korpus, więcej zaawansowanych funkcji, większa kontrola nad funkcjami aparatu (na przykład 300D nie ma funkcji indywidualnych), lepsze buforowanie pamięci. Jednak dla obecnego użytkownika analogowego EOS-a 300V, czy nawet 30, cyfrowy Canon EOS 300D ma właściwie wszystko czego potrzeba fotografującemu.
Nowy obiektyw
Firma twierdzi, że Canon EOS 300D stanie się najważniejszą lustrzanką dla odbiorcy masowego od chwili wypuszczenia na rynek modelu Canon AE1 w roku 1976. Zdaniem Canona, tak jak AE1 wzniecił "lustrzankową rewolucję", będąc pierwszym na świecie aparatem z wbudowanym mikrokomputerem, tak Canon EOS 300D będzie uważany za kolejny punkt zwrotny w historii lustrzanek, oznaczający nieodwracalny zwrot rynku w stronę modeli cyfrowych.
Canon EOS 300D to wypróbowane technologie Canona: 7-polowy autofokus przewidujący, zdjęcia seryjne z częstotliwością 2,5 kl./s, 35-strefowy pomiar światła i przetwornik obrazu DIGIC. Czujnik CMOS o 6,3 milionach pikseli jest prawie taki sam jak umieszczony w modelu Canon EOS 10D, który dla wielu ekspertów stanowi wzorzec lustrzanki o 6 milionach pikseli pod względem jakości obrazu. Trzeba pamiętać, że jest to czujnik formatu APS-C, co przekłada się na pomnożenie długości ogniskowej dołączonych obiektywów o 1,6. Po to, by dać użytkownikom Canona EOS-a 300D ekwiwalent obiektywu 28-90 mm, sprzedawanego zazwyczaj w komplecie z amatorskimi EOS-ami analogowymi, specjalnie opracowano obiektyw nowej serii Canon EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6. Ten obiektyw jest idealnie dopasowany do niewielkich rozmiarów czujnika, ponieważ wykorzystuje system "płytkiego ogniskowania tylnego" ("S" w symbolu EF-S oznacza "Short Back Focus"), przy którym obiektyw jest zamocowany bliżej czujnika niż w przypadku poprzednich modeli. To umożliwiło skonstruowanie bardzo lekkiego i małego obiektywu. Tu uwaga: obiektyw ten pasuje tylko do nowego modelu lustrzanki Canona (jedynego kompatybilnego zarówno z mocowaniem EF, jak i EF-S), a zatem nie będzie sprzedawany oddzielnie, tylko oferowany wyłącznie w zestawie z Canonem EOS 300D; natomiast EOS 300D bez najmniejszych problemów współpracuje z każdym z ponad 60 obiektywów serii EF. Obok czerwonego znacznika pozycji ustawienia mocowania na EOS-ie 300D pojawił się nowy biały znacznik, odpowiadający właściwemu indeksowi na EF-S 18-55 mm. Dążenie do maksymalnego cięcia kosztów doprowadziło do tego, że obiektyw nie jest oferowany poza rynkiem japoñskim w wersji USM, a jedynie z wolniejszym i głośniejszym silnikiem DC.
Oszczędności
W aparacie można wybrać ekwiwalenty czułości ISO 100, 200, 400, 800 oraz 1600, natomiast nie ma dostępnej w 10D pozycji H, czyli ekwiwalentu ISO 3200. Usunięto ponadto możliwość ustawiania balansu bieli w Kelvinach. Choć patrząc na dane techniczne można odnieść wrażenie, że tryby autofokusu i metody pomiaru światła są identyczne w Canonie EOS 300D i Canonie EOS 10D, w istocie różnią się one dość znacznie. Canon EOS 10D daje zazwyczaj możliwość pełnego wyboru przez użytkownika przynajmniej w trybach kreatywnych, natomiast w Canonie EOS 300D tryby autofokusu są na stałe przypisane do trybów fotografowania. To samo dotyczy metod pomiaru światła: standardowo działa pomiar zaawansowany, ale wciśnięcie klawisza pamięci pomiaru w trybach kreatywnych uruchamia pomiar skoncentrowany; natomiast centralnie ważony jest na stałe sprzężony z ręcznym doborem parametrów ekspozycji. Dalsze zubożenie kontroli użytkownika nad pracą aparatu wynika z pozbawienia go funkcji ustawieñ indywidualnych. Jest to kolejny zabieg wyłączenia możliwości poprzez oprogramowanie aparatu - zapewne mający na celu utrzymanie atrakcyjności Canona EOS-a 10D. Buforowanie zdjęć przez zapisaniem na karcie jest słabsze niż w 10D, którym można zrobić do 9 zdjęć w serii z częstotliwością 3 obrazów na sekundę, zanim bufor "się zapcha", podczas gdy dla 300D są to 4 zdjęcia z częstotliwością 2,5 obrazu na sekundę.
Ciekawe jest standardowe ustawienie parametrów obrazu w nowej lustrzance. Obrazy z czujnika CMOS w Canonie EOS 10D są neutralne pod względem ostrości, kontrastu i nasycenia barw, a ich "podbicie" najlepiej wykonać w programie Photoshop. Wyraźnie uznano, że amatorzy wolą nieco "podbite" zdjęcia prosto z aparatu, gdyż standardowy zestaw parametrów obrazu w 300D to: kontrast +1, nasycenie +1 oraz ostrość +1.
Obsługa i zasilanie
Różnice w układzie elementów kontrolnych między 10D a 300D to przesunięcie podświetlanego ekranu LCD z górnej płyty na tył aparatu oraz pokrętła trybów fotografowania z lewej na prawą stronę pryzmatu. Ponadto zamiast wygodnego tylnego pokrętła sterującego umieszczonego z tyłu Canona EOS 10D, użytkownicy cyfrowej "trzysetki" mają do dyspozycji cztery klawisze. Gorsze jest wskazywanie aktywnego pola ustawiania ostrości: w Canonie EOS 10D na czerwono zapala się cały kwadrat na matówce podczas gdy w wizjerze 300D zapala się tylko mały punkcik wewnątrz kwadratu. Canon EOS 300D jest zasilany standardowymi dla Canona (używanymi w EOS-ach D30, D60 i 10D, jak i w serii PowerShot G) akumulatorami litowo-jonowymi BP-511 lub BP-512; ładowarka CB-5L to ten sam model, który jest dołączany do Canona EOS 10D. Nowy uchwyt zasilający do kadrów pionowych BG-E1 jest przymocowywany do aparatu w taki sam sposób, w jaki BG-ED3 jest zakładany do modeli Canon EOS D30/D60/10D. BG-E1 "akceptuje" dwa akumulatory: BP-511 lub BP-512 i ma zdublowany spust migawki, główne pokrętło, przycisk pamięci pomiaru/autofokusa, klawisz wyboru pola AF i klawisz korekcji ekspozycji. Jeśli chodzi o złącza, to w 300D nie ma gniazda wyjściowego dla fleszy studyjnych. Za to flesz wbudowany w nowy model wyskakuje znacznie wyżej ponad pryzmat niż w Canonie EOS 10D.
Canon EOS 300D to pierwszy cyfrowy aparat serii EOS obsługujący od chwili premiery niezależny od producenta standard wydruków PictBridge. Ponadto możliwe jest jednoczesne zapisywanie zdjęć w formacie RAW i JPEG (ale tylko w jakości middle/fine, podczas gdy w Canonie EOS 10D użytkownik może wybrać poziom jakości kompresji pliku JPEG), a aparat obsługuje karty pamięci CompactFlash Typ I i II o pojemności 2 GB lub więcej. W opcji dostępne są przewodowy i bezprzewodowy zdalny wyzwalacz. Przestrzeñ barw Adobe RGB została dodana do standardowej przestrzeni barw sRGB, jednak przy Adobe RGB niemożliwa jest zmiana parametrów obrazu (ostrość, kontrast, nasycenie) w aparacie. Aparat ma siedem ustawieñ automatycznego balansu bieli (takich jak: niebo zachmurzone, światło żarowe, światło jarzeniowe itd.) plus balans bieli ustawiony przez użytkownika, oraz bracketing balansu bieli (WB-BKT) w zakresie +/- 3 stopnie.
Czym Canon EOS 300D wybija się ponad inne lustrzanki cyfrowe? Na pewno nie jakością wykonania czy gamą oferowanych funkcji, pod tym względem są aparaty od niego lepsze. Góruje, i to znacznie, stosunkiem jakości do ceny gdyż ma wszystkie potrzebne amatorom funkcje przy niezwykle atrakcyjnej cenie. Wygląda na to, że trochę na siłę odjęto mu pewne możliwości, aby nie konkurował z modelem Canon EOS 10D z tej samej "stajni". Jednocześnie czujnik CMOS 6,3 miliona pikseli i procesor DIGIC stanowią obietnicę, że z taniego aparatu użytkownik otrzyma zdjęcia o jakości dorównującej bardziej zawodowej "dziesiątce". Nawet jeśli aparaty pokroju Sony DSC-F828 mają więcej funkcji, to Canon EOS 300D jest dla nich groźnym konkurentem dzięki dostępowi do wymiennej optyki Canon EF. Canon EOS 300D ma więc potencjał niezbędny do tego, aby stać się przełomowym modelem w historii aparatów: pierwszą lustrzanką cyfrową dla każdego.
Jarosław Brzeziński
Zdjęcia pochodzą z materiałów informacyjnych Canon
Wybrane dane techniczne:
Czujnik obrazowy: 22,7 x 15,1 mm, CMOS.
Liczba efektywnych pikseli: 6,3 mln.
£ączna liczba pikseli: 6,5 mln.
Proporcje boków: 3:2.
Filtr dolnoprzepustowy: Wbudowany / Stały.
Typ filtra barwnego: Filtr barw podstawowych.
Przetwornik obrazu: DIGIC.
Obiektyw (mocowanie): EF / EF-S.
Ogniskowa: 1.6 x ogniskowa obiektywu serii EF / EF-S.
Ustawianie ostrości: TTL-CT-SIR przy użyciu czujnika CMOS.
System / Pola AF: 7-polowy AF.
Zakres roboczy AF: EV 0,5-18 (przy 20o C i ISO 100).
Tryby AF: AI FOCUS; ONE SHOT; AI SERVO, Ręczne ustawianie ostrości.
Wybór pól AF: Automatyczny lub ręczny.
Wyświetlanie wybranych pól AF: Naniesione w wizjerze oraz wskazane na tylnym ekranie LCD.
Przewidujący AF: Tak.
Pamięć AF: Tak.
Światło wspomagające AF: Tak.
Ręczne ustawianie ostrości: Wybierane na obiektywie.
Metody pomiaru światła: Pomiar typu TTL przy otwartej przysłonie poprzez 35-strefową fotokomórkę krzemową SPC. Trzy rodzaje: 35-polowy szacujący; częściowy (około 9% kadru), centralnie ważony.
Zakres pomiarowy: EV 1-20 (przy 20o C z obiektywem 50 mm f/1,4, ISO 100).
Pamięć pomiaru: Automatyczna: działa w trybie One-shot AF z pomiarem szacującym po zakoñczeniu ustawiania ostrości; ręczna: działa niezależnie w każdej chwili, działa w trybach kreatywnych.
Korekcja ekspozycji: +/- 2 EV co 1/3 stopnia.
Automatyczny bracketing: +/- 2 EV co 1/3 stopnia.
Ekwiwalenty czułości ISO: AUTO (100,200, 400), 100, 200, 400, 800, 1600.
Migawka: Elektronicznie sterowana, szczelinowa.
Czasy otwarcia: 1/4000-30 s oraz B.
Spust migawki: Spust elektromagnetyczny typu "soft touch".
Balans bieli: Automatyczny balans bieli przy użyciu czujnika obrazowego.
Ustawienia: Automatyczny balans bieli, Oświetlenie dzienne, Cieñ, Zachmurzone niebo, Światło żarowe, Światło jarzeniowe, Flesz, Ustawienie własne użytkownika.
Bracketing balansu bieli: +/-3 stopnie, w pełnych stopniach.
Dwa typy przestrzeni barw: sRGB oraz Adobe RGB.
Wizjer: Pentagonalny układ luster.
Pole krycia (pion/poziom): 95%.
Powiększenie: 0,88x.
Punkt oczny: 21 mm.
Korekcja optyczna: Od -3 do +1 dioptrii.
Matówka: Stała.
Lustro: Szybkopowrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek przepuszczalność/odbicie: 40:60).
Informacje w wizjerze: Pola AF, pamięć pomiaru/pomiaru błysku, automatyczny bracketing, czas otwarcia migawki, przysłona, poziom/korekcja ekspozycji, maksymalna liczba zdjęć w serii, potwierdzenie automatycznego / ręcznego ustawienia ostrości, ostrzeżenie karty CF.
Podgląd głębi ostrości: Tak.
Monitor LCD: Przekątna1,8 cala, TFT, (około 118 tys. pikseli).
Pole krycia: Około 100% (dla obrazów JPEG).
Jasność: Ustawiana na jednym z pięciu poziomów.
Lampa błyskowa: Auto, Ręczne włączenie/wyłączenie flesza, redukcja efektu czerwonych oczu.
Saneczki z gorącą stopką: Tak.
Gniazdo fleszy studyjnych: Nie.
Czas synchronizacji błysku: 1/200 s.
Pamięć pomiaru błysku: Tak.
Kąt krycia wbudowanego flesza: Kryje pole widzenia obiektywów o ogniskowych do 18 mm (ekwiwalent dla formatu 35 mm: 28 mm).
Liczba przewodnia (ISO 100)13 m.
Flesze zewnętrzne: E-TTL z lampami serii Speedlite EX, obsługa bezprzewodowego sterowania wieloma lampami.
Tryby fotografowania: Auto, Portret, Pejzaż, Zdjęcia z bliska, Sport, Nocny portret, Flesz wyłączony, P, Tv, Av, M, A-Dep.
Zdjęcia seryjne: 2,5 kl./s (częstotliwość utrzymana do 4 zdjęć w serii).
Format obrazów nieruchomych: JPEG (zgodny z Exif 2.2 i DPOF 1.1), RAW. Wielkości rejestrowanych plików obrazu: (JPEG Large Fine) 3072 x 2048, 3,1 MB; (Large Normal) 3072 x 2048, 1,8 MB; (Medium Fine) 2048 x 1360, 1,8 MB; (MN) 2048 x 1360, 1,2 MB; (Small Fine) 1536 x 1024, 1,4 MB; (SN) 1536 x 1024, 0,9 MB; (RAW) 3072 x 2048, 7,0 MB.
Parametry przetwarzania: Dwa standardowe parametry; ponadto można ustawić do trzech własnych parametrów przetwarzania.
Wydruki bezpośrednie: Standardy Direct Print i PictBridge.
Podświetlenie ekranu LCD (EL): Tak.
Inteligentny czujnik orientacji przestrzennej: Tak.
Histogram: Tak.
Zoom przy odtwarzaniu: 2-10x.
Samowyzwalacz: 10 s.
Kategorie menu: (1) Menu rejestracji: 7; (2) Menu odtwarzania: 6; (3) Menu ustawieñ: 13 (6+7).
Języki menu: Angielski, niemiecki, francuski, holenderski, duñski, fiñski, włoski, norweski, szwedzki, hiszpañski, chiñski, japoñski.
£ącza: USB (PTP), A/V (PAL/ NTSC).
Karta pamięci: CompactFlash Typ I / II (kompatybilny z Microdrive).
Obsługiwane systemy operacyjne: (PC) Windows 98 (w tym SE)/2000/Me/XP, (Macintosh) OS 9.0-9.2, OS X v10.1/v10.2.
Oprogramowanie: ZoomBrowser EX (PhotoRecord), ImageBrowser, PhotoStitch, RemoteCapture, File Viewer Utility, Photoshop Elements 2.0.
Sterowniki: TWAIN (Windows 98/2000), WIA (Windows Me).
Zasilanie: Akumulator litowo-jonowy BP-511 lub BP-512 (BP-511 w komplecie).
¯ywotność baterii: Około 600 zdjęć (wyłącznie przy świetle zastanym) lub 400 zdjęć (połowa zdjęć z wbudowanym fleszem).
Kontrola stanu baterii: Automatyczna.
Oszczędzanie energii: Tak. Zasilanie wyłącza się po 1, 2, 4, 8, 15 lub 30 min.
Zasilanie z sieci: Opcjonalny zasilacz AC-E2.
Akcesoria: Półtwardy futerał EH-16L.
Obiektywy: Wszystkie obiektywy EF i EF-S.
Lampy zewnętrzne: Lampy błyskowe Canon Speedlite (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, Macro-Ring-Lite, MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX, sterownik Speedlite Transmitter ST-E2).
Uchwyt zasilający: BG-E1.
Zdalny sterownik/kabel wyzwalający: Sterownik RC-1/ RC-5/ RS-60E3 .
Zasilacze i ładowarki: Transformator AC Adapter Kit ACK-E2, mały transformator CA-PS400, ładowarka CB-5L, ładowarka CG-570, zestaw do zasilania z akumulatora samochodowego CR-560, BP-511, BP-512.
Materiał korpusu: Tworzywo sztuczne.
Warunki otoczenia: 0-40° C, wilgotność 85% lub mniej.
Wymiary (szer. x wys. x głęb.): 142 x 99 x 72,4 mm.
Masa (tylko korpus): 560 g.
4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland
National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała
Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów.
26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z.
Foto-Kurier 1-2/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Zapraszamy do obejrzenia ponad 280 zdjęć, w tym czarno-białych portretów aktorów i gwiazd biznesu wykonanych przez KAT Piwecką, z którą obszerny wywiad znajdziecie na stronach tego wydania. Jak zwykle jest co
poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do e-kiosku, a od 5 lutego do odwiedzania
najlepszych salonów prasowych.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024