testowe Zenit 312m - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/1999![]() Zenit 312m to amatorska jednoobiektywowa lustrzanka małoobrazkowa przeznaczona do fotografii czarno-białej i barwnej. Może być stosowana do zdjęć specjalnych: fotografii reprodukcyjnej, zdjęć małych przedmiotów w dużym planie (makrofotografia), zdjęć mikroskopowych (mikrofotografia).
Tak rozpoczyna się opis techniczny - instrukcja obsługi aparatu Zenit 312m dołączona do aparatu produkowanego w Krasnogorsku koło Moskwy. Stylistyka kamery nawiązuje do poprzedniego "opływowego" modelu, Zenita 212k. Małe litery po numerze oznaczają sposób mocowania obiektywu: m - oznacza mocowanie gwintowe M42x1 i odległość roboczą 45,5 mm (tak jak w starych Prakticach); k - oznacza mocowanie bagnetowe zgodne z bagnetem K Pentaxa.
![]() Podobnie jak język instrukcji obsługi, konstrukcja aparatu jest mieszaniną względnie zaawansowanych technologii, w tym niezłej optyki i jasnego wizjera, z wyraźnie archaicznymi elementami, jak całkowicie mechaniczna migawka z pięcioma czasami otwarcia (1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 sek), B i T oraz denerwującym mechanizmem zwijania filmu do kasety, który funkcjonuje (niestety) w Zenitach od zamierzchłej historii. Zacznijmy od mocnych stron, a mianowicie optyki. Aparat może być wyposażony w jeden z siedmiu obiektywów standardowych: ![]() Obiektyw MC Zenitar - M2 2/50 był ostatnim z produkowanych w Krasnogorsku obiektywów standardowych do Zenitów; zwraca uwagę mała średnica mocowania filtrów – 46 mm; w poprzednio produkowanych obiektywach wynosiła ona 52 mm, tak jak w mechanicznych Nikkorach. Istnieje jednak pierścień pośredni pozwalający wrócić do dawnej średnicy filtrów, jest on dostarczany wraz z aparatem. Litery MC (Multi Coated) to nic innego jak wielowarstwowe powłoki przeciwodblaskowe, oczywiście lepiej jest kupować obiektywy z oznaczeniem MC. Poza obiektywami standardowymi istnieje wiele obiektywów wymiennych o ogniskowych od 20 do 1000 mm. Produkowane w ostatnich latach obiektywy opisane są w tabeli: ![]() Ciekawymi konstrukcjami są Mir 20M o ogniskowej 20 mm, zoom Granit i obiektywy lustrzane ZM i MTO. Jak widać z pierwszej tabeli w obiektywach standardowych została znacznie zmniejszona minimalna odległość fotografowania - do 0,35m; podobnie jak obiektywie makro MC Industar L/Z pozwala ona na fotografowanie w skali 1:5, bez dodatkowych pierścieni pośrednich. Z nie wymienionych w tabeli obiektywów należy wspomnieć o niezłym obiektywie makro Wołna o ogniskowej 50 mm i obiektywie o ogniskowej 35mm umożliwiającym decentrowanie obrazu. Te oraz inne produkowane na Ukrainie obiektywy wyposażone w gwint mocowania M42x1 nie znalazły się w tabeli podanej przez rosyjskiego producenta. Obiektyw standardowy MC Zenitar M2 2/50 daje ostre, kontrastowe obrazy o lekko zimnym odcieniu. ![]() Kolejnym mocnym punktem aparatu jest jasny wizjer wyposażony w dalmierz klinowy i bardzo drobny raster mikropryzmatyczny pozwalający na precyzyjne nastawienie na ostrość. Brakuje korekcji dioptryjnej tradycyjnie obecnej w dawnych radzieckich aparatach dalmierzowych. Należy pamiętać, ze pomocnicze urządzenia do nastawiania na ostrość (klin, raster) działają tylko z obiektywami o świetle mniejszym lub równym f/4; przy ciemnych obiektywach a także przy mikro makrofotografii do nastawiania na ostrość należy posługiwać się pozostałą częścią matówki. Daleko bardziej istotnym ograniczeniem jest małe pole widzenia wizjera wynoszące zaledwie 65% pola obrazu; inaczej mówiąc jedna trzecia obrazu nie jest widoczna w wizjerze. Jest to konsekwencją zachowania "pod maską" Zenita 312 starej konstrukcji, małe pole widzenia wizjera jest cechą charakterystyczną wszystkich Zenitów. Wada ta jest częściowo niwelowana w procesie kopiowania negatywów. ![]() Aparat jest wyposażony w nieskomplikowany światłomierz działający przy zamkniętej przysłonie w systemie TTL. Po lekkim naciśnięciu spustu migawki w wizjerze są widoczne diody: w zależności od wariantu wykonania w wizjerze mogą znajdować się dwie diody czerwone lub trzy - jedna zielona i dwie czerwone. W wariancie z dwoma diodami świecenie górnej diody czerwonej oznacza nadmierną ekspozycję, świecenie dolnej diody oznacza niedostateczną ekspozycję. Pokręcając pokrętłem czasów i przysłon należy doprowadzić do momentu, w którym obie diody migają. W wariancie z trzema diodami należy doprowadzić do sytuacji, w której zaświeci się środkowa dioda - zielona. Producent zwraca uwagę, że gdy osiągnięcie optymalnego nastawienia jest niemożliwe (np. dioda zielona miga) należy wybrać wskazanie najbliższe prawidłowemu; ekspozycja będzie co prawda obarczona pewnym błędem ale akceptowalna; dotyczy to przede wszystkim materiałów negatywowych barwnych posiadających sporą tolerancję na błędy ekspozycji. W aparacie zmieniono nieco szpulkę nawijającą film i sposób zwijania filmu po wykonaniu zdjęć. Jednak w dalszym ciągu dalekie są one od doskonałości. Przy zwijaniu filmu korbką należy zwolnić migawkę, zasłonić obiektyw i wizjer oraz wcisnąć przycisk obok spustu migawki razem z nim. Po zwinięciu i wyjęciu filmu należy naciągnąć migawkę i sprawdzić palcem czy zębatka naciągająca film wróciła do poprzedniego stanu, tj. obraca się tylko w jedną stronę, przeciwnie w stosunku do wskazówek zegara. Dostarczana wraz z aparatem instrukcja obsługi, podobnie jak paszport aparatu, jest w języku rosyjskim. Może stanowić to poważne utrudnienie w prawidłowej eksploatacji aparatu. Osobom znającym język naszych sąsiadów gorąco polecam przeczytanie instrukcji; pozostali powinni się skonsultować z posiadaczami starszych Zenitów, na pewno razem uda im się "rozgryźć" ten aparat. Podsumowując: na pewno nie jest to "compact killer" ale warty uwagi, prawie całkowicie mechaniczny aparat umożliwiający wykorzystywanie szerokiej gamy obiektywów dobrej jakości. Dane techniczne: Typ: lustrzanka małoobrazkowa z ręcznym nastawianiem ostrości i ręcznym przesuwem filmu. Mocowanie obiektywu: gwint M42x1. Celownik: pryzmat pentagonalny, niewymienny, pole widzenia 20 x 28mm (65%), powiększenie okularu: 4,3x. Ustawianie ostrości: ręczne. Pomiar światła: pomiar integralny w systemie TTL, diody sygnalizujące niedoświetlenie, prześwietlenie, poprawna ekspozycję. Migawka: szczelinowa, płócienna, o przebiegu poziomym; zakres czasów otwarcia migawki: 1/30-1/500 sek, B, T. Samowyzwalacz: mechaniczny, maksymalne opóźnienie około 14 sek. Zasilanie: 3 V (2 x 1,5 V), dwie baterie typu Mallory D396, Seiko SW-W8, jedna bateria Blik-1. Wymiary: 143,7 x 97 x 115 mm Masa: 820 g Inne: centralny kontakt do lampy błyskowej, gniazdo statywowe 1/4", gwint mocowania filtrów: M52 x 0,75 lub M46 x 0,75, średnica osłony przeciwsłonecznej: 54. data dodania: 04-08-2012
godzina dodania: 14:05
odsłon: 17535
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Świetny artykuł o niezłych w swoim czasie lustrzankach i bardzo popularnych. Używałem tej lustrzanki jeszcze w czasach powszechnie dostępnych kompaktów analogowych. Zdjęcia z Zenita z obiektywem MC Helios-44M-7 wychodziły znacznie lepsze niż z kompaktu analogowego Praktica p 70.
Obiektywem od Zenita można zrobić ostrzejsze zdjęcia niż kitowym obiektywem Pentax 18-55.
Zobacz także:![]() Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w salonach EMPIK i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |