testowe Mamiya 6 MF - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 1/1993ciąg dalszy...Celownik Okienko celownika wykorzystywane jest nie tylko do ustawiania kompozycji kadru i odległości do obiektu. Bez odrywania kamery od oka możemy odczytać aktualną wartość czasu otwarcia migawki w trybie automatycznym i ręcznym - aktualny czas otwarcia migawki jest podświetlony dioda świecącą. Zmiana obiektywu powoduje automatyczną zmianę ramki ograniczającej pole widzenia danego obiektywu. Poniewaz pole widzenia celownika dostosowane jest do obiektywu o najszerszym polu widzenia (50 mm), dla pozostałych obiektywów wielkość ta odpowiednio się zmniejsza. Takie rozwiązanie powoduje, że w miarę wydłużenia ogniskowej obiektywów obserwowany obraz jest coraz mniejszy. Zaletą takiego rozwiązanie jest to, że nie ma potrzeby wymiany celownika dla każdego obiektywu. W celowniku wyświetlane są równiez informacje dodatkowe. Pierwsza z nich jest sygnał świetlny o możliwości prześwietlenia zdjęcia (dla wybranej wartości przysłony najkrótszy czas otwarcia migawki jest zbyt długi), podobnie się dzieje gdy dla danej wartości przysłony wybraliśmy zbyt krótki czas otwarcia migawki. Stałe świecenie diody przy długich czasach otwarcia informuje fotografa o możliwości wykonania nieostrego zdjęcia, jeśli nie używa statywu. Zbyt niski poziom energii baterii zasilających, powodujący niemożliwość wykonywania zdjęć jest sygnalizowany lampką ostrzegawczą widoczną w górnym prawym rogu celownika. Ponadto w celowniku wyświetlana jest jedna z najważniejszych informacji - przy zdjęciach z bliska zmienia się położenie ramki świetlnej - błąd paralaksy zostaje automatycznie skorygowany. Obiektywy Wszystkie obiektywy wymienne mają sprzężenie z dalmierzem i nastawienie odległości wykonuje się bez odrywania kamery od oka. Rozdzielony obraz w małym kwadraciku pola dalmierza jest informacją o błędnym nastawieniu odległości. Pierścień przysłon znajduje się bliżej soczewki przedniej, pierścień ogniskowania bliżej korpusu. Takie rozmieszczenie elementów sterujących pracą obiektywu wynika wprawdzie ze względów konstrukcyjnych dla użytkowania takie rozmieszczenie jest bardziej korzystne. Im bliżej korpusu pierścień ogniskujący, tym łatwiej i szybciej nastawić ostrość lewą ręką („emfka jak większość kamer zdecydowanie preferuje fotografów praworękich). Standardowym obiektywem Mamiyi 6MF jest 6-soczewkowy obiektyw 3,5/75 mm o kącie widzenia 550. Charakteryzuje się dobrym przenoszeniem kontrastu, wysoką ostrością i rozdzielczością oraz bardzo dobrą reprodukcją barw w całym zakresie ogniskowania. Jest idealnym obiektywem do wszystkich typowych sytuacji fotograficznych. Zakres przysłon wynosi 4 - 22, najmniejsza odległość ogniskowania jest równa 1 m. Najbliższa odległość nastawienia ostrości może być zmniejszona dzięki soczewce nasadkowej. Pozwala ona na skrócenie dystansu do 50 cm i uzyskiwanie powiększenia obrazu w zakresie 0,07 - 0,17x. Pozwala na fotografowanie obiektów o powierzchni 75 x 75 cm (przy ustawieniu pierścienia odległości na nieskończoność) i 34 x 34 cm (przy ustawieniu na 1m). Całe urządzenie (soczewka i zestaw celowniczy) waży 140 g) i może być stosowana tylko z obiektywem 75 mm. Szerokokątny 4/50 mm jest 8-soczewkowym obiektywem o budowie symetrycznej. Typowa dla obiektywów krótkoogniskowych dystorsja w tym obiektywie praktycznie jest pomijalna. Obraz rysowany przez ten obiektyw ma bardzo dobrą ostrość, wysoką rozdzielczość i dobre odtwórstwo barw i małych detali. Jego kąt widzenia wynosi 75o pozwala wykorzystywać ten obiektyw do perfekcyjnych pejzaży, zdjęć architektury zewnętrznej i wewnętrznej oraz reportażu. Krótki teleobiektyw 4,5/150 mm został zbudowany z wykorzystaniem elementów o niskiej dyspersji (ULD) dla zmniejszenia do minimum aberracji chromatycznych. Asymetryczną budowę obiektywu stanowi 6 soczewek w 5 grupach optycznych. Kąt widzenia obiektywu wynosi 30o, jego ogniskowa odpowiada ogniskowej 82 mm dla małego obrazka. Obiektyw można przysłaniać do przysłony 32, najbliższa odległość ogniskowania wynosi 1,8 m. Znajduje zastosowanie w fotografii pejzażowej, portretowej i reportażu. Do wszystkich obiektywów dostępne są osłony przeciwsłoneczne. Uzupełnienie w oparciu o książkę Leonarda Karpiłowskiego „Aparaty średnioformatowe”. data dodania: 06-08-2010
godzina dodania: 01:30
odsłon: 17207
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |