testowe Contax 645 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 12/1999![]() Contax 645 jest zawodową średnioformatową lustrzanką jednoobiektywową z samoczynnym systemem nastawiania ostrości i automatyką naświetlenia przy oświetleniu ciągłym lub błyskowym z możliwością całkowitego sterowania ręcznego. Jako materiał zdjęciowy mogą być stosowane błony zwojowe typu 120 lub 220 lub materiały natychmiastowe pozwalające uzyskać format zdjęć 6x4,5 cm.
W Contaksie 645 konstruktorzy koncernu Kyocera połączyli wysoką inteligencję elektroniczną lustrzanek małoobrazkowych z jakością obrazu dostępną kamerom średnioformatowym. ![]() Szkielet korpusu Contaxa 645 tak samo jak inne części systemu zawiera bardzo wytrzymałe konstrukcyjnie elementy ze specjalnego stopu aluminium. Wewnętrzne części są wykonane z węglikow spiekanych odpornych na uderzenia i wstrząsy. Wszystkie złącza elektroniczne pokryte są złotem i są odporne na korozję. W obudowie korpusu mieszczą się mikroprocesor, elektronicznie sterowana migawka szczelinowa z mechanizmem napinania i wyzwalania, ruchome lustro z możliwością wcześniejszego podniesienia, mechanizm transportu błony, czujniki AF i automatyki naświetlenia, wyświetlacz, złącza umożliwiające dołączanie innych elementów systemu, mechanizmy zabezpieczające przed przesunięciem błony bez naświetlenia oraz uniemożliwiające przypadkowe naświetlenie. Mikroprocesor zbiera dane z elementów systemu zapewniając prawidłowe naświetlenie materiału zdjęciowego w trybie pracy automatycznej. Informacje o światłoczułości błony przekazywane są z kasety, wartości przysłon z obiektywu, informacje o jasności obiektu pochodzą z układów pomiarowych z celownika wyposażonego w automatykę naświetlenia. Mikroprocesor steruje naświetlaniem przy współpracy z lampami błyskowymi systemu SCA. ![]() Migawka o bardzo krótkim czasie otwarcia - 1/4000 sekundy została specjalnie zaprojektowana dla Contaxa 645. Taki krótki czas naświetlania jest rzadkością na rynku kamer średnioformatowych, dostępna była dotychczas tylko w kamerach 35 milimetrowych. Pozwala to na zamrożenie ruchu obiektów szybko poruszających się oraz umożliwia synchronizację błysku przy czasie równym 1/125 sekundy. Rozszerza to zakres zastosowań kamery oraz wydatnie poprawia możliwości w pracach plenerowych, przy których wykorzystywane jest kombinacja oświetlenia słonecznego i lamp błyskowych. Na drugim końcu zakresu czasów migawki znajduje się automatycznie dobierany czas otwarcia do 32 sekund. Dla bardzo długich czasów naświetlania przeznaczony jest tryb "B", oszczędzający energię. W tym trybie wysyłane są tylko impulsy prądowe podtrzymujące lamelki migawki, pozostałe funkcje są wyłączone. Migawka może być otwierana zdalnie za pomocą przewodu zdalnego sterowania. Precyzję ogniskowania zapewnia czujnik AF mający cztery poziome i dwie pionowe linie odpowiednio do 1/5 calowego CCD o rozdzielczości 250.000 pikseli gwarantującą precyzyjne ogniskowanie z wysoką rozdzielczością szczegółów. System automatycznego nastawiania ostrości Contaksa pracuje z wykorzystaniem różnicowej detekcji fazowej z ustawieniami: S - pojedyncze ogniskowanie, C - ciągłe ogniskowanie, tryb ogniskowania ręcznego jest również dostępny. System ustawiania ostrości Contaxa 645 łączy szybkość automatycznego ogniskowania z precyzją ręcznego ustawiania ostrości wybranych detali. Ostrość może być ustawiona za pomocą lekkiego wciśnięcia przycisku wyzwalacza, przycisku AF lub obrotem pierścienia odległości znajdującym się na obiektywie. Wybrana automatycznie odległość może być szybko korygowana ręcznie. Kiedy pierścień ogniskujący na obiektywie jest zwolniony, ogniskowanie jest automatyczne. Dla obiektywu APO-Makro-Planar T 4/120 mm nie ma autoogniskowania z dwóch przyczyn: 1) przy skali odwzorowania 1:1 potrzebny jest większy zakres ruchu, co wymaga większej integracji elementów wykonawczych AF, 2)przy zdjęciach makro większość fotografów preferuje ręczne ogniskowanie, a nie przypadkowy wybór ostrego elementu. Zakres głębi ostrości można ocenić na podstawie skali głębi ostrości znajdującej się na obiektywie lub wizualnie. Wizualna ocena ostrości poszczególnych planów jest możliwa po przyciśnięciu przycisku kontroli głębi ostrości (znajduje się on w dolnej prawej części korpusu w miejscu, w którym w wielu kamerach średnioformatowych jest przycisk wyzwalacza). Lekki nacisk na przycisk powoduje uruchomienie mechanizmu przymykania przysłony do wartości roboczej. Wstępne podniesienie lustra jest również możliwe, następuje to przez nacisk na znajdujący się w lewej górnej części korpusu (przed pokrętłem wybory trybu naświetlania). Ruch lustra jest tak szybki i cichy, że informacja o wykonanie tego ruchu dociera do naszego oka przyciśniętego do okularu celownika jako nieoczekiwane zniknięcie obrazu obserwowanego na matówce. ![]() Większość elementów sterujących pracą mechanizmów kamery znajduje się w prawej, górnej części korpusu. Wyłącznik główny znajduje się w górnej części profilowanego uchwytu i ma trzy położenia: wyłączone (skrajne prawe położenie przełącznika bez oznaczenia literowego) oraz włączone (ON) i blokada pomiaru (AEL). Po przestawieniu głównego przełącznika w położenie robocze ukazuje się czerwona kropka - informacja dla użytkownika, że system jest włączony. Za przełącznikiem głównym znajduje się pierścień nastaw czasów otwarcia migawki, przed przypadkowym przesunięciem zabezpiecza blokada. Między nimi znajduje się pięciopołożeniowy przełącznik trybu pracy automatyki naświetlania z oznaczeniami Av - pierszeństwo migawki, Tv - pierszeństwo przysłony, M - praca z ręcznym nastawieniem parametrów ekspozycji, X - współpraca z niesystemową lampą błyskową, B- długie czasy naświetleń. Przełącznik ten posiada również blokadę zabezpieczającą przed przypadkowym przesunięciem, zwolnienie blokady następuje przez naciśnięcie mikroskopijnej wielkości przycisku znajdującego się na bocznej ściance korpusu, poniżej pierścienia nastaw czasu migawki. Pierścień korekcji ekspozycji w zakresie +_ 2EV znajduje się obok celownika pryzmatycznego, przełącznik skoku automatycznej korekcji naświetlenia (ABC - autobrecketing) pod pierścieniem korekcji. Przełącznik systemu AF umieszczony został na tylnej ściance korpusu z prawej strony, kciukiem prawej ręki można przestawić w położenie M (ręczne ogniskowanie), S (ogniskowanie pojedyncze) lub C - ciągłe. Wewnątrz pierścienia znajduje się przycisk automatyki ostrości, automatyczne ogniskowanie można również uaktywnić lekkim wciśnięciem wyzwalacza. Przełącznik trasportu błony (zdjęcia pojedyncze lub seryjne) umieszczony jest na lewej stronie korpusu. Dwa ostatnie położenia przełącznika służą do ustawienia samowyzwalacza z 2- lub 10-sekundowym opóźnieniem. Włączenie samowyzwalacza sygnalizuje czerwona dioda umieszczona z przodu między głównym wyłącznikiem a pryzmatem. WYŚWIETLACZ Wykonanie poleceń wydanych kamerze poprzez odpowiednie kombinacje przycisków funkcyjnych sygnalizowane jest na wyświetlaczu. Umieszczony jest on w górnej części korpusu, między stykami elektrycznymi łączącymi elektronicznie korpus z pryzmatem. To rozwiązanie pozwala korzystać z wyświetlacza również przy pracy ze składaną osłoną matówki, w tym przypadku możliwa jest praca kamery w systemie ręcznym z zachowaniem wszystkich możliwych pomiarów światła (oprócz pomiaru integralnego dostępnego tylko przy pracy z celownikiem pryzmatycznym AE). Przy pomiarze integralnym brane jest pod uwagę całe pole obrazowe, przy pomiarach motywów o dużych kontrastach z dużą pewnością możemy określić właściwe naświetlenie. Na wyświetlaczu ukazywane są następujące informacje: kontrola stanu baterii, licznik zdjęć, tryb pomiaru, użycie lampy błyskowej, kontrola pracy systemu AF, przysłona, czas otwarcia migawki, korekcja ekspozycji, ekspozycja dobierana ręcznie, pomiar błysku oraz drabinka pomiarowa. Podstawowe dane o parametrach zdjęcia jak: czas otwarcia migawki, wartość przysłony, korekcja naświetlenia, rodzaj pomiaru światła oraz typ obiektywu i typ błony zapisywane są przez kamerę na marginesie naświetlonej i wywołanej klatki. Ma to duże znaczenie przy wykonywaniu zdjęć testowych jak również stanowi rodzaj pamiętnika, w każdej chwili dostępnego dla fotografa. Zdjęcie 15 ilustruje, jak ten zapis wygląda na gotowej kliszy. OBIEKTYWY Mocną stroną Contaxa 645 jest optyka wymienna Carla Zeissa. Obiektywem standardowym jest bardzo jasny Planar T 2,0/80 mm o kącie widzenia zbliżonym do kąta widzenia oka ludzkiego, co pozwala na zdjęciach uzyskać proporcje między pierwszym a dalszym planem zgodnie z naszymi przywyczajeniami. Superszerokokątny Distagon T 3,5/35 mm dramatyzuje perspektywę szerokiego kąta, jest to znakomity obiektyw dla profesjonalnych zdjęć krajobrazu i fotografii przemysłowej. Może być również stosowany w zdjęciach archikektury i ciasnych wnętrzach. Typowym szerokokątnym (odpowiednik 28mm przy małym obrazku) obiektywem jest Distagon T 2,8/45 mm o dający obrazy o najwyższej jakości i szerokim zakresie zastosowań. Do zdjęć makro jest specjalnie skontruowany Apo-Makro-Planar T 4/120 mm najmniejszej odległości fotografowania 42,5 cm uzyskać skalę odwzorowania 1:1. Dwa długoogniskowe, siedmiosoczewkowe Sonnary T 2,8/140 mm i 4/210 mm uzupełniają ofertę. Bliższe dane i ceny obiektywów podaje tabela. Wszystkie obiektywy (za wyjątkiem superszerokokątnego Distagona T 3,5/35 mm o zamocowaniu fitrów 95 mm) mają średnicę mocowania gwintu 72 mm. Dla sytemu Contax 645 dostępne były wszystkie filtry tej wytwórni produkowane do kamer małoobrazkowych, ponadto w ofercie znajdował się profesjonalny kołowy filtr polaryzacyjny. Osłony przeciwsłoneczne dla obiektywów szerokokątnych są wykonane wyjątkowo precyzyjnie, mocowanie do obiektywu złączem bagnetowym. Kontrowe i boczne promienie światła odcina kompediumz możliwością stosowania przy wszystkich obiektywach. Wyciąg miecha jest inny dla każdej ogniskowej i zaznaczony jest punktem na szynie.
data dodania: 22-09-2012
godzina dodania: 14:04
odsłon: 16314
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Minolta Dimage Scan Elite - do negatywów slajdów i filmów APS Minolta Dimage Scan Elite jest to niewielkich wymiarów model skanera do małoobrazkowych negatywów i diapozytywów o maksymalnej rozdzielczości 2820 dpi. Ma dodatkową funkcję automatycznego czyszczenia rys i zanieczyszczeń ze skanowanego obrazu, wykorzystująca technologię Digital ICE...
![]() Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 3/25 on-line - w naszym e-kiosku. Na okładce jest hipnotyzujący lis, sfotografowany pzez Dariusza Barana. W wydaniu znajdziecie oryginalne zdjęcia naszych Czytelników oraz ze światowych konkursów fotograficznych. Zapraszamy do Foto-Kuriera 1-2/25, który jeszcze kilka dni będzie królował w salonach prasowych. To będzie inspirująca lektura. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |