Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Jednym z najważniejszych obowiązków każdego administratora danych osobowych, a więc również większości fotografów, jest obowiązek informacyjny. Klauzule informujące osoby, których dane osobowe były zbierane, o tożsamości administratora danych czy celu przetwarzania tych danych były wymagane już na gruncie dotychczasowej ustawy o ochronie danych osobowych. Jednak zakres obowiązku informacyjnego uległ znacznemu rozszerzeniu na gruncie stosowanych od 25 maja 2018 r. przepisów Rozporządzenie RODO. W jakich sytuacjach i o czym dokładnie powinni informować administratorzy danych osobowych w aktualnym stanie prawnym?
Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016
r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO) najwięcej zmieniło właśnie w odniesieniu
do obowiązków informacyjnych administratorów danych osobowych. Ponieważ
w rozumieniu RODO administratorem danych
osobowych jest każdy, kto samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele
i sposoby przetwarzania danych osobowych, to obowiązki
informacyjne ciążą na naprawdę wielu podmiotach. Takim administratorem
jest na przykład zawodowy fotograf, który wykonując zdjęcia zbiera dane
osobowe w postaci wizerunku, a następnie decyduje, czy zdjęcie to
zapisać na dysku komputera i w jakim celu je wykorzystać. Kiedy więc i o czym powinni informować klientów fotografowie?
Nowe
przepisy dość dokładnie określają moment, w którym należy dopełnić
obowiązku informacyjnego. Dla ustalenia tego momentu istotne jest
dokonanie rozróżnienia między pierwotnym i wtórnym gromadzeniem danych
osobowych. Do pierwotnego gromadzenia danych osobowych dochodzi wtedy, gdy dane zostały zebrane bezpośrednio od osoby, której dotyczą.
Przykładowo, będzie to miało miejsce wtedy, gdy klient umawiając się
z fotografem na wykonanie sesji sam poda mu swoje imię, nazwisko i numer
telefonu, a następnie pozwoli utrwalić swój wizerunek na zdjęciu. Za
pierwotne gromadzenie danych osobowych uważa się również sytuację, gdy
klientem będzie rodzic dziecka, które będzie fotografowane, choć
w istocie dane dziecka fotograf otrzymał od rodzica, a nie od samego
dziecka, którego dane osobowe dotyczą. Wtórne
gromadzenie danych osobowych polega właśnie na pozyskiwaniu ich ze
źródeł innych niż osoba, której dotyczą (np. poprzez zakup bazy
marketingowej czy zdjęcia ze stocku).
Jeśli
dochodzi do tzw. pierwotnego gromadzenia danych osobowych, to zgodnie
z RODO administrator danych osobowych powinien spełnić obowiązek
informacyjny już w momencie gromadzenia danych. W praktyce obowiązek ten
jest najczęściej realizowany w ten sposób, że przy wprowadzaniu przez
klienta danych do formularza internetowego, jednocześnie musi on
zapoznać się z klauzulą informacyjną i fakt ten potwierdzić klikając
w odpowiedni check box. Administrator danych musi bowiem być w stanie
wykazać, że dopełnił obowiązków informacyjnych. Taką klauzulę można też
zamieścić w stopce maila lub – jeśli klient przychodzi bezpośrednio
„z ulicy” – jej wydruk wręczyć za pokwitowaniem jeszcze przed wykonaniem
usługi.
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024