Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
Świat bywa czasami bezwzględny i nie dotyczy to jedynie jego współczesnej wersji. Jednak dziś w naszych rękach znajduje się coraz więcej narzędzi do pełnienia roli drapieżcy. Rolę tę dla artystów, w tym także fotografów spełniają ci, którzy wykorzystują błędy w umowach związanych z prawami autorskimi. Pojedynczemu fotografowi trudno działać w negocjacjach jako „silniejsza strona”. Zamiast jednak narzekać na to, że zostaliśmy wykorzystani, trzeba sprawdzić jak w przyszłości uniknąć błędów.
Narzekając na to, że staliśmy się ofiarą
w zawiłościach praw autorskich nie zapominajmy też o tym, że już
starożytne i feudalne prawo w dużej mierze dotyczyło oszustw w obrocie
towarowym. Przykładem mogą być nadużycia w systemie miar i wag –
odważniki o masie mniejszej od podanego na nich nominału, czy taśmy
mierniczych, na których jednostka długości była krótsza od wzorca. To co
się dziś zmieniło działa tak naprawdę na naszą korzyść. Nie musimy
zdawać się już na arbitralne wyroki osób stojących wyżej w hierarchii
społecznej czy na siły wyższe. Możemy poszukać „sprawiedliwości” m.in.
w Internecie. Oczywiście, może to być równie kontrowersyjne, jeśli
przyjrzymy się uważnie wypowiedziom niektórych specjalistów na różnych
forach internetowych. Dlatego korzystając z dobrodziejstw tradycyjnych
mediów takich jak prasa, chcielibyśmy przybliżyć Wam kilka przypadków
niekorzystnych klauzul, na które możecie trafić w umowach dotyczących
praw autorskich.
Pola eksploatacji
Pole
eksploatacji jest pojęciem bardzo charakterystycznym dla prawa
autorskiego i oznacza ono, sposób korzystania z utworu wyodrębniony pod
względem technicznym i ekonomicznym. Ustawa o prawie autorskim i prawach
pokrewnych zawiera przykładowe wyliczenie pól eksploatacji. Według tych
zapisów do odrębnych pól eksploatacji zalicza się między innymi
wytwarzanie utworów techniką cyfrową, drukarską, reprograficzną, ich
najem oraz eksploatację w sieciach informatycznych. Odgrywają one jedną
z kluczowych ról w zakresie obrotu prawami autorskimi. Jest to związane
z zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 2 Ustawy o prawie autorskim, zgodnie
z którą umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa
licencyjna, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Tym
samym strony takiej umowy zobowiązane są do wskazania pól eksploatacji,
co do których dokonują przeniesienia praw autorskich lub zezwolenia na
korzystanie z nich.
Weźmy zatem pod lupę zapis w umowie brzmiący: „Zamawiający nabywa autorskie prawa majątkowe do Dzieła na wszystkich znanych w chwili podpisywania Umowy polach eksploatacji”.
Pomijając już fakt, iż umowa o przeniesienie autorskich praw
majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu obejmuje tylko pola
eksploatacji wyraźnie w niej wymienione, należy przede wszystkim zwrócić
uwagę na prostą zależność. Jeżeli podpisujemy umowę, przykładowo
z redaktorem o wykorzystanie naszego zdjęcia w wydaniu papierowym
jakiegoś magazynu, to po co przenosić na niego swoje prawa na pola
eksploatacji takie jak utrwalanie i zwielokrotnianie utworu w formie
zapisu magnetycznego albo jego reemitowanie? Pamiętajmy, iż w niewymienionym w umowie zakresie prawa autorskie pozostają przy twórcy.
Niestety,
zarówno amatorzy fotografii, jak i zawodowcy, mają tendencję do
przenoszenia całości autorskich praw majątkowych na wszystkich możliwych
polach eksploatacji. Pamiętajmy, że w sytuacji kiedy nasz zleceniodawca
zdecyduje się na inne formy wykorzystania utworu niż pola eksploatacji
wskazane w umowie, będziemy mogli w każdej chwili zawrzeć z nim aneks do
umowy (a przy okazji będzie to idealna okazja, aby zażądać dodatkowego
wynagrodzenia). Poza tym, jeżeli strony umawiają się na wynagrodzenie od
„sprzedanych egzemplarzy magazynu X”, to należy wówczas pamiętać, że
niejako za wszelkie pola eksploatacji, które nie obejmują takich
egzemplarzy (i wykorzystanie w tym zakresie naszego zdjęcia), druga
strona nie będzie musiała autorowi płacić.
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024