testowe O czym należy pamiętać wyrażając zgodę na publikację wizerunku?![]() W wywiadzie z 2011 roku Carrie Fisher wyznała, że jako 19-letnia zwyciężczyni castingu do roli Księżniczki Lei w kultowej serii „Gwiezdne Wojny” zrzekła się na rzecz twórcy filmu, wszelkich praw do wizerunku. Przyszła gwiazda nie podejrzewała wtedy, że traci coś, co ma jakąkolwiek wartość. Tymczasem od jej występu w pierwszej części sagi w 1977 roku do końca 2014 roku przychody ze sprzedaży licencjonowanych gadżetów z filmu, między innymi tych z wizerunkiem głównej bohaterki, wyniosły około 33 mld dolarów. To tylko jeden z przykładów dlaczego tak ważne jest by odpowiednio zabezpieczyć prawa do swojego wizerunku. Portal Fotoprawo.pl wskazuje na co w tym kontekście należy zwrócić uwagę.
Co to jest wizerunek?
![]() Ekspert portalu Fotoprawo.pl, Magdalena Stasiak wyjaśnia dlaczego jest ważne, aby wyraźnie określić granice i pola eksploatacji praw do wizerunku: „Wyobraźmy sobie sytuację, w której aktorka udziela zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku, jako filmowej kreacji. Z pewnością jednak nie jest jej obojętne, czy jej twarz znajdzie się na zabawkach dla dzieci, czy na zabawkach dla dorosłych. Dlatego zawsze należy zadbać o precyzyjne wyznaczenie ram udzielonej zgody. Działania przekraczające te ramy niewątpliwie będą stanowiły naruszenie prawa do wizerunku. Prawo przewiduje także możliwość określenia naruszenia dóbr osobistych mimo wyrażenie ogólnej zgody na rozpowszechnianie wizerunku. W przypadku tak skrajnym, jak wspomniany wyżej, z dużym prawdopodobieństwem sąd orzekłby, że zgoda nie obejmowała jednak takiego wykorzystania wizerunku. Ponadto, bez wątpienia zostałoby stwierdzone naruszenie czci aktorki”. Zgoda na wykorzystanie wizerunku a naruszenie dóbr osobistych Udzielenie zgody nigdy nie jest automatycznym wyzbyciem się wszelkich przysługujących praw. Polskie prawo przewiduje, że można ją cofnąć, gdy dochodzi do naruszenia dóbr osobistych. „Zgodę na wykorzystanie wizerunku traktujemy jako jednostronną czynność prawną. Konsekwencją jest możliwość jej, również jednostronnego, cofnięcia w każdej chwili. Bardzo ważne jest, że prawa do cofnięcia zgody nie można się zrzec. Mimo to, często w praktyce spotyka się klauzule, mówiące o „nieodwołalnej, bezterminowej” zgodzie na wykorzystanie wizerunku. Takie dodatkowe zastrzeżenia są jednak nieważne i osoba, którą wizerunek przedstawia, zachowuje prawo do cofnięcia zgody” – dodaje Magdalena Stasiak.
data dodania: 22-12-2017
godzina dodania: 11:00
odsłon: 4008
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Szczęśliwa siódemka w EISA MAESTRO 2025 "Życie ulicy". Zagłosuj na zwycięzcę polskiej edycji. 15 maja zakończyło się przyjmowanie prac na pierwszy, krajowy etap konkursu EISA MAESTRO 2025 pt. "Życie ulicy". Wśród licznie nadesłanych serii zdjęć było bardzo dużo ciekawych serii ukazujących niezwykłe oblicza ulic na cąłym świecie. Wstępnie wybraliśmy szczęśliwą siodemke. Prezentujemy, w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów, naszym zdaniem, najciekawsze serie. Wśród nich jest zwycięzca krajowej edycji EISA MAESTRO 2025, który weźmie udział w międzynarodowym finale. Najlepsze 3 serie z zaprezentowanych będą opublikowane w jednym z najbliższych wydań Foto-Kuriera (patrz regulamin). Które zdjęcia są Waszym zdaniem najlepsze? Prosimy o komentarze i oddawanie głosów na najlepsze prace. Państwa głos będzie brany pod uwagę przy wyborze. Głosowanie jest anonimowe. Każdy z Państwa może oddać jeden głos z jednego urządzenia. Ostatni głos będzie można oddać 10 czerwca 2025 r. o godzinie 23.59. ![]() Grand Press Photo 2025 i tytuł zdjęcia roku dla pracy Katarzyny Ewy Żak Katarzyna Ewa Żak jest autorką Zdjęcia Roku w XXI edycji konkursu Grand Press Photo, organizowanego przez Fundację Grand Press. Gala wręczenia nagród laureatom odbyła się 29 maja 2025 r. w godzinach wieczornych w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |