Wydania FK: 176,
publikacje: 9350,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2129,
galerie zdjęć: 300714,
użytkownicy: 9920
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Warsztaty Photoshopa - Korekta tonalna. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2009
Po zrobieniu zdjęcia często zdarza się, że w rzeczywistości główny motyw wyglądał o niebo lepiej. Okazuje się, że aparat nie poradził sobie z odpowiednim odwzorowaniem fotografowanego motywu, np. nie doświetlił zdjęcia, nie nasycił odpowiednio kolorów, kontrast mógłby być o wiele lepszy, itp. W tym odcinku pokażemy trzy sposoby, jak poradzić sobie z niedokładnością naszych aparatów.
Kilka słów wstępu
Zanim przejdziemy do samej korekcji, słów kilka odnośnie formatu zdjęć. Jeśli aparat „pozwoli”, to zalecamy wykonywanie zdjęć w formacie RAW (coraz więcej aparatów kompaktowych ma już tę możliwość, lustrzanki cyfrowe mają niemal wszystkie). Jest to „cyfrowy negatyw”, o czym pisaliśmy już na łamach Foto-Kuriera (i pewnie będziemy jeszcze pisać). Umożliwia nam nie tylko dobranie odpowiedniego balansu bieli czy ekspozycji, ale daje możliwość wybrania przestrzeni barwnej, w jakiej chcemy RAW-a wywołać, ustalenia „głębi bitowej” i zapisania go w formacie TIFF (umożliwia on stosowanie kompresji bezstratnej). Żeby nasza ingerencja w zdjęcie była jak najmniej szkodliwa, proponuję ustawiać 16-bitową głębię barw i zapisywać je jako TIFF. O tym jednak dokładniej będziemy pisać w jednym z następnych wydań Foto-Kuriera. W tym numerze przedstawimy łatwy i szybki sposób na korekcję tonalną JPEG-a przy użyciu trybów mieszania i krzywych (Curves).
KROK 1
Zbyt ciemne
Otwieramy zdjęcie, które chcielibyśmy poprawić. W naszym przypadku jest to zdjęcie zrobione obiektywem typu „rybie oko”, przedstawiające plażę nad polskim Bałtykiem. Widzimy, że fotografia jest zdecydowanie niedoświetlona; otwórzmy też histogram (jak czytać histogram, pisaliśmy w FK 5/2009), żeby zobaczyć, jak wyglądają nasze słupki (menu Window/Histogram). Widzimy, że po stronie świateł, niemal w połowie zdjęcia jest pusto [1]. Zaczynamy więc „mieszać”.
KROK 2
Kopiujemy
Zaczynamy od skopiowania warstwy tła; wybieramy w tym celu z menu Layer/New Layer via Copy [2], lub skrótem Ctrl+J. Utworzona nowa warstwa domyślnie została nazwana Layer 1 [3]. Nazwę oczywiście możemy zmienić; przydatne to jest w momencie gdy będziemy pracować na kilku-, kilkunastu warstwach, w naszym przypadku nie jest to konieczne, zamierzamy poprawić zdjęcie korzystając maksymalnie z trzech warstw.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekroczyła już 13 tysięcy zł.
Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie
fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii
foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi
eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwage skupili między
innymi na zdjęciu, którego autorem jest Daniel Mopert, następnym razem może
to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie.
13 lutego 2025 r. Nikon wprowadził na rynek obiektyw do filmowania Nikkor Z 28-135mm f/4 PZ. Obiektyw powstał z myślą o filmowcach pracujących w pojedynkę lub z małymi ekipami. Umożliwia nagrywanie materiałów w rozdzielczości do 8K bezpośrednio z aparatu i jest wystarczająco lekki, aby filmować z ręki. Został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych możliwości filmowcom korzystającym z pełnoklatkowych aparatów Nikon z serii Z, takich jak Nikon Z9 czy Nikon Z8.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024