testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015![]() ciąg dalszy...Fotografowanie z lampą błyskową i w świetle zastanym
![]() Autor fotografujący pod wodą obiekty makro w Północnym Atlantyku u wybrzeży Irlandii. Fot. Marcin Trzciński.
Skoro już wiemy, że bez lamp błyskowych nie wydobędziemy pod wodą kolorów, to kiedy fotografujemy bez lampy błyskowej, wykorzystując jedynie światło zastane? Czy w ogóle taka fotografia ma sens? Otóż oczywiście, że fotografujemy i nie jest to pozbawione sensu. Dobrym przykładem są wraki. Wiadomo, że pod wodą nie podświetlimy za pomocą naszych lamp błyskowych wraku całego statku czy samolotu, nie mówiąc już o płetwonurku czy skalnym otoczeniu wraku. Wówczas rozwiązaniem jest całkowita rezygnacja z lamp błyskowych. Powstaje wówczas zdjęcie monochromatyczne, zazwyczaj w kolorach niebieskich, które można później w post-produkcji pokazać w wersji czarno-białej, tak jak na przykładzie [4].
![]() Wrak kutra rybackiego „Fortunal” na głębokości 45-55 metrów, wyspa Vis, Chorwacja. fot. Wojciech Nawrocki.
Innym rozwiązaniem jest użycie błysku dla znajdujących się blisko nas fragmentów wraku czy rafy, pokazując jakąś istotną część kadru lub jakiegoś ciekawego podwodnego mieszkańca (będzie to kolorowy fragment naszej fotografii), a reszta tła zostanie oświetlona światłem zastanym (będzie to monochromatyczne tło naszej fotografii) – patrz przykład, w którym chowająca się w zakamarkach rafy koralowej żółta ryba – Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus) [5], oświetlona jest lampą błyskową, przez co zarówno ona jak i fragment rafy koralowej są kolorowe, natomiast tło oświetlone jest światłem zastanym i uzyskało ono monochromatyczne, niebieskie zabarwienie.
Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Inną sytuacją, w której nie będziemy zmuszeni do stosowania lampy błyskowej, jest fotografowanie w stosunkowo płytkiej wodzie lub tuż pod jej taflą, gdzie penetrujące mocno słońce daje nam światło w pełnej gamie barw [6].
![]() Szczupak czyhający na ofiarę pod baldachimem podwodnych liści, rzeka Biebrza, Polska. Fotografia zajęła 1 miejsce w kategorii „Przyroda” oraz 3 miejsce w konkursie dodatkowym w VIII edycji ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Foto-festiwal.pl”. fot. Wojciech Nawrocki.
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13047
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w najlepszych salonach prasowych i on line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość do A3+ (a nawet do 2 m długości) przy niskiej cenie w Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. ![]() Test Nikona Z50II - wreszcie poprawiony, z matrycą APS-C 7 listopada 2024 r., po ponad pięciu latach od premiery Nikona Z50 (10.2019 r.), Nikon zaprezentował swój najnowszy, również produkowany w Tajlandii, model bezlusterkowca o symbolu Nikon Z50II. Jest to nadal budżetowy aparat typu DX, czyli z matrycą APS-C o rozdzielczości 20,9 mln pikseli, ale wprowadzono w nim sporo dobrych modyfikacji likwidując przepaść technologiczną między modelem APS-C, a współczesnymi modelami pełnoklatkowymi tego producenta. W grudniu egzemplarz finalny trafił do naszej redakcji, a w dalszej części prezentujemy pełny test tego modelu aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |